Finantistii urca pe val
Functiunea financiara este, desigur, esentiala si include toate operatiunile financiare, dar mai ales pe acelea cu caracter crucial pentru management atunci cand vrea sa afle starea companiei.
Pentru aceasta evaluare, se asteapta de la departamentul financiar:
1. cifre contabile reale, livrate la timp si corect;
2. analiza cheltuielilor si veniturilor, comparativ cu bugetul.
Se cauta strategi
Anul acesta, atentia companiilor fie ele romanesti sau straine, dupa cum au observat specialistii de la Key to Success (K2S), s-a indreptat asupra cresterii calitatii in intregul departament financiar. In ansamblul activitatii noastre, recrutarile pentru functii din departamentul financiar au atins o pondere de peste 30% din activitate, de la inceputul anului 2009, ceea ce depaseste cu mult alte functiuni, care nu genereaza decat in jur de 5% din totalul recrutarilor.
S-a schimbat intr-o oarecare masura si felul in care este privita misiunea sefului departamentului financiar. El joaca un rol mai important in organizatiile si afacerile care au fost orientate spre vanzari si care au inceput sa acorde o mai mare atentie mesajelor/semnalelor lansate de finantisti catre intreaga echipa.
Daca pana la sfarsitul lui 2008, pe aceasta pozitie se gaseau specialisti cu un background contabil (destul de multi, pentru acea perioada), acum, cerintele sunt mult mai sofisticate: dincolo de backgroundul tehnic, se cauta o buna intelegere a businessului si abilitatea de a gandi si actiona strategic.
Raportarea trece granitele
Cresterea importantei functiei financiare se reflecta si in liniile de raportare. In structura clasica, Directorul Financiar raporta atat ierarhic catre Directorul General local, cat si functional catre Sediul Central regional sau global. De curand, linia de raportare a sefului pe finante s-a mutat integral in afara granitelor, si din punct de vedere ierarhic si din punct de vedere functional.
Aceasta creeaza o mai larga independenta si intareste aspectul de „control” al functiunii. Directorul Financiar este determinat astfel sa comunice cele mai sensibile aspecte ale functionarii organizatiei, lucru care ii poate deteriora relatiile cu Directorul General, caruia ii este subordonat acum doar din punct de vedere administrativ. Cu toate acestea, o mai larga autonomie lasa loc unui punct de vedere mai critic si mai obiectiv.
O alta cerinta importanta care se asteapta de la functia financiara este planificarea financiara pe termen lung, pe langa bugetare si previzionare. Aici, asteptarile merg de la planificarea simpla pana la implicarea activa in planificarea bugetara strategica. „Frecvent, companiilor le lipsesc competentele necesare pentru o adevarata planificare, dar se asteapta ca echipa de finantisti sa indeplineasca aceste sarcini care cer pe langa o buna intelegere a afacerii, o cunoastere a pietei si a evolutiei ei”, spune Heike Künzel, Managing Partner Key to Success.
Referitor la „profilul tehnic” al celor mai multi profesionisti din finante, este o reala provocare sa anticipam perspectivele viitoare ale afacerii. Jucatorii semnificativi au specialisti in planificarea comerciala care analizeaza potentialul afacerii si pot anticipa dezvoltarea ulterioara.
Criza a redus mobilitatea
In ceea ce priveste potentialul de miscare, in general, bunii profesionisti sunt mai rezervati la schimbare decat inainte de criza economica. Pentru o recrutare de succes, este crucial sa ai un client solid pentru care sa faci cautarea, o companie care sa aiba o buna reputatie pe piata din Romania sau care sa faca parte dintr-un puternic si recunoscut grup, in cazul in care intra acum pe piata romaneasca.
Depinde, de aceea, foarte mult de contextul fiecarui proiect daca ii gasim usor sau nu pe specialistii potriviti. Pentru noi, nu se pune problema sa-i gasim, pentru ca aceasta este misiunea noastra ca firma, ci daca reusim sa-i atragem pe cei mai buni. Odata gasiti oamenii cu profilul profesional cerut, trebuie sa evaluam cu grija aspectele motivationale. Nici unul dintre clientii nostri nu ar fi multumit daca i-am plasa un candidat cu profilul dorit, care insa il paraseste dupa scurt timp pentru ca nu considera pozitia suficient de provocatoare sau incitanta. Este in responsabilitatea noastra sa evaluam acest aspect cu grija.
Pentru pozițiile financiare, depinde daca avem nevoie de cunostinte foarte specializate sau mai degraba de generalisti capabili sa coordoneze responsabilitatile financiare intr-o companie mica sau mijlocie, cu o complexitate redusa a businessului. Fara indoiala, Big4 este o buna scoala de competente tehnice. Dar lui i se alatura toti jucatorii internationali importanti din aproape toate industriile care si-au organizat functia financiara in departamente specializate cu specialisti inalt calificati.
Ca punct slab, remarcam, totusi, ca in aceste medii (consultanta/audit) lipsesc adeseori competentele de leadership, abilitatile interpersonale si experienta directa in administrarea unei afaceri, respectiv relationarea intr-o piata specifica si intelegerea acesteia din interior. In mod special in zona de consultanta unde profesionistii nu muncesc in cadrul unor structuri ierarhice clare, ci in echipe de proiect, competentele de leadership nu sunt atat de vitale si raman in urma pregatirii tehnice si a intelegerii corecte a afacerii.
Cereri mai modeste de cresteri salariale
In ceea ce priveste recompensarea, in mod evident, vremurile cand salariile cresteau cu 50% au apus. Astazi, am remarcat ca specialistii cer cresteri salariale de 10-30 de procente, bineinteles, in functie de context si de masura in care schimbarea jobului reprezinta un pas semnificativ in cariera. Avem si candidati care nu pretind mai mult decat castiga la ora actuala, dar asta pentru ca se duc intr-o companie cu o situatie financiara mai buna, care le poate garanta „siguranta” locului de munca. Finantistii cunosc foarte bine starea financiara a angajatorului lor si sunt capabili sa inteleaga semnalele de alarma chiar in stadiul lor incipient.
Asistam, pe de alta parte, la o tendinta de internalizare a functiei financiar-contabile. Aceasta pentru a asigura un mai bun control, acuratetea si furnizarea in timp util a datelor. De asemenea, am constatat ca marile companii centralizeaza functiile-suport, precum financiarul, IT-ul, HR-ul in entitati comune, ca sa fie mai eficiente si mai focalizate pe business.
In general, decizia de a internaliza sau externaliza functiile-suport nu are legatura cu starea pietei, ci cu nivelul de dezvoltare a companiei sau a grupului, in Romania. Externalizarea functiei financiare este interesanta mai ales pentru startup-uri ori pentru evidente contabile complexe, nu in activitatile zilnice solicitante dpdv. contabil.
In continuare, din perspectiva recrutarii de middle management, e dificil de identificat un anume trend economic, dar pot sa spun ca se cauta din nou specialisti in marketing si vanzari. Companiile acorda o atentie deosebita cresterii calitatii personalului, in primul rand, prin masuri interne si, daca este necesar, prin recrutare externa.
Cristina Flesariu
Managing Partner Key to Success
Key to Success si-a inceput activitatea in 2009, conform cu decizia actionarilor de la K.M.Trust & Partners de a-si extinde serviciile de Executive Search spre recrutarea pentru pozitii de middle si senior management.
Traducerea si adaptarea: Rodica Nicolae