Diferența dintre retenția și loializarea angajaților
Dacă generațiile anterioare munceau mai ales pentru stabilitate, astăzi oamenii muncesc mai ales pentru autenticitate. Dacă înainte oamenii își doreau mai mult recunoaștere, acum caută mai ales calitate.
Munca are un rol central în viața noastră și are un caracter din ce în ce mai personal. Oamenii își doresc ca munca pe care o fac să fie în acord cu identitatea lor, să îi reprezinte, pentru că aceasta a devenit un mijloc de autocunoaștere, de exprimare de sine și de dezvoltare.
Asta înseamnă că oamenii sunt foarte preocupați de talentele și abilitățile lor, de ceea ce fac cel mai bine și își doresc ca munca lor să aibă sens. Mai înseamnă și că își doresc să lucreze pentru companii care deservesc un scop înalt și care să le reprezinte idealurile și valorile. Opțiunile sunt multe, iar oamenii sunt cu ochii pe ele. Fiecare reușită le deschide noi oportunități, iar ei sunt în continuă căutare a ceea ce le întreține pasiunea, le permite să fie autentici și dă sens vieții lor.
DIFERENȚA DINTRE RETENȚIE ȘI LOIALITATE
Angajatul pe care ai reușit să-l reții poate rămâne în companie pe termen lung sau nu. Acesta fie nu s-a gândit încă la plecare, fie nu are alte opțiuni sau pur și simplu în acest moment îi este mai ușor să rămână în companie decât s-o părăsească. Dar e posibil să plece ușor, imediat ce apare o oportunitate.
Angajatul loial este cel care este foarte fericit să lucreze în organizație și îi va încuraja și pe alții să o facă. Va vorbi frumos despre companie, o va susține și o va reprezenta cu mândrie.
Dacă retenția se poate cumpăra (pe termen scurt), loialitatea poate fi doar câștigată.
Loialitatea se construiește pe încredere și se construiește de la început, nu când angajatul este pe picior de plecare. Prin urmare, Elena Călin, CEO al reprezentanței din România a UP! Your Service, le propune organizațiilor să creeze pentru angajat o experiență (employee experience) de cea mai bună calitate, pe baza principiilor experienței clientului/consumatorului (customer experience), pentru a putea gestiona strategic și optim așteptările angajaților.
Este important ca organizațiile să creeze pentru angajat o experiență cât mai personalizată, croită cât mai aproape de nevoile și așteptările acestuia. „Angajatorul trebuie să-l ajute pe angajat să găsească ce dorește la momentul potrivit și să facă în așa fel încât angajatului să-i fie ușor să-și facă jobul într-un mod extraordinar”, a transmis Elena în cadrul masterclass-ului HR World: Redefining Retention!, care a avut loc pe 19 aprilie.
Elena a explicat și motivul pentru care angajații loiali sunt foarte importanți. „Un angajat demotivat își va servi clientul prost, chiar dacă rămâne în companie. Iar clientul nefericit înseamnă angajat nefericit – este un cerc vicios”.
Grija și respectul pe care angajatorul le manifestă față de angajat determină loialitatea angajatului, care se traduce în grija și respectul pe care angajatul le manifestă față de companie și clienții acesteia. Aceste lucruri se câștigă, nu pot fi cumpărate cu bani.
Astfel, merită să fie păstrați mai ales angajații loiali, care manifestă grijă și respect prin munca lor. Competența se construiește pe atitudine, nu invers. Iar pentru buna funcționare a lucrurilor, competența nu este suficientă.