Mindset-ul unui angajator de top
Anul acesta, compania Lidl a câștigat, pentru a treia oară consecutiv, certificarea Top Employer. Cu alte cuvinte, a fost recunoscută pentru faptul că oferă angajaților un mediu de lucru plăcut, dinamic, cu numeroase oportunități de dezvoltare.
”Angajații se află în centrul activității noastre, dovadă fiind și campania de brand de angajator recent lansată. Suntem conștienți că membrii echipei noastre sunt cei datorită cărora Lidl este o poveste de succes și, tocmai de aceea, strategia noastră este de a le oferi cadrul și resursele necesare pentru a-și construi aici o carieră pe termen lung“, spun reprezentanții companiei.
În fiecare an, sunt implementate programe de formare și învățare, care să îi ajute pe angajați să își pună în valoare calitățile și aptitudinile. Un exemplu în acest sens, prin care sunt susținuți angajații cu aptitudini de leadership, este programul Academiile de Management, structurat în funcție de nivel (middle sau senior management) și de zona de specialitate.
Pentru managerii de magazine există un program special care se axează pe două subiecte: cum se recrutează mai bine în contextul actual de piață și cum se asigură un climat pozitiv ținând cont nu doar de valorile Lidl, dar și de nevoile de schimbare ale angajaților. De asemenea, pentru persoanele care au potențial de dezvoltare, există planuri de training anuale legate de obiectivele de dezvoltare individuale agreate cu managerul, în cadrul procesului anual de Talent Management.
În plus, pentru angajații din depozitele logistice și sediul central sunt asigurate cursuri de limba germană, acces la cursuri și seminarii în funcție de nevoile individuale și acces la programe de dezvoltare managerială.
„Pentru noi, este important ca angajații să cunoască principiile și valorile companiei. Așadar, angajații din magazine au acces la programul Leon, o platformă de învățare online modernă, cu două roluri: facilitarea învățării proceselor și procedurilor Lidl de către angajații noi din magazin și facilitarea accesului la informație pentru angajații care vor să își îmbunătățească abilitățile și cunoștințele în vânzări“, completează reprezentanții companiei.
Programe dedicate tinerilor cu potențial
De asemenea, în strategia Lidl se urmărește formarea tinerelor generații. Școala de Carte și Meserii este un program de învățământ profesional în sistem dual, care le oferă absolvenților de școală gimnazială oportunitatea de a se pregăti pentru meseria de comerciant-vânzător, odată cu începerea liceului. O altă oportunitate de dezvoltare oferită tinerelor generații care doresc să urmeze o carieră în retail este programul Duales Studium. Este un program creat pentru absolvenții de liceu care vor să studieze în Germania și care vor să se pregătească pentru un post de management în vânzări. Pe lângă oportunitatea de acumulare de cunoștințe, viitorii studenți primesc cazare și un salariu care crește gradual, în fiecare an: în primul an primesc 1.400 euro/lună, în anul doi 1.600 euro/lună, iar cei din an terminal 1.800 euro/lună.
Integrarea noilor colegi
De altfel, totul începe de la integrarea noilor angajați, care se află în strânsă legătură cu nivelul de performanță al întregii echipe: „Atunci când avem un coleg nou, ne asigurăm că acomodarea se desfășoară în raport cu sarcinile postului, în raport cu echipa de lucru și în raport cu dimensiunile culturii organizaționale“, spun reprezentanții Lidl. Pentru a realiza acest lucru, există o echipă de Engagement, care întâmpină toți colegii noi și se asigură că aceștia au parte de o experiență bună încă din prima zi de lucru. Ulterior, echipa de Engagement din cadrul departamentului Resurse Umane coordonează integrarea noilor angajați și procesul de onboarding, colectând permanent feedback pe parcursul acestuia.
O particularitate a Lidl ca angajator o reprezintă perioada de debut a angajaților noi din sedii. Pentru a se familiariza cu specificul companiei și cu mediul de lucru, noii colegi petrec timp în toate departamentele, în funcție de responsabilitate.
