La ce fel de traininguri vor să participe angajații
Sorin Voicu a terminat Facultatea de Limbi Străine în 1999, iar în 2003 a fost recrutat de o bancă germană ce urma să deschidă operațiuni în România. Piața-țintă din care angajau era cea a asigurărilor. Sorin Voicu avea experiență ca trainer în domeniul financiar, lucra într-o multinațională de asigurări și a fost printre primele persoane angajate. Imediat după interviu și acceptarea ofertei, a plecat în Germania, pentru unul dintre primele traininguri din carieră. „A fost o perioadă plină de provocări din care am avut foarte multe de învățat, de la designul de curs până la gestionarea proiectelor de training, și care a contribuit la experiența mea”, spune Voicu. Au urmat diverse poziţii de trainer în companii internaţionale, dar şi mai multe cursuri de perfecţionare – pe zona de coaching, NLP, Adults Vocational Training.
„Fiecare program la care am participat a fost o călătorie din care am avut ceva de învățat. De-ar fi să înclin către o arie de interes pentru mine, aceasta ar fi cea a «ceea ce spunem, dincolo de cuvinte». Spunem mult mai mult decât putem exprima prin vorbe și, dacă am fi puțin mai atenți la acest aspect, la traducerea și interpretarea acestor mesaje, relațiile și comunicarea dintre noi ar fi mult mai facile”, adaugă omul care coordonează acum o echipă formată din doi traineri interni și un asistent departament.
Ei se ocupă de trainingurile pentru angajații din rețea, dar și pentru cei din sediul central. „Noi am instruit în bancă, în 2013, de exemplu, 771 de angajați în sesiuni de soft skills, spune Sorin Voicu.
Dintre acestea, preferatele angajaţilor sunt cele de comunicare.”
În jobul de acum Voicu se concentrează, în general, pe două segmente: abilități și training tehnic. Primele sunt livrate în funcție de calendarul convenit la finele fiecărui an, pentru anul următor, iar sesiunile tehnice sunt organizate fie în momentul în care urmează să lanseze un produs nou, fie în momentul în care apare o nevoie de reîmprospătare a cunoștințelor. „În ultimii patru ani, fiecare angajat din Volksbank a beneficiat de cel puțin un training, fie că vorbim despre sesiuni livrate prin resurse interne, fie că ne referim la situațiile în care am avut furnizori externi de training”, mai spune Sorin Voicu.
În perioada iunie 2013-iunie 2014, de exemplu, au gestionat un program care a fost adresat funcțiilor de management la orice nivel (135 de manageri instruiți prin program) și care a inclus patru teme: managementul echipei, coaching, leadership și strategie.
Calităţile unui bun trainer, Sorin Voicu, Head of Training
■ Disciplina: Un trainer are nevoie, înainte de toate, să fie disciplinat. Iar disciplina începe din momentul în care stabileşti obiectivele sesiunilor, gestionezi bugetarea şi organizarea programului de training, apoi continuă în sală şi se reflectă în rezultatele obţinute. E un proces perpetuu, care, dacă este neglijat, generează neajunsuri.
■ Preocuparea pentru clienţii tăi: Este nevoie să ai atenţia îndreptată către participanţi şi să fii preocupat de utilizarea informaţiilor şi experienţei lor, pentru a atinge obiectivele sesiunii. Participanţii să ştie că eşti acolo pentru ei.
■ Dorința de a te instrui încontinuu: Evoluţia în acest domeniu este strict legată şi influenţată de cât de mult te instruieşti. Acesta este, iarăşi, un proces continuu. Este foarte simplu şi comod să rămâi într-o zonă de confort. Însă, din păcate, staţionarea în zona de confort nu influenţează evoluţia, din punct de vedere profesional. Pentru dezvoltare este nevoie să ieşi din graniţele acestei zone şi să explorezi. Să te informezi constant. Să muţi, apoi, prin practică, informaţia, de la acel nivel la cel de abilitate.
Atuuri la interviu
Sorin Voicu se ocupă de zona de training, dar şi de cea de recrutare, pentru poziţiile de trainer. În ceea ce priveşte cea din urmă poziţie, două sunt lucrurile de care ţine cont la interviu: experienţa şi potenţialul de care dă dovadă candidatul. „Acestea reprezintă un mix necesar, pentru un potenţial viitor angajat. În egală măsură ţinem cont de coerenţă, capacitatea de a analiza lucrurile în ansamblu etc.
Sunt multe aspecte care contează, la interviu – depinde de poziţia pe care o avem disponibilă, cerinţele menţionate etc.”, adaugă el. Pentru poziţia de trainer, de
exemplu, a ţinut cont de experienţă, motivele pentru care respectivul candidat doreşte să facă această activitate, abilităţile exprimate în sesiunea demonstrativă susţinută etc.
În ceea ce priveşte trainingurile de bază, în funcţie de audienţă (angajaţi din reţeaua băncii/din sediul central), aceste sesiuni diferă şi pot include aspecte legate de conformitate, risc operaţional, spălarea banilor, produse, reglementări interne, norme şi altele. Acestea continuă cu sesiuni de soft skills – comunicare, gestionarea conflictelor, gestionarea timpului etc.