Se poartă traininguri de o zi sau chiar de o jumătate de zi
EXEC-EDU a lansat anul trecut o linie de workshopuri cu tema well-being și dezvoltare personală pentru segmentul corporate, dar și pentru antreprenori. Acestea cuprind, în fapt, un mix de workshopuri care să abordeze în mod echilibrat conceptul de well-being, pe trei paliere: fizic (corectarea posturii, nutriție, arta somnului, tehnici de respirație), mental (strategie personală, mindfulness), emoțional (managementul conflictelor, inteligența emoțională, managementul schimbării). Există, de asemenea, workshopuri care abordează integrat această temă, inclusiv managementul stresului sau obiceiurile sănătoase. „Starea de bine nu se limitează la sănătatea fizică, ci are, pe lângă implicațiile fiziologice, unele psihologice și sociale. Este mai degrabă vorba despre a aduce în echilibru toate ipostazele vieții”, explică Oana Scarlat, Director de Marketing EXEC-EDU.
Ea spune că tot mai des companiile solicită programe integrate, care au la bază o strategie de well-being coerentă, corelată cu procesele din organizație. Această strategie poate include criterii de măsurare (KPI), studii care să măsoare nivelul de satisfacție al angajaților, evaluarea nevoilor, și un plan de comunicare adecvat. „Astfel, programele sunt construite pe mai multe paliere, grade diferite de complexitate și tematici. Nu se mai fac doar acțiuni punctuale, precum ateliere de origami sau masaj la birou”, spune Oana Scarlat.
Programele experiențiale
Despre programe gândite și concepute împreună cu clienții și care să se plieze perfect pe realitatea companiilor și ajustabile în funcție de cum se schimbă acea realitate vorbește și Georgeta Dendrino, Managing Director Interact. Compania pe care o conduce oferă programe experiențiale, cum ar fi simulările de afaceri nișate pe industrii, programe care se bazează pe ultimele cercetări în neuroștiințe, dar și programe de dezvoltare a abilităților de comunicare în contexte diferite și pe canale diferite: în context de leadership sau cu clientul, scris și oral, în public sau individual, în română sau în limbi străine. Georgeta Dendrino spune că firmele preferă cursuri care să aibă continuitate, pentru a fi un proces mai complex de învățare, dar care să cuprindă, în același timp, mai multe componente: proiecte, follow-up-uri etc. „Avem programe de doi ani pentru unii clienți, cu mai multe module, iar între aceste module participanții au de lucrat, pregătit, citit, vizionat diverse filme care să ajute la construirea unor competenţe”, explică Georgeta Dendrino.
Pe de altă parte, există și cereri de programe experiențiale care să îi pună pe oameni în situații mai puțin confortabile, pentru a înțelege anumite concepte, atât la nivel cognitiv, cât și la nivel emoțional-intuitiv.
Cursuri ca o pastilă pentru durerea de cap
De asemenea, Georgeta Dendrino spune că, deși presiunea dată de perioada de la începutul crizei s-a mai atenuat, există încă o așteptare ca timpul de transfer de cunoștințe să fie mai mic, iar cursurile de o zi sau o zi și jumătate sunt mult mai des cerute. „Există o nevoie destul de mare de soluții rapide, de «shortcuturi», de pastile magice, ca atunci când te doare capul și iei ceva care să te facă să te simți bine repede; eventual să nu te mai doară vreodată.”
Despre soluțiile-minune vorbește și Madi Rădulescu, Managing Partner, MMM Consulting. Ea spune că dorința companiilor este de a beneficia de proiecte foarte aplicate, în care workshopul și facilitarea unor procese de învățare colaborativă sunt modalitățile cele mai agreate, alături de coaching, atât individual, cât și de echipă. „În același timp, durata workshopurilor sau a trainingurilor tinde să se scurteze, experiența noastră fiind astăzi lucrul în combinații de workshopuri de o zi, o zi și jumătate sau chiar jumătăți de zi, în secvențe menite să creeze o nouă deprindere, programe modulare în care livrarea unor soluții punctuale sau programe «de pe raft» devine mai dificilă”, adaugă Madi Rădulescu.
Mergând pe aceeași idee, Viorel Panaite, Managing Partner Human Invest & Ken Blanchard România, explică dorința companiilor de a se întoarce la lucrurile fundamentale, la ABC. „Așa cum un violonist profesionist sau un sportiv matur se întoarce la antrenamentele de bază atunci când vrea să se pregătească mai bine pentru spectacolele sau jocurile mai dificile, și companiile se întorc la ABC”, spune Viorel Panaite.
