Munca la distanță a venit la pachet cu o mulțime de provocări
David-Sebastian Stein, Managing Partner Romania Signium Stein & Partner a răspuns în scris în Ghidul MBA 2021 la câteva întrebări din cadrul materialului amplu: „Cu sau fără MBA pe o piață a muncii post-pandemie?”. Iată ce ne spune acesta în legătură cu piața muncii și calificările sau supracalificările potențialilor angajați:
Lipsa predictibilității a fost întotdeauna specifică mediului de afaceri, dar criza actuală ne-a propulsat peste noapte, practic, în viitorul digital, iar ideile pe care le credeam departe de a se întâmpla în curând s-au materializat rapid. Pe măsură ce sectorul economic se redeschide treptat și cei care nu pot lucra de la distanță se întorc la locul de muncă, sunt mari șanse ca această nouă dimensiune a muncii remote să se mențină totuși în continuare. Rămâne de văzut în ce măsură. A fost un context care ne-a făcut să observăm avantajele, ele nefiind legate doar de productivitate, ci și de impactul pozitiv asupra transportului urban și a comportamentului consumatorilor.
În același timp, munca la distanță a venit la pachet cu o mulțime de provocări: cum faci angajări în acest context, cum poți ține echipa aproape, implicată și motivată, cum integrezi noii colegi.
Nu e o noutate că liderii din întreaga lume au fost provocați de noul context. Ceea ce este esențial pentru ei acum, și în vremurile viitoare, este că nu trebuie să le lipsească claritatea, viziunea pe termen lung și capacitatea de adaptare.
Experiența în digitalizare și transformare este văzută ca un mare plus, iar agilitatea a fost și este în topul noilor așteptări legate de abilitățile unui adevărat lider.
În plus, în ultimul an, am observat în special nevoia de îndrumare a echipei, de comunicare, de abilități de coaching și mentorat, precum și de leadership, reziliență și adaptabilitate. Acestea sunt, într-adevăr, printre cele mai importante într-un climat în continuă schimbare, definit prin exigență crescută. În același timp, considerăm cu tărie că la baza unui drum de succes atât profesional, cât și personal se află capacitatea de a îmbrățișa o mentalitate de creștere, de curiozitate și de sete de învățare.
Aș mai menționa faptul că, având în vedere aceste noi circumstanțe, managementul va fi evaluat din ce în ce mai mult pe baza rezultatelor, mai degrabă decât prin modul de abordare și de distribuire a sarcinilor. Acest lucru poate fi o provocare imensă pentru mulți manageri, deoarece crește nevoia de abilități de rezolvare a problemelor și capacitatea de a dezvolta noi idei și structuri, nu doar de a respecta regulile și reglementările.
Se va pune mai mult decât oricând accent pe importanța recrutării persoanei potrivite, selecția fiind bazată nu numai pe componentele profesionale și tehnice, ci și pe personalitate, motivație și energia pe care aceasta o emană în raport cu munca sa, cât și cu atitudinea față de cei din echipă.
Concurența a crescut destul de mult din cauza contextului digitalizării și globalizării, așadar recomandăm în continuare cu tărie punerea la curent cu cele mai recente informații, studii și cercetări și cu aplicarea lor. Un MBA este o formă foarte utilă de educație, care pune accent pe studii de caz și aplicarea teoriei. MBA-urile sunt de obicei create pentru a aplica teoria pe cazuri reale de afaceri și pe cele mai recente studii. Prin urmare, credem că MBA-urile vor rămâne esențiale pentru a învăța din alte exemple și pentru a fi mai bine pregătiți pentru situațiile care pot apărea în mediile de afaceri de zi cu zi.
Cu cât contextul afacerii se mută din ce în ce mai mult spre o activitate care necesită agilitate crescută, este important să identificăm acțiuni și soluții ad-hoc. De aceea, e esențial să avem cât mai multe exemple în minte, pentru că ele ne vor ajuta mereu să identificăm opțiuni diverse și să luăm deciziile corecte.
Toate acestea sunt argumente pentru a alege un curs MBA. Să nu uităm însă că un MBA are două obiective principale – cunoașterea, pe de o parte, și networkingul, pe de altă parte. Al doilea se realizează în principal prin lucrul în grup și ajută la interacțiunea interculturală și la capacitățile de management. În contextul pandemic, da, acest lucru e mai dificil de realizat în mediul online și poate fi considerat un minus acum. Dar avem speranța că lucrurile vor reveni la normal și, atunci, obiectivele unui MBA vor avea efectele scontate.
La Signium Stein & Partner, credem cu tărie că, pentru o carieră de succes, cunoștințele sunt esențiale, iar studiile nu pot fi niciodată de prisos. În cazul în care sunteți considerat supracalificat pentru un rol, înseamnă că ați căutat în locul greșit.
Cu toate acestea, un MBA în sine nu înseamnă nimic decât dacă ai învățat să faci ceva ce nu știai înainte. Un MBA integrează teoria și practica și ar trebui să ajute în procesul de a face mai bine lucrurile, de dezvoltare și cunoaștere. Câtă utilitate reușește fiecare să extragă din parcurgerea etapelor cursului, pas cu pas, depinde de puterea individuală a persoanei.
Un MBA este doar o certificare care oferă anumite acreditări, dar nu ar trebui să fie singurul factor de selecție. Companiile vor evalua un potențial angajat în continuare pe baza experienței acumulate într-un domeniu anume și nu după cele academice. Prin urmare, este recomandat ca așteptările și intențiile să fie setate clar de la bun început atunci când cineva decide să urmeze un MBA. Nu certificatul ajută pe mai departe, ci modul în care respectiva persoană va prelua informațiile și le va aplica în munca sa de zi cu zi.
După cum am menționat, un MBA urmărește două obiective principale, care sunt cunoașterea, pe de o parte, și crearea unei rețele profesionale, adică networking, pe de altă parte. Întrucât cursurile MBA s-au mutat din ce în ce mai mult în mediul online, și accentul se pune mai mult pe partea de cunoștințe, e considerabil mai dificil să realizezi conexiuni între cursanți. De aceea, furnizorii locali se confruntă cu o competiție mai acerbă din partea instituțiilor de top la nivel global. Acest lucru crește concurența și oferă beneficii suplimentare candidaților la MBA, cel puțin pe partea de teorie. Cu toate acestea, rețeaua locală, munca în echipă și cunoștințele adaptate la mediul local sunt și vor rămâne importante.
MBA-urile de top rămân foarte scumpe, iar decizia de a urma un astfel de program se rezumă la valoarea pe care o aduce. Dacă este o dorință individuală de dezvoltare profesională, candidatul va trebui să investească în program. Dacă este vorba de pregătirea candidatului pentru preluarea unor responsabilități mai mari în cadrul companiei, există probabilitatea ca aceste costuri să fie preluate de angajator.
În afară de finanțare, candidatul ar putea fi susținut de companie prin acordarea de timp liber/flexibilitate pentru a putea urma un MBA, deoarece acest lucru poate necesita mult timp.
Acest material a fost preluat din Ghidul MBA 2021.
Puteți vizualiza aici un preview al ghidului.
Dacă doriți să achiziționați un exemplar, click aici.