Mădălina Bălan: Performanța unei echipe se leagă intrinsec de calitatea leadership-ului (IV)
Noi, ca nație, ne plângem prea mult. Ne plângem că nu avem specialiști care să ocupe locurile de muncă vacante, dar există mulți profesioniști care nu își găsesc de muncă. Ne plângem că tinerii vor prea multe prea repede, în timp ce seniorii sunt discriminați la angajare. Vrem talente, dar investim prea puțin în formarea lor. Profitul e regele, însă uităm de bunăstarea angajaților.
Exemplele pozitive se pierd, din păcate, în marea „mahmureală“ care domină politicile economico-financiare. Dar până nu ne schimbăm mentalitatea și modul în care privim lucrurile, riscăm să ne învârtim în același cerc vicios. Nu ne permitem ca piața muncii din România să devină prea inflexibilă și prea puțin în pas cu vremurile; din contră, trebuie să punem umărul pentru a o ajuta să ajungă la adevăratul său potențial.
Dar nu este totul pierdut. Nici pe departe. Românii încep să înțeleagă că aceste „crize“ au o rezolvare simplă: implicarea. Implicarea liderilor și promovarea în funcție a oamenilor capabili să identifice potențialul unui candidat, implicarea companiilor în formarea specialiștilor de care are nevoie piața, implicarea tuturor actorilor în reformarea sistemului de învățământ, dar și implicarea noastră, la nivel personal, pentru a face tot ce ne stă în putință pentru a îndrepta lucrurile.
Împreună, managementul talentului și talentul managementului, folosite într-un mod potrivit, vor crea efecte pozitive pentru business, cum ar fi atragerea şi reţinerea oamenilor potriviţi în organizaţie.
În a patra parte a seriei despre managementul talentului și talentul managementului o avem ca invitată pe Mădălina Bălan, Managing Partner, HART Consulting.
Piața muncii din România se află în perpetuă schimbare și are unele momente de convulsie. Avansul atât de galopant al tehnologiei, în general, și al Inteligenței Artificiale, în special, își pune deja amprenta asupra multor roluri. Roboții tind să preia activitățile de rutină sau ușor de învățat. Ceea ce acum câțiva ani era de neimaginat astăzi devine ceva banal.
Spre exemplu, să mergi în magazine și să îți scanezi singur bunurile cumpărate. Sau, în business, să folosim roboți pentru activități de call center. În viitor, și mai multe activități de rutină vor fi preluate de la oameni de către „mașini inteligente“, ceea ce înseamnă că se vor schimba mult job-urile, unele chiar dispărând.
În România, o proporție mare din angajați activează în centre de suport, în contact centers, call center și shared services, pe roluri cu activități ușor de preluat de către roboți. Acest lucru va schimba dinamica dintre cerere și ofertă în următorii ani. Angajatorii vor cere de la angajați noi abilitați și competențe, mai ales cele care încă nu pot fi ușor replicate de tehnologie, precum cele de relaționare, inteligență emoțională, managementul oamenilor etc.
O altă provocare pe care o auzim frecvent de la clienți este cum să gestionezi și să reții angajații mai tineri. Mulți dintre managerii seniori din generația X au un tipar de a vedea lucrurile și de a le face diferit de cel al generației mai tinere, rezultând uneori fracturi între ce își doresc unii și ce oferă ceilalți.
Noi, la Hart Consulting, credem cu tărie ca performanța unei echipe și a organizației se leagă intrinsec de calitatea leadership-ului. Liderul este până la urmă responsabil de atragerea și de selecția oamenilor potriviți în echipă, de retenția acestora, de alinierea echipei la o viziune comună, de ghidarea echipei spre a obține rezultate înalte.
Liderul este cel care filtrează prin valorile sale ce comportamente sunt dezirabile în echipă sau nu. Prin urmare, nu putem vorbi de talent management (selecție, retenție, dezvoltare de echipe) în absența unui leadership talentat. De aceea ar fi util ca organizațiile să se uite mai atent la cum promovează și cum selectează liderii potriviți.
Educația este esențială atunci când vorbim de performanță. Educația timpurie este cu atât mai importantă. Există un clivaj între ce pregătește școala, ce competențe antrenează și ce este necesar în piața muncii. Școala, din păcate, nu antrenează aproape deloc competențe necesare în orice job: auto-gestiune emoțională, reziliență, competențe interpersonale, gândire critică etc.
De aceea este atât de grea inserția tinerilor în primul job, mai ales când acesta nu este pur repetitiv și necesită un grad mai mare de autonomie, învățare și gestionarea ambiguității. Nu ducem lipsă de oameni inteligenți, ci neantrenați și neexpuși la situații care contează pentru business.