M.Meier, Adecco: Ce să schimbe companiile pentru a păstra tinerii în țară
Oamenii sunt în căutare de oportunități de muncă în străinătate, sunt preocupați de a avea o experiență internațională astfel încât există un decalaj între cerințele pieței care sunt în creștere și oferta de pe piața locală, atrage atenția Martin Meier, director de dezvoltare al companiei de resurse umane Adecco pentru Italia, Europa de Est, Orientul Mijlociu, Africa de Nord si India. „Avem mai multe companii care investesc în România și nu găsesc forță de muncă disponibilă. În special generația tânără, mai flexibilă, vrea să experimenteze cât mai mult și din această cauză schimbă mediul de lucru mai des, vrea să experimenteze în cât mai multe organizații, vrea condiții de muncă flexibile, uneori de acasă, cursuri de specializare etc. Pe lângă acestea, tinerii își doresc traininguri specifici, cursuri de limbi străine etc. Câteodată, nu spun că se întâmplă asta tot timpul, elementul monetar devine secundar. Tinerii nu își doresc să lucreze pe bani mai mulți, în orice condiții” adaugă Martin Meier.
Martin Meier spune că, per ansamblu, asistăm la o cerere de creștere a salariilor, iar motivele sunt vizibile: „Este un deficit mai mare de forță de muncă iar prețul e definit de cerere și ofertă. Companiile din România trebuie să se gândească ce elemente trebuie să ajusteze pentru a păstra tinerii în țară, iar presiunea pe salariu, în special pentru «gulerele albe», chiar și pentru «gulerele albastre» devine din ce în ce mai mare”, spune Martin Meier.
Marga Radu, directorul care se ocupă de divizia de recrutare permanentă (Professional & Permanent Placement Director) în cadrul Adecco România a observat la rândul său că, mai ales în orașele mari ca București, Cluj, Iași, principalele competențe cerute pentru joburile noi sunt din ce în ce mai crescute, adică în IT, finanțe, contabilitate, limbi străine.
„Am observat că serviciile au devenit și mai complicate, într-un sens bun, iar nivelul de salarizare este în creștere. Dacă facem o comparație cu ce se întâmpla în urmă cu cinci ani, cu siguranță salariile sunt pe un trend crescător.”
Marga Radu a adăugat că, în urmă cu cinci ani, cele mai multe cereri de recrutare veneau de la afacerile de tip call center și centrele de servicii cu valoare scăzută. „Am observat că cerințele privind forța de muncă în aceste centre pe care Adecco le deservește sunt în creștere și salariile de asemenea. În top sunt centrele de servicii care deservesc zona IT, inginerie, sau domenii diferite. Așa cum ați observat are loc o nouă schimbare de generații, iar în România se întâmplă o altă tendință. Dacă ne uităm cu 25 sau 20 de ani în urmă, când guvernanții au avut inițiativa să acorde facilităţi fiscale pentru personalul din IT, rezultatele se văd acum."
„Zona de IT din România, este în plină expansiune. Și salariile sunt uneori nedrepte, să spun așa. Vedem tineri cu doi-trei ani experiență care câștigă în jur de 2000-3000 de euro, desigur cu foarte bune competențe de programare.” Este bine, spune Marga Radu, că tehnologia se mută în România. „Știu câteva companii care au servicii excelente în România și deservesc global proiecte diferite din IT.”
Recrutarea de juniori/proaspăt absolvenți crește per total piață
Un alt trend observat la nivel global și care începe să pătrundă și în România este recrutarea de proaspăt absolvenți de facultate. „Recrutarea de juniori / proaspăt absolvenți crește per total în piață. Companiile trec acum printr-un proces când realizează că trebuie să investească în oameni” spune Martin Meier. „E un trend.”
Marga Radu, directorul care se ocupă de divizia de recrutare permanentă (Professional & Permanent Placement Director) în cadrul Adecco confirmă că acest trend se manifestă și în România. „Cu un an și jumătate în avans avem un proiect pentru 2000 de oameni. Sunt companii noi care vin în România și caută juniori. Când ne referim la juniori, vorbim despre proaspăt absolvenți, dar cunoscători de limbi străine: engleză, germană, italiană, franceză și altele. Cred că există de asemenea, un deficit în această zonă. Oamenii trebuie să fie bine pregătiți, să aibă o atitudine bună, să știe să comunice, să aibă un anumit comportament pentru a face față cerințelor pieței.”
„Sfârșitul «erei» în care îți cauți job pe net”
Meier consideră că e cazul să aducă mai multe lămuriri privind sintagma «tineri». „Poate termenul de tineri este prea general. Tinerii dintr-un domeniu tehnic au un loc de muncă, chiar înainte de a termina școala, sau așa ar trebui să se întâmple. De asemenea, trebuie să luăm în calcul, noi, companiile de recrutare, că putem face parteneriate cu universitățile în care să consiliem tinerii în carieră, cum să intre pe piața forței de muncă, cum să își pregătească CV-ul, lucruri de bază, eventual să ajutăm cu unele traininguri de formare adițională.”
Managerul Adecco responsabil de dezvoltarea afacerii pe zona Europei de Est spune că actualii specialiști îmbătrânesc, fapt ce va crea un decalaj din cauza schimbărilor demografice, iar companiile vor fi nevoite să angajeze tineri cu 4-5-6 ani experiență. „Trebuie să înțelegem că«pâinea și cuțitul» afacerii noastre, sunt candidații. Poate cineva se hotărăște să facă o schimbare în carieră dar nu este proactiv și aici intervine rolul firmei de recrutare, care dacă va ști care sunt cu adevărat oportunitățile, poate să accelereze demersurile și persoana respectivă să reușească să își schimbe mai repede serviciul. Rolul nostru este de a consilia oamenii privind următorul pas în carieră”.
Meier spune că piața a devenit foarte dinamică iar perioada în care oamenii își caută o slujbă prin intermediul internetului sau al anunțurilor din ziare va lua sfârșit.
„Oamenii, da, au accces la diverse surse de informații, dar volumul e atât de mare, sunt atât de multe joburi în social media, încât trebuie să petreci destul de mult timp până să găsești ceea ce cauți și atunci când ai găsit s-ar putea ca jobul să fie deja dat. În aceste condiții agențiile de recrutare sunt cele care pot ajuta oamenii să filtreze informația, să afle ceea ce este cu adevărat relevant pentru ei și lucrul aceste e valabil și în cazul companiilor”.
Meier consideră că piața forței de muncă se transformă, anumite competențe pe care firmele le caută nemaifiind disponibile. În același timp apar noi calificări ca urmare a digitalizării, noi profiluri în vânzări și marketing, e-commerce etc. „Aici este zona în care firmele de recrutare trebuie să fie în linia întâi, să fie la curent cu noile cerințe și să sprijine companiile. Va fi o luptă pentru talente, iar companiile vor avea nevoie să fie consiliați de parteneri de încredere. Sunt toate interconectate”.
Adecco, unul dintre liderii pieţei locale de recrutare şi leasing de personal, vrea să investească mai mult în recrutarea de personal cu contracte pe perioadă nedeterminată chiar dacă peste 90% din veniturile grupului Adecco de anul trecut (de peste 70 de milioane de euro) au fost generate de divizia de muncă temporară.