Evaluati-va anual climatul organizational!
Studiul privind climatul organizational ofera o imagine asupra nivelului de satisfactie al angajatilor, precum si asupra atitudinilor acestora in raport cu munca si anumite realitati organizationale.
Cu ajutorul unui astfel de instrument, se obtin informatii despre:
- Modul in care strategia manageriala este perceputa in cadrul organizatiei
- Modul in care sunt percepute si intelese obiectivele organizationale
- Evaluarea strategiei de compensatii & beneficii
- Evaluarea motivatiei si satisfactiei angajatilor
- Evaluarea comunicarii organizationale
- Evaluarea loialitatii si a atasamentului fata de locul de munca
- Identificarea punctelor forte si a nevoilor de dezvoltare la nivel de organizatie
Studiu de caz
La inceputul acestui an, am avut o solicitare din partea unui client din sectorul Real Estate, care dorea sondarea opiniei a 150 de angajati cu privire la climatul organizational. Unul dintre motivele pentru care departamentul de resurse umane din compania respectiva a dorit realizarea unui astfel de studiu a fost in stransa legatura cu stabilirea unei strategii de crestere a satisfactiei angajatilor pentru perioada urmatoare.
Chestionarul a investigat opinia angajatilor referitor la mai multe teme generale: top management, superiorul direct, satisfactia muncii in sine, pachetele de compensatii si beneficii, compania in general. In urma rapoartelor generate, consultantii HART Consulting au sustinut o prezentare a concluziilor catre departamentul de resurse umane si reprezentatii top managementului, facand o serie de recomandari de imbunatatire a satisfactiei angajatilor in legatura cu anumite teme sensibile pentru acel moment.
Interpretarea rezultatelor:
1. In urma colectarii chestionarelor completate, s-a identificat o nevoie a angajatilor de a li se comunica mai clar obiectivele de business ale companiei si rolul fiecarui angajat in parte. Inainte de momentul evaluarii, in companie nu exista un program de integrare a noilor angajati, in care sa li se prezinte procedurile interne. De aceea, multi angajati nu erau familiarizati cu regulile de comunicare interna, cu existenta anumitor documente specifice etc. De asemenea, comunicarea interna defectuoasa avea de multe ori ca efect generarea de conflicte, tocmai pentru ca angajatii nu cunosteau in mod concret in ce consta activitatea celorlalti colegi sau care este rolul lor.
In scurt timp, top managementul a decis implementarea unui program de integrare a noilor angajati. Pe langa prezentarea regulilor organizationale, acesta prevede oportunitatea ca noul venit sa petreaca o perioada in fiecare departament, astfel incat sa poata intelege rolul celorlalti membri ai companiei.
2. O alta zona de satisfactie redusa a fost legata de sistemul de compensatii si beneficii. Desi acest aspect critic este des intalnit in sondajele de opinie cu angajatii, in cadrul prezentarii, top managementul a fost intrebat daca salariile pe care compania le ofera angajatilor sunt unele competitive. Acest subiect a fost abordat pentru a putea discerne daca este vorba doar despre o nevoie (constanta) a angajatilor de crestere salariala sau daca pachetele salariale oferite de compania respectiva se afla sub media pietei.
S-a dovedit ulterior, in urma discutiilor si studiilor de specialitate comandate, ca salariile angajatilor companiei respective se situau in zona superioara. Si ca problema consta in comunicarea defectuoasa a sistemelor de bonusare oferite angajatilor. Aspecte cum ar fi: masina, bonurile de masa, telefonul, laptopul etc. nu erau percepute de catre angajati ca fiind beneficii suplimentare, ci erau considerate ca parte integranta din ceea ce li se cuvenea. S-a recomandat de aceea implementarea sistemelor de beneficii personalizate, (de tipul "cafeteria"), care sa ofere angajatilor oportunitatea de a-si alege pachetele care sa ii motiveze. In acest fel, lucrurile care pareau a fi incluse in salariul de baza, au capatat o alta semnificatie, aceea de "beneficii suplimentare".
Concluzii finale:
Studiul de evaluare a opiniilor angajatilor a fost pentru companie un prilej de a implementa pentru anul in curs o strategie de resurse umane adaptata nevoilor angajatilor. De asemenea, angajatii au fost motivati, simtind din partea top managementului o grija fata de nevoile si cerintele lor. Sentimentul creat a fost unul de incredere in faptul ca deciziile sunt luate tinand cont de dorintele lor. Drept rezultat, a crescut retentia angajatilor.
Totodata, regulile si procedurile au fost mai bine internalizate de catre fiecare angajat in parte, astfel incat provocarile la nivel de comunicare sau de intelegere a rolului si importantei celorlalti membri ai echipei au fost sensibil diminuate.
Este recomandabil ca astfel de sondaje sa fie aplicate in companii cel putin o data pe an. Ele ofera informatii pe baza carora departamentul de resurse umane isi poate dezvolta o strategie coerenta de imbunatatire a climatului organizational. Faptul ca astfel de chestionare pot fi adaptate in functie de nevoile concrete ale companiei le ofera o aplicabilitate si o putere de identificare a oportunitatilor de dezvoltare mult mai mare.