Detaliile care fac diferenta
Atunci cand intalnesti un top al celor mai bune companii pentru care sa lucrezi, te-ai astepta sa fie vorba doar de pachetul salarial, de beneficiile oferite sau de oportunitatile de promovare.
Cei de la The Sunday Times s-au gandit, inca din 2001, sa „masoare” forta companiilor britanice tinand cont de alte aspecte: sentimentul de acomodare al oamenilor la locul de munca, atmosfera mai mult sau mai putin familiara, increderea unora in altii si a fiecaruia in sine; in general, sentimentul de multumire si implinire in cadrul companiei.
Firme diferite ca profil si dimensiune sunt comparate din perspectiva complexa a domeniului HR, in care instrumentul principal este perceptia celor care lucreaza intr-o companie despre compania insasi.
Chestionarul folosit cuprinde o serie de 66 de intrebari adresate angajatilor. Fiecare trebuie sa ofere un punctaj pe o scala de la 1 la 7, in functie de acordul sau dezacordul cu o anumita propozitie. Aspectele luate in considerare de publicatia britanica se refera la cum se raporteaza angajatii la manageri, ce simt despre colegii cu care lucreaza, cum resimt stresul si echilibrul dintre munca si timpul liber, cat de multumiti sunt de salariul si de beneficiile pe care le primesc, in ce masura cred ca firma lor se bazeaza pe principii si valori puternice sau ca ofera ceva in schimb comunitatii, cat de stimulati se simt de ceea ce fac etc.
In 2005, in varful listei se afla, pentru al doilea an consecutiv, firma americana W. L. Gore – cu activitate si in Scotia – celebra pentru organizarea non-conformista si pentru formula originala de la nivelul culturii de companie. Nu exista propriu-zis angajati, nici directori sau secretare, fiecare este considerat „asociat” si isi alege un „sponsor” din interiorul companiei, care il ajuta sa se dezvolte. Salariul se bazeaza pe notarea colegilor de echipa. Peste 25% dintre asociati lucreaza de mai bine de 15 ani in companie. Ceea ce face diferenta este puternicul sentiment de apartenenta la companie: 92% dintre cei care lucreaza acolo simt ca au o contributie valoroasa la succesul firmei, 90% cred ca managerul are incredere in deciziile lor si ii pasa de tot ce se intampla cu ei.
Poate parea surprinzator ca pe locul doi se afla o institutie care acorda ingrijire bolnavilor in faza terminala, St. Ann Hospice. Chiar daca salariile nu sunt foarte mari, legatura angajatilor cu compania este puternica. Sentimentul de a avea o slujba care conteaza intr-un sens mai larg motiveaza 88% din personal. Oamenii sunt foarte implicati in ceea ce fac, 85% simtind ca au o contributie importanta la succesul companiei.
Pe locul trei se situeaza o firma de bijuterii, Beaverbrooks. Afacere de familie din 1920, in firma s-a consolidat respectul pentru fiecare membru al personalului (in total 701), ca si cum ar face parte din
familie. Se remarca prin procentul mare de incredere in conducere (87%). Patronul viziteaza cel putin o data pe an fiecare magazin si cunoaste toate numele angajatilor, trasatura rara intr-o afacere mare.