Street campaigner, un punct de plecare într-o carieră de succes?
Ce presupune activitatea de street campaigner?
Street campaignerii (meseria de fundraiser este încă la început la noi în țară și nu există încă în Clasificarea Ocupațiilor din România, astfel încât terminologia este, în mare parte, calchiată din limba engleză) sunt persoanele care abordează trecătorii în stradă, le prezintă organizația și cauza pe care aceasta o susține și explică posibilitatea prin care aceștia se pot implica, prin donații modice lunare, în susținerea financiară a respectivei organizații.
Street campaignerii poartă semnele de identificare ale organizației pentru care lucrează, ecusoanele cu numele lor și nu sunt autorizați să colecteze sume de bani cash. Implicarea financiară se face prin semnarea unui formular bancar, care presupune colectarea datelor personale și bancare (codul IBAN) ale celor care doresc să se implice. Formularele respective ajung la băncile din program, care le validează și apoi debitează lunar contul persoanei respective cu suma agreată.
Programul de direct debit pentru ONGuri în România este o inițiativă a Asociației pentru Relații Comunitare (ARC) din Cluj. În prezent, în program sunt implicate cele mai importante bănci din țară: Banca Transilvania, BCR, BRD, Raiffeisen Bank și UniCredit Țiriac Bank.
Cât de dificil este să ai un astfel de job în România?
Deși în alte țări implicarea persoanelor individuale în susținerea uneia sau chiar a mai multor organizații neguvernamentale este o tradiție și chiar o chestiune de prestigiu social, în România și acest lucru se află într-un stadiu incipient. Aceasta atât din cauza contextului economic și social, cât și a lipsei unui instrument financiar care să permită donații lunare, constante, către o ONG. Acest instrument facil și transparent a apărut în iunie 2012, odată cu implementarea debitului direct pentru ONG-uri.
Pentru un street campaigner, provocările majore țin de munca în stradă și de convingerea și educarea persoanelor cu care interacționează în spiritul implicării sociale. În 4-5 minute, cât durează o conversație, un street campaigner trebuie să fie capabil să atragă atenția unei persoane, să o convingă să se implice în cauza pe care o reprezintă (în cazul WWF protejarea urșilor bruni și a pădurilor din România) și să îi câștige încrederea atât în metodă, cât și în mecanismul în sine. Acesta este unul transparent, donatorul având acces la informații și putând lua în orice moment decizia privind durata sau suma pe care o alocă lunar, contactând fie WWF, fie ARC, partenerii din program.
Dincolo de aceste provocări și de faptul că jobul este unul foarte nou pentru piața din România, echipa de street campaigneri a WWF a convins peste 450 de persoane că o natură sănătoasă, pentru noi și generațiile următoare, este o cauză care merită susținută prin donații lunare.
Care este nivelul de studii necesar pentru a practica o astfel de meserie?
Jobul se adresează, în primul rând, tinerilor profesioniști la început de carieră. La WWF, am avut în echipă atât persoane cu studii medii, cât și cu studii superioare sau persoane care urmau masterate la universități de presitgiu (Cambridge) și care, pe toată durata vacanței de vară, s-au implicat în această activitate.
Nu contează foarte mult nivelul studiilor, este jobul ideal pentru tinerii care vor să facă zi de zi ceva ce contează, să schimbe în bine lumea în care trăiesc.
WWF pregătește pentru acest job toate persoanele care trec de procesul de recrutare. Există o sesiune de instruire de o zi, interactivă, în cadrul căreia viitorii street campaigneri învață despre WWF, despre strângerea de fonduri, debit direct, cum trebuie să abordeze oamenii și să poarte o conversație care determină implicare. Permanent, street campaignerii sunt motivați, pregătiți, învățați cum să facă față provocărilor. Cei care rămân pe termen lung în program au acces la cursuri de instruire în diferite domenii (comunicare, vânzări), au acces la informații și experți ai WWF, se pot dezvolta profesional.
Ce calități sunt necesare pentru a putea practica o astfel de activitate?
În primul rând, trebuie să fie o persoană care își dorește să se implice și să schimbe în bine lumea în care trăiește. Să își dorească să învețe, să fie comuncativă, să îi placă să interacționeze cu oamenii. Să fie deschisă către nou, către inovație, să creadă cu adevărat că, implicând un număr cât mai mare de persoane și creând o comunitate de susținători, contribuie la un viitor mai bun, în care oamenii trăiesc în armonie cu natura.
Un street campaigner este o persoană care, în urma implicării în program, are oportunitatea să dezvolte acele abilități care îi vor permite să peformeze în viitor: negociere, persuasiune, comunicativitate, vorbirea în public și găsirea celor mai bune argumente pentru susținerea punctului de vedere. Este persoana care își va da seama că oportunitățile există nu doar între patru pereți ai unui birou și în fața unui calculator și că poți schimba oamenii, la propriu, prin interacțiune directă cu ei și prin oferirea oportunităților ca ei, acționând împreună ca o comunitate, să schimbe în bine lumea în care trăiesc.
Dacă sunteți interesați de un astfel de post, va invităm să intrați în secțiunea Jobs, de pe cariereonline.ro pentru a-ți depune CV-ul.