Pandemia nu a forțat doar angajatorii să se mute în online, ci și instituțiile care rulează programe de MBA
Cornelia Balcanu, Regional Head of HR Operations, British American Tobacco a răspuns în scris în Ghidul MBA 2021 la câteva întrebări din cadrul materialului amplu: „Cu sau fără MBA pe o piață a muncii post-pandemie?”. Iată ce ne spune aceasta în legătură cu piața muncii și calificările sau supracalificările potențialilor angajați:
MBA preferred” a fost și încă este un punct pe lista de calificări în postările de joburi la nivel middle și senior management. Motivul pentru care angajatorii pun preț pe un astfel de program este așteptarea ca absolvenții de MBA să posede o serie de abilități cum ar fi: gândirea analitică și strategică, capacitatea de a gestiona cu succes situații complexe, cu grad mare de ambiguitate, precum și înțelegerea întregului ciclu de funcționare a unui business. Toate aceste abilități sunt cât se poate de relevante în contextul actual de business. Poate mai mult ca niciodată companiile sunt conștiente de deviza „ai grijă de angajații tăi și ei vor avea grijă de afacerea ta”. Chiar și într-un an dificil, cu multă presiune pe bugete, după paralizia inițială cauzată de pandemie, multe organizații au continuat să investească în dezvoltarea talentelor.
Pandemia nu a forțat doar angajatorii să se mute în online, ci și instituțiile care rulează programe de MBA. Realitatea este că pe multe dintre ele schimbarea le-a luat total pe nepregătite. Profesorii au trebuit să folosească instrumente de predare cu care nu erau familiarizați și să apeleze la noi strategii și tehnici de prezentare pentru a ține cursanții atenți și activi pentru un interval relativ mare de timp. În era „Tik Tok”, în care informația trebuie să fie cât mai captivantă și comprimată, răbdarea studenților MBA a fost testată în mediul online. Dacă firmele de training au avut inspirația de a-și ajusta curricula și de a merge pe „pastile de training”, MBA-ul, cel puțin cel accesibil pe piața românească, a rămas destul de ancorat în realitatea anterioară, cu zile întregi dedicate aprofundării unui anumit subiect – o adevărată provocare în mediul online. Experiența studentului a avut de suferit într-un punct extrem de apreciat de cursanți, acela al networkingului cu colegii din program, limitat acum la mediul virtual. Mulți studenți au simțit că se pierde din valoarea programului, în timp ce lucrările și temele aferente cursurilor au devenit un motiv suplimentar de a petrece timp în fața calculatorului.
A fost un an greu pentru instituțiile care livrează programe de MBA, generat atât de nevoia de adaptare în contextul mutării complete în online, cât și de concurența cu care se confruntă cu alternativele de învățare. Astăzi oricine vrea să aprofundeze un anumit subiect are la dispoziție o multitudine de materiale și platforme prin intermediul internetului (Udemy, Coursera, LinkedIn Learning etc.), unele – gratuite, altele – la prețuri modice în comparație cu tradiționalele și costisitoarele programe de MBA. Se merge pe conceptul de învățare continuă „on the job”, pe adaptare și inovare permanentă, în timp ce conținutul academic tradițional este pus sub semnul întrebării într-o perioadă atât de volatilă și impredictibilă precum cea pe care o traversăm. Cel mai probabil, programele MBA vor trece prin transformări semnificative post-COVID, în încercarea de a rămâne cât mai relevante.
Un program de MBA poate propulsa o carieră, prin aportul de cunoștințe și abilități noi pe care îl aduce, prin imaginea pozitivă pe care o proiectează despre absolvent, precum și prin networking-ul de care acesta poate avea parte în timpul programului. Nu garantează însă angajatorilor un anumit nivel de senioritate sau experiență al absolvenților, având în vedere că instituțiile nu au luxul de a filtra excesiv, în nevoia lor de a atrage și accepta cât mai mulți cursanți. Mai mult, există un anume risc al stigmatului programului de MBA, prin crearea percepției, mai mult sau mai puțin îndreptățită, de o posibilă supracalificare sau așteptări mari din partea absolvenților.
Cei care își doresc să se înscrie la un astfel de program trebuie să fie sinceri cu ei și să identifice ce urmăresc, de fapt, să obțină: un atu în CV pentru a accede la un job mai senior, cunoștințe specializate într-un anumit domeniu, networking cu oameni din diverse companii etc. În funcție de obiectiv, ar trebui să aleagă cu grijă cea mai potrivită opțiune din punct de vedere rezultat versus efort. În cele din urmă, trebuie să fim conștienți că, deși un program de MBA poate atrage inițial atenția unui recruiter pentru a selecta un CV, adevăratele atuuri sunt modul în care candidatul se prezintă la interviu, experiențele profesionale prin care a trecut, atitudinea și setul de competențe pe care le aduce în organizație.
Acest material a fost preluat din Ghidul MBA 2021.
Puteți vizualiza aici un preview al ghidului.
Dacă doriți să achiziționați un exemplar, click aici.
Photo by Dane Deaner on Unsplash