O specie rara: profesionistii in marketing digital
In ultima perioada Wunderman Romania si-a marit cu aproape 50% numarul de angajati. Agentia a recrutat digital copywriteri si interactive manageri, oameni cu experienta in zona de digital marketing, dar si persoane care vin din domenii adiacente, cum ar fi marketingul conventional.
Nevoia de specialisti
In Romania, marketingul digital este destul de nou. De abia acum se simte nevoia unor specialisti. Presiunea conturilor globale a facut ca agentia sa se specializeze astfel incat sa poata dezvolta campanii complexe cu rezultate masurabile. „Dorinta clientilor de a crea o relatie mai apropiata cu consumatorii, de a personaliza mesajele, precum si eficienta in ceea ce priveste costurile si rezultatele masurabile au determinat o crestere a interesului pentru marketingul digital”, afirma Tereza Munteanu, Managing Partner. Acest domeniu a deschis noi oportunitati de conectare, un beneficiu fiind personalizarea mesajelor. „Tehnologia este intr-o dezvoltare continua, iar asta permite clientilor sa comunice direct cu fiecare consumator in parte. In plus, reducerea bugetelor de marketing din ultima perioada a dus la cautarea unor modalitati de promovare care sa implice costuri cat mai scazute, dar care sa mentina sau chiar sa imbunatateasca rezultatele”, continua managerul.
Aici intervine marketingul digital care, prin intermediul instrumentelor de masurare, le permite clientilor sa afle cu exactitate care este ROI-ul si in acelasi timp sa aiba rezultate si feedback in timp real.
Utilizarea noii tehnologii cu ajutorul Internetulului, devenit atat mijloc de comunicare, cat si un puternic instrument publicitar, nu garanteaza insa succesul unei campanii, creativitatea, implicarea consumatorilor si relevanta continutului ramanand aspectele cele mai importante in mediul digital. „In mediul online, interactionezi mai usor cu consumatorii, comunici mai usor si mai dezinvolt cu ei. Conteaza foarte mult sa transmiti mesaje personalizate in functie de canalul folosit, sa reactionezi in scurt timp, sa dai feedback consumatorului, iar el sa iti trimita feedbackul sau. Sa fii mereu conectat. Sa comunici in timp real, sa fii flexibil”, explica Tereza Munteanu.
Suntem la inceput
Pentru ca nu exista inca un numar destul de mare de specialisti pe segmentul digital marketing, procesul de selectie a fost unul indelungat. „Am cautat pe cat posibil sa angajam oameni pasionati de ceea ce fac, care au reusit sa se specializeze intr-o anumita directie si sa se diferentieze de restul. Un lucru de care am mai tinut cont a fost si capacitatea lor de a da un plus de valoare actiunilor lor”.
Orice cont de digital marketing este manageriat de aceleasi departamente ca intr-o agentie clasica: client service, strategie si planning, creatie, implementare, IT, media. „Intotdeauna exista un project manager, indiferent ca pe cartea de vizita scrie Interactive Manager (IM), Online Manager sau o alta variatiune pe aceasta tema”. IM-ul este direct responsabil cu satisfacerea nevoilor de comunicare digitala ale clientului si de relatia cu echipa din agentie, participa la intalnirile fata in fata cu clientul, trebuie sa gaseasca cele mai eficiente metode pentru a translata know-how-ul global pe plan local. Deseori, aceasta persoana trebuie sa se ocupe inclusiv de aspectele financiare ale contului (negocieri, raportari). „In cadrul nostru, Interactive Managerul are in echipa sa Produceri, insarcinati cu taskurile zilnice care implica anumite cunostinte tehnice, Planneri, Accounti etc.” Nu in ultimul rand, fiecare cont are o echipa de Creatie specializata in Digital Advertising, alcatuita din Art Director/Web Designer si Copywriter, coordonati de un Creative Director si un Head of Interactive.
Training la Londra si Budapesta
Odata cu ultimul client adaugat la portofoliul pentru serviciile de digital marketing, printre care se numara si Nokia, agentia a marit echipa cu inca cinci oameni. Imediat dupa semnarea contractelor, noii colegi au inceput etapa de instruire. In cadrul retelei, exista traininguri interne sau la sediile centrale/regionale ale agentiei – Londra, respectiv, Budapesta. Acestea au loc de obicei la preluarea conturilor globale si sunt importante pentru succesul ulterior al colaborarii cu clientul local. „Rolul acestor traininguri este de a familiariza echipa cu procedurile clientului si brandul pentru care va lucra. Este mult mai productiv sa incepi astfel, sa cunosti echipele cu care vei lucra pentru a putea sa fii eficient. Aplicarea corecta a know-how-ului global pe piata locala depinde direct de aceste programe formale, continuate apoi printr-o relatie cu colegii din alte tari, cu traditie in domeniu, care sunt, practic, tot o forma de training, mai aplicat insa pe taskurile zilnice”, spune reprezentanta companiei.
In prezent, numarul total al angajatilor din Romania se ridica la 45. Parte a grupului Y&R Brands, divizia Wunderman a devenit activa pe piata locala in decembrie 2007. Agentia ofera servicii ce includ event marketing, consumer promotion, trade marketing si dezvoltare POSM, direct marketing, PR, interactive & New Media, digital thinking. In 2009, cifra de afaceri a Wunderman/Partnership Romania a fost de aproape 9,5 milioane de lei.
Citeste ce a insemnat pentru Zoran Vuxanovici, Head Of Interactive Wunderman, trecerea de la copywriter la digital marketing si care este sfatul lui pentru directorii de creatie sau seniori de la cele mai mari agentii full service din Romania care isi doresc altceva.