Studiu: dezvoltarea profesională și cariera au devenit preocupări majore pentru angajatorii români
Astfel, conform sursei mai sus citate, în România există preocupări diferite în zona de capital uman față de celelalte țări din regiune. În timp ce respondenții din România și Europa Centrală și de Est consideră că dezvoltarea angajaților se află în centrul preocupărilor angajatorilor, la nivel global, cel mai important aspect din perspectiva capitalului uman este organizația viitorului.
„Aceasta particularitate a României indică inclusiv că dinamica pieței muncii este una specifică în raport cu alte state. În prezent, setul de competențe profesionale necesare pentru a avea performanță în muncă se schimbă de la o perioadă la alta. Modelul tradițional care a funcționat în trecut, în care competențele formate la început de drum erau valabile pentru tot parcursul carierei profesionale, nu mai este valabil. Astfel, atât organizațiile, cât și angajații sunt preocupați constant de dezvoltarea unor noi competențe. În plus, numeroși angajatori se confruntă cu lipsa candidaților cu expertiză și, din acest motiv, dezvoltă programe interne de dezvoltare profesională. La rândul lor, candidații plasează dezvoltarea carierei printre interesele lor majore. În acest sens au nevoie de consiliere, dar și de un cadru organizațional care să le faciliteze atingerea acestui obiectiv”, a declarat Raluca Bontaș, Director Global Employer Services Deloitte România.
Studiul mai arată că experiența angajaților este o altă prioritate în rândul angajaților români (51%)
“Acest subiect e important întrucât angajatorilor le este tot mai dificil să găsească angajați valoroși, să îi motiveze și, în definitiv, să îi rețină pe termen lung. În acest context, funcția de HR este acum preocupată să identifice nevoile angajaților care diferă de la caz la caz în funcție de mai multe criterii precum generația, situația personală etc. și să modeleze cât mai particularizat oferta de atragere și reținere. Astfel, conceptul de Total Rewards (pachetul complet de recompensare a angajaților care constă în toate elementele financiare și non-financiare, tangibile și intangibile pe care organizația le oferă) este unul actual și poate include de la programul flexibil de lucru la programe de remunerare variabilă cu componentă de tipul Stock Options Plan (posibilitatea ca angajații să poată dobândi, în anumite condiții, acțiuni ale companiei). De asemenea, agenda este completată de subiecte precum “starea de bine a angajaților” (“well-being”) sau sisteme care determină creșterea productivității”, a mai spus Directorul Global Employer Services Deloitte România.
Pe locul al treilea în preocupările angajatorilor se numără organizația viitorului.
„Structurile mai puțin flexibile și ierarhice tind să fie înlocuite de lucrul în ecosisteme și rețele de echipe în cadrul organizației. O rețea de echipe de dimensiuni reduse are avantajul de a livra rezultate rapid, de a genera un nivel ridicat de angajament printre membrii săi și de a orienta atenția către misiunea avută. În acest fel competențele fiecărui specialist din echipă se potențează și se conectează direct la livrarea rezultatelor. Pentru implementarea unui astfel de stil de lucru este necesară o mentalitate nouă, alături de adaptarea structurii organizației care va duce și la regândirea proceselor din cadrul organizației”, a conchis Raluca Bontaș.
În ceea ce privește investiția în resursele umane, 11% dintre respondenți se așteaptă la o creștere semnificativă a investiției companiilor în angajații lor de mai mult de 5%. Peste 40% dintre respondenții români au răspuns că organizația lor are în plan o creștere cu 1-5% a investițiilor în capitalul uman în 2017.
Tendințele au rezultat dintr-o analiză complexă a numeroase aspecte, indicate de către respondenți care lucrează în egala măsură în zona de HR (63% dintre respondenți), dar și din afara acesteia, respectiv în zona de business (37% dintre respondenți). Perspectiva respondenților din afara zonei de HR este extrem de valoroasă pentru întregul studiu.