Instrumentul care te ajută să faci schimb de tură
Creșterea numărului de angajatori pe piața de BPO și SCC în România și, implicit, a ofertei de joburi a stimulat competiția între angajatori. Rezultatul a fost unul benefic pentru angajați: o creștere a oportunităților de carieră și a salariilor, dar o provocare pentru companii. În contextul unor oferte salariale aproximativ egale, aceștia au fost nevoiți să identifice modalități noi pentru a atrage talentele de pe piață.
Webhelp România, de exemplu, a introdus în oferta sa o gamă de beneficii nonfinanciare pentru angajați. Astfel, toți membrii echipei beneficiază de un program de lucru flexibil, de o paletă de cursuri menite să susțină dezvoltarea lor profesională și personală, de transport gratuit cu taxiul după ora 22.00 sau de subvenții aplicabile abonamentelor pentru mijloacele de transport în comun. Ei dispun și de abonamente la clinici private de sănătate, după cum explică Andra Maxim, Director Resurse Umane Webhelp România.
Există o gamă mai largă de beneficii non-financiare, deoarece oamenii sunt diferiți, iar factorii motivaționali diferă de la un angajat la altul. Pentru cei aflați la început de carieră, programul de lucru flexibil, planul de dezvoltare a carierei, diversitatea activităților din fișa de post sau paleta largă de proiecte în care pot fi implicați reprezintă metode de retenție de succes.
„65% dintre angajații noștri au vârste cuprinse între 20 și 30 de ani. Nu ne-a mirat să aflăm că programul flexibil pe care îl oferim este un motiv important de mulțumire pentru ei”, spune Mihaela Rusu, CEO Webhelp România, care precizează faptul că au organizat în mod constant sondaje pentru a înțelege ce își doresc angajații.
Platformă interactivă
Astfel, chiar dacă exista posibilitatea unui program flexibil, managementul a aflat că mulți dintre angajați voiau să își poată consulta și utiliza toolul de planificare și în momentele în care nu erau conectați din rețeaua Webhelp. Crearea unei platforme interactive care să permită acest lucru a devenit o prioritate pentru companie.
Într-un colectiv mic poate fi relativ ușor să fii flexibil în ceea ce privește programul de lucru: faci schimb cu colegul de birou, apoi comunici șefului de departament. Când echipa numără peste 2.000 de oameni însă, cum este cazul Webhelp România, planificarea activității în funcție de prioritățile fiecăruia, în timp real, chiar dacă se află acasă sau la birou, devine o provocare.
Încă de la începuturi compania a folosit un tool de Workforce Management, însă acesta nu răspundea în totalitate nevoilor ei. Prin urmare, dezvoltatorii companiei care proiectează soluții adaptate pentru clienții Webhelp au avut ca temă realizarea unui tool interactiv de planificare, accesibil de pe toate sistemele de operare, PC și mobil. Așa a apărut Injixo, la finele anului 2015.
„Ne-am dorit un instrument modern, care să le ofere angajaților libertatea de a-și ajusta programul în funcție de prioritățile individuale, fiabil, prietenos, în linie cu ultimele tehnologii disponibile pe piață, accesibil de pe toate sistemele de operare”, spune Andra Maxim, Director Resurse Umane, Webhelp România.
Aceasta, deoarece în trecut planificarea putea fi accesată doar de către angajații conectați din rețeaua Webhelp, lucru care îi defavoriza pe cei aflați în concediu sau pur și simplu acasă, după program.
Prin intermediul Injixo, orice angajat are acces instant la planificarea sa, accesând-o de pe calculator, tabletă sau telefon, oriunde s-ar afla, cu condiția să dispună de conexiune la internet. Calendarul planificării poate fi sincronizat cu majoritatea aplicațiilor, ca de exemplu Google Calendar, pentru sistemele Android, sau Calendar, pentru sistemele iOS, și poate fi descărcat în format PDF.
Toți utilizatorii pot să stabilească independent, fără să fie necesară o aprobare prealabilă din partea superiorilor ierarhici, intervalul orar și zilele în care doresc să lucreze. Opțiunile lor devin în mod automat vizibile pentru manageri și sunt luate în calcul atunci când realizează planificarea lunară a echipelor.
Mai exact, interfața le oferă colaboratorilor Webhelp, în timp real, cele mai relevante informații în ceea ce privește programul lor, iar dashboard-ul furnizează o vedere globală asupra activităților din ziua curentă, precum și agenda pe următoarele șapte zile.
În plus, sistemul trimite alerte pentru ofertele de schimburi de ture primite din partea colegilor și pentru termenele-limită de înregistrare a preferințelor de planificare. Schimburile pot fi efectuate direct între colegi, fiecare având posibilitatea să propună o ofertă de schimb de tură sau să răspundă unei oferte lansate de unul dintre colegii săi.
O universitate pentru angajați
Dacă acum zece ani un candidat opta pentru un job în funcție de nivelul de salarizare, în ultimii ani, prin prisma ofertei variate, candidații au devenit mult mai sensibili la beneficiile extrasalariale. Unul dintre instrumentele de atragere, motivare și retenție a specialiștilor este dezvoltarea profesională.
Indiferent de funcția ocupată în organigramă sau de vechimea în cadrul companiei, la Webhelp toți angajații beneficiază, prin intermediul Webhelp University, de formare și de acompaniere pentru a obține sau a-și actualiza cunoștințele de care au nevoie pentru atingerea performanței.
Webhelp University a fost înființată în anul 2002, iar în clusterul francofon, din care face parte și România, sunt prezente şi Franța, Belgia, Portugalia, Algeria, Maroc și Madagascar. Echipa Webhelp University include 59 de formatori, pedagogi și responsabili de formare, iar în fiecare țară, WHU este condusă de către un expert care pune în practică programe de formare, cursuri și metodologii adaptate la specificul țării respective.
Webhelp România este furnizor certificat de formări profesionale de către Autoritatea Națională pentru Calificări, iar echipa de nouă formatori pune în practică un număr complex de cursuri și asigură dezvoltarea personală și profesională a celor care-și doresc un loc de muncă în cadrul companiei sau sunt deja angajații acesteia. De exemplu, candidații care doresc să aplice pentru un job la Webhelp România pot beneficia de cursuri gratuite de limba franceză, în urma cărora își pot îmbunătăți nivelul de cunoștințe pe parcursul a 60 de ore.Odată deveniți angajați, ei au la dispoziție cursuri profesionale și vocaționale sau e-learning, printre care Relații cu Clienții, Managementul Timpului, Managementul Stresului și al Emoțiilor, Team Spirit, cursuri privind Securitatea Informației etc.
Cursurile dedicate angajaților din middle și top management cuprind tematici atât din gama clasică de dezvoltare de management: Leadership Situațional, Managementul Schimbării, Managementul Timpului, cât și din arii mai complexe: Process Communication Model, Motivare și Remotivare etc. O treime din totalul cursurilor se desfășoară în format online și alte zece procente în sistem „Blended Learning”.
„Cursurile constituie un sprijin în plus pentru manageri în procesul de înțelegere în profunzime a misiunii pe care o au, îi ghidează în integrarea celor mai bune practici și îi susțin în crearea unei culturi a dezvoltării profesionale continue, prin forța exemplului personal către echipele lor”, spune Alina Negrea, Responsabil Webhelp University România.
Doar în 2015, echipa WHU a susținut peste 200.000 de ore de formare și a dezvoltat 4.000 de module de training. Anul trecut, 92% dintre managerii Webhelp au participat la cel puțin un modul de formare.
Acest material a apărut în numărul 231 al Revistei CARIERE, aferent lunii octombrie.