Internshipul, calea către un job permanent
Totuşi, există şi cazuri în care stagiarul nu ajunge să valorifice la maximum o astfel de experienţă, fie din cauza sa, fie a angajatorului. Tocmai de aceea recomandăm ca ambele părţi să se pregătească pentru un program de internship. Pe de o parte, companiile trebuie să ofere internilor un spațiu de lucru sau cel puțin un spațiu comun cu personalul, astfel încât să fie implicaţi direct în treburile organizaţiei, iar ei să poată pună în practică cunoştinţele teoretice studiate la facultate.
“Sunt foarte multe studii, articole, postări și păreri legate de noua generație; eu cred că este un subiect care apare de câte ori o altă generație ajunge la un prag de vârstă la care începe să se uite în urmă și să simtă că există la generațiile mai tinere niște diferențe de abordare a vieții. Nu cred foarte mult în generalizări, dar sunt într-adevăr câteva trăsături pe care am început să le observ și eu la cei mai tineri ca mine. Cred că pun mare preț pe autenticitate, pe libertatea de a-și exprima ideile și pe cea pe care reușești să le-o oferi în mediul de lucru. Îi simt foarte încrezători în forțele proprii și îmi place asta la ei.
Mai cred că înțelegerea reală a acestei generații este o provocare pentru organizații, de aceea se și discută atât de mult despre ea. Cred că suntem norocoși pentru că suntem o organizație tânără, cu media de vârstă de 28 de ani, unde unul din patru angajați este din Generația Z, iar peste 50% sunt Millenials – deci, ne vine natural”, spune Delia Sofonea (foto principală), People Director eMAG.
Anul acesta, compania eMAG organizează cea de-a cincea ediție a programului eMAG Talent Internship. Programul a apărut din dorința de a atrage tinere talente cu potențial de creștere, care pot ulterior să devină parte din echipă. Anul acesta, compania are poziții deschise în șase departamente: Tehnologie, Platforme, Comercial, Marketing, Finance și Content, pentru studenți în an terminal, masteranzi și absolvenți care vor să câștige experiență într-unul din aceste domenii. „Simțim că este datoria noastră să susținem ceea ce mediul academic construiește, creând la rândul nostru un context potrivit pentru a acumula experiență în mediul de business. Tinerii aduc în program nevoile lor de învățare, iar noi venim cu proiecte reale din business în care îi implicăm, mentori care să îi ghideze și un plan accelerat de învățare prin care, în timp, pot deveni experți în domeniile lor de interes”, mai spune Delia Sofonea.
Prima ediție a programului a fost organizată în 2014, iar pentru cele 22 de poziții în echipele de Tehnologie și Marketing Online, deschise la acel moment, au fost peste 1.400 de aplicanți. Deoarece această experiență s-a dovedit a fi foarte importantă ca punct de start în carieră pentru studenți și absolvenți, compania a continuat să organizezeprogramul an de an.
Astfel, încă de la prima ediție, o primă etapă a fost de identificare a acelor zone din business în care există nevoia de a aduce interni care să lucreze în proiectele respective. A urmat o analiză a edițiilor anterioare – feedbackul participanților, al mentorilor, al managerilor; iar pe baza acestor informații s-au îmbunătățit edițiile următoare. „De aici, gândim o strategie de comunicare adaptată nevoilor programului, un proces de recrutare potrivit profilului pe care îl căutăm și o experiență de învățare prin care să le creștem atât competențele profesionale, cât și pe cele personale”, mai adaugă Delia Sofonea.
Cui se adresează
Cei selectați în program sunt studenți în an terminal, masteranzi și absolvenți, tineri cu potențial de creștere, creativi și deschiși, care își doresc să învețe mereu lucruri noi. Desigur, este important să dețină și o bază de cunoștințe de specialitate, în funcție de domeniul ales, pe care împreună cu mentorii să reușească să construiască întreaga experiență de învățare de pe parcursul programului. Dincolo de asta, se caută oameni care să fie cu adevărat pasionați de ceea ce fac și care vor să crească accelerat.
Cum se desfășoară
Candidații trec printr-un proces de selecție extins, care le testează atât abilitățile soft, cât și pe cele de specialitate. În prima etapă se urmărește modul în care candidații văd mediul de business, precum și abilitățile lor de gândire out of the box. Urmează testele de personalitate și logică, iar apoi cele de specialitate. Candidații care au trecut cu succes de etapele de testare sunt invitați la interviuri individuale sau de grup, în funcție de zona aleasă. În această etapă, ei se vor întâlni cu viitorii lor mentori și vor avea ocazia să afle mai multe despre echipele eMAG. La finalul acestei etape, candidații selectați primesc ofertele de angajare.
Fiecare ediție a programului de internship durează două luni (iulie-august). Pe parcursul acestora, participanții sunt implicați în proiecte reale cu impact în business, participă la ședințe de echipă, traininguri și au acces la numeroase resurse care să îi ajute să își dezvolte competențele.
În linii mari, structura programului a rămas aceeași, abordarea legată de procesul de învățare al internilor a luat diferite forme – de la întâlniri ad-hoc, la un program dezvoltat pe baza unor nevoi bine conturate. „Pentru ediția de anul acesta, ne propunem să personalizăm și mai mult experiența internilor, trecând de la o abordare de programe de grup, la una individuală. Parte din această strategie este evaluarea competențelor internilor, atât la începutul programului, cât și la final, pentru a putea vedea o evoluție clară a parcursului lor”, explică Delia Sofonea.
De la prima ediție de internship și până acum, mesajul „Cei mai buni devin angajați full time la noi” a rămas de bază. Astfel, la finalul celor două luni de internship, dacă își dovedesc potențialul și dorința de a crește în continuare alături de eMAG, internii se pot alătura companiei ca angajați permanenți. „Programul pe care îl propunem este unul full time, iar acesta este și motivul pentru care căutăm studenți în an terminal, la master sau absolvenți – ne dorim ca persoanele care participă la internship să poată rămâne alături de noi după cele două luni”, adaugă Delia Sofonea.
Cine se ocupă de proiect
eMAG Talent Internship este rezultatul eforturilor unei echipe cross funcționale formate din specialiști din echipa People (HR), dar și din business, din echipele cărora li se vor alătura internii. Specialiștii în comunicare se asigură că detaliile programului ajung la candidații potriviți, recrutorii îi trec pe aplicanți printr-un proces complex de selecție, consultanții de learning gândesc un program de învățare pentru perioada internshipului, mentorii se asigură că sunt mereu alături de interni pentru a-i ghida în proiectele lor, iar managerii le urmăresc constant evoluția.
„Cele două luni au fost un fel de induction prelungit, extrem de primitor, în care am reușit să înțeleg particularitățile rolului și să mă integrez în echipa din care fac parte. Bineînțeles, am fost foarte plăcut surprinsă de atmosfera din cadrul echipei și am apreciat deschiderea colegilor de a mă ajuta să mă familiarizez și să înțeleg mai bine ce se întâmplă în jurul meu, atât din punct de vedere al proceselor, cât și al interacțiunilor. Totul a fost foarte natural și am intuit încă de la început că există o înclinație puternică spre dezvoltare profesională, inovație, creativitate.” – Ruxandra,
fost intern (Generaţia 2017)
Articol preluat din numărul 247/mai 2018 al Revistei CARIERE. Pentru detalii legate de abonare, click aici