Femeile văd mai puţine joburi bine plătite pe Google
Pentru a ajunge la această concluzie, cercetătorii de la Universitatea Carnegie Mellon, una dintre cele mai reputate din Statele Unite ale Americii, au creat o platformă împreună cu Institutul de Cercetări în Informatică, platformă numită AdFisher. Aceasta generează profiluri false ale unor pesoane care îşi caută de muncă pe internet.
Au fost create 17.370 de profiluri, care au văzut 600.000 de anunţuri sponsorizate. Este vorba despre publicitatea care se afişează automat în partea dreaptă, sus, a paginii de Google, atunci când facem o căutare. Rezultatul a fost grăitor: un profil feminin vede în medie 311 de anunţuri pentru posturi de conducere remunerate cu mai mult de 200.000 de dolari pe an, în timp ce un utilizator masculin vede 1816. Un bărbat are deci de şase ori mai multe şanse să vadă un anunţ pentru un post bine plătit decît o femeie.
Poitrivit unuia dintre coautorii studiului, Anupam Datta, rezultatele arată că există discriminări "undeva în ecosistemul publicitar". Acesta deplânge lipsa transparenţei în procesul targhetării. Dacă cercetătorii au putut stabili un dezechilibru în funcţie de gen, nu pot spune care este cauza acestuia. "Ecosistemul este foarte complex, include Google, publicitarii, siteurile şi utilizatorii", explică autorii studiului.
Pe de o parte, cei care publică anunţurile ar putea fi responsabili, căci au posibilitatea să precizeze un criteriu de gen pentru a-şi defini targhetul în momentul cumpărării spaţiilor. Pe de altă parte, roboţii Google au fost deja arătaţi cu degetul pentru discriminare cu câteva luni în urmă, când un alt studiu a arătat că există un dezechilibru în rezultatele imaginilor pentru căutarea CEO, doar 11% sunt fotografii de femei.