Pe lângă programele de integrare și procesele de feedback, compania acordă o atenție deosebită și zonei de wellbeing, prin implementarea unui program de lucru flexibil, organizarea unor evenimente care includ și familiile angajaților, dar și alte inițiative prin care ei să aibă un stil de viață sănătos.
Politică de salarizare în trepte
De la 1 martie 2019, compania a majorat veniturile angajaților, astfel încât cel mai mic venit brut oferit de Lidl are o medie lunară de 3.500 lei, ceea ce înseamnă 2.180 lei net. În această sumă sunt incluse salariul și tichetele de masă, bonusuri anuale de Paște și de Crăciun, precum și alte bonusuri. În plus, a fost introdus pentru prima oară un bonus de loialitate, care va fi acordat lucrătorilor din magazine și comisionarilor și stivuitoriștilor din depozite. Lidl are o politică de salarizare în trepte, salariul crescând anual în primii ani de activitate în companie. Dacă până în anul fiscal 2018, măririle salariale bazate pe vechime aveau loc garantat în primii trei ani de la angajare, începând cu anul fiscal 2019, creșterile salariale ale acestor categorii sunt garantate în primii 4 ani de la angajare.
Asigurările de viață și abonamentele medicale sunt printre beneficiile cele mai apreciate de angajați. De aceea, încă de acum un an, angajații Lidl beneficiază de asigurare de viață, pe lângă asigurarea medicală privată pe care o aveau în clinici private de renume. „Ne raportăm constant și la condițiile de lucru, care sunt foarte importante pentru toți angajații. Ne preocupăm să le oferim spații de lucru moderne și zone de relaxare, atât în magazine, cât și în sediile regionale, iar pentru hobby-urile lor și pentru promovarea unui stil de viață echilibrat, le punem la dispoziție terenuri de sport în proximitatea unora dintre sediile regionale“. În plus, anul trecut, a fost inaugurată noua clădire a sediului central Lidl, care oferă o serie de facilități pentru angajați, precum sală de fitness, restaurant, cafenea, spațiu modern pentru relaxare, terasă, parcare pentru biciclete, dușuri etc.
O nouă campanie de brand de angajator
Specificul Lidl e dat de Săptămânile tematice, îndrăgite de clienți datorită accesului la multe gusturi internaționale. „Am plecat de la ceea ce ne face unici pe piața locală: săptămânile tematice și faptul că avem la raft peste 80% produse marcă proprie, și am ajuns la angajații care au oportunitatea de a da această bucurie clienților. Am pornit de la magazinul preferat și am ajuns la angajatorul preferat.” Noua campanie „Dă mai departe bucuria Lidl”, lansată în martie, urmărește să atragă noi angajați, care să împărtășească clienților din tot ceea ce ei iubesc la Lidl. #BucuriaLidl înseamnă fiecare zâmbet primit de la clienți atunci când găsesc produsele lor preferate la raft, iar acest lucru este posibil datorită angajaților din toate ariile de business, care se asigură că produsele ajung de la furnizor la client. Indiferent de departamentul din care fac parte (Achiziții, Vânzări, Logistică, Financiar, Marketing etc.), fiecare membru Lidl are un rol important în a da mai departe #bucuriaLidl.
Compania în cifre
În prezent, Lidl are peste 6.000 de angajați, care lucrează în cele peste 240 de magazine din țară, 4 centre logistice și în sediul central din București. Mai mult, anul acesta, pe lângă locurile de muncă create odată cu inaugurarea noilor magazine, au fost recrutați angajați pentru echipa celui de-al cincilea depozit Lidl, din Roman, care va fi inaugurat în perioada următoare. La nivel global, Lidl este prezent în 30 de țări din întreaga lume și operează aproximativ 10.500 de magazine și peste 150 de centre logistice, pentru care lucrează o echipă de aproximativ 260.000 de angajați.
Articol preluat din numărul 256/aprilie 2019 al Revistei CARIERE. Pentru detalii legate de abonare, click aici.