O nouă regulă pentru firmele care duc români la muncă în străinătate
Guvernul a aprobat o Hotărâre pentru modificarea și completarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Legii nr. 156/2000 privind protecția cetățenilor români care lucrează în străinătate care reglementează activitatea, pe teritoriul României, atât a agenților români de plasare a forței de muncă, cât și a furnizorilor de astfel de servicii care provin din țările UE.
Aceștia au obligația să notifice, cu 5 zile lucrătoare înainte de începerea activității de recrutare inspectoratul teritorial de muncă unde și-au înregistrat sediul permanent iar activitățile se vor desfășura doar la sediul permanent. Obligația este valabilă și în cazul furnizorilor care prestează temporar sau ocazional astfel de activități.
Pentru medierea angajării românilor în străinătate, agenții de plasare a forței de muncă au obligația să se înregistreze la inspectoratul teritorial de muncă unde au sediul social și să notifice înființarea de sucursale, puncte de lucru ori alte sedii secundare în același termen, respectiv 5 zile lucrătoare înainte de a începe activitatea de plasare în acele locații. Pe lângă selecția candidaților agenții au obligația să le asigure celor care-și caută o slujbă în străinătate și servicii de consultanţă, sprijin pentru redactarea unor documente necesare angajării, traduceri de acte sau pentru orice alte activități conexe.
Atât furnizorii de servicii, cât și agenții de plasare a forței de muncă trebuie să încheie contracte de mediere cu cetățenii români care solicită serviciile lor. Persoanele fizice nu au dreptul să exercite activităţi de mediere.
În caz de nerespectare a legii, amenzile contravenționale sunt cuprinse între 10.000 și 20.000 de lei.