El crede că clienții s-au maturizat și știu cât de important e să facă tot mai bine lucrurile esențiale, de bază. „În business este ca în orice sport, ca în fotbal, de exemplu: trebuie să stăpânești foarte bine tehnicile de bază (ex., pasa cu latul, stopul, condusul mingii în alergare, respectarea rolului în teren, colaborarea dintre jucători etc.), ca să poți aborda jocul cu încredere și în viteză.”
Astfel, competențele personale, cele de a asculta, de a solicita și a oferi feedback, competențele pentru dezvoltarea autonomiei individuale sau flexibilitatea managerială sunt parte din Abecedarul de dezvoltare personală indispensabil oricărui angajat.
Cele mai solicitate programe ale Human Invest care sprijină în mod explicit creșterea calității vieții angajaților într-o companie sunt Optimal Motivation™, My Leadership Point of View™ (programe ale partenerilor Ken Blanchard Companies) și Mindfuless at Work (program dezvoltat în parteneriat cu Daniela Andreescu, facilitator și autor român de cărți în domeniul „mindfulness”).
De la echipă la individ
Dacă în 2008–2010 și chiar o parte din 2011–2014 astfel de programe de dezvoltare personală se concentrau pe echipă: adică se identificau competențele și nevoile de dezvoltare la nivel de echipă și se intervenea cu programe care răspundeau nevoilor în echipă, acum concentrarea este mai specifică, adică individualizată, precizează Andreea Udrea de la Qualians. „Un argument care ne-a determinat să concretizăm asupra acestei concluzii este chiar experiența noastră de pe parcursul anului: am avut plăcuta surpriză ca la programele open pe care le organizăm în perioada iulie–august să avem solicitări din partea unor participanți bine selectați de companie (care chiar prezentau nevoi bine definite de dezvoltare a anumitor competențe)”, exemplifică Andreea Udrea.
În ceea ce privește angajații, specialiștii din domeniu spun că au apărut modificări în privința preferințelor lor odată cu schimbarea generațiilor. Mai exact, dorințele generației Y: de a face doar ce le place, de a nu exista reguli și proceduri foarte stricte și de a li se respecta spațiul și timpul personal. Astfel, Oana Scarlat spune că printre cele mai accesate teme sunt: managementul stării interioare, workshopurile de work-life balance, managementul stresului, teambuilding cu componentă de well-being și relaxare.
Georgeta Dendrino, pe de altă parte, vorbește despre programele experiențiale: „Oamenii nu mai au foarte multă răbdare să stea și să-l asculte pe cel din față, au acces la multă informație peste tot, vor mai degrabă să testeze ce știu, să fie puși în alte situații, astfel încât apoi să-și ia ce le trebuie din acele experiențe și să aplice la serviciu, acasă etc.”
Workshopurile legate de abilitatea de a câștiga încredere, cele despre abilitățile de persuasiune și influență, abilitățile de a vorbi în public, tehnicile de a reduce stresul la muncă și în viața de zi cu zi sunt pe lista preferatelor, potrivit lui Madi Rădulescu. „Angajații caută orice experiență care să îi ajute practic, care să le simplifice viața și munca, să îi ajute să devină mai productivi și să își crească și calitatea vieții în organizație”, confirmă Viorel Panaite. Astfel, programele care le oferă o perspectivă de nivel superior – indiferent cum s-ar numi aceste programe și ce teme ar aborda – devin automat preferatele angajaților, pentru că o perspectivă de nivel superior aduce claritate, limpezește și odihnește mintea.
BENEFICII PENTRU ANGAJAT, DAR ŞI PENTRU COMPANIE
Printre beneficiile trainingurilor cu tema well-being şi dezvoltare personală menţionate de angajatori se numără creşterea productivităţii prin creşterea nivelului de „engagement”, diminuarea absenteismului cauzat de boală, scăderea fluctuaţiei de personal. Nu în ultimul rând, atractivitatea companiei pe piaţa muncii creşte. De asemenea, un rezultat vizibil şi cuantificabil este faptul că oamenii înţeleg şi internalizează la un alt nivel. În plus, programele experienţiale îi ajută să aibă o perspectivă mai amplă asupra a ceea ce fac ei, asupra a ceea ce fac ceilalţi şi cum acestea se integrează.
Acest material a apărut în numărul 229 al Revistei CARIERE, aferentă lunilor iulie-august 2016.