Despre abilitatile oratorice…
Pornind de la aceasta, incearca sa te asiguri ca expunerea ta are o structura simpla si logica.
Apoi trebuie sa vezi cine iti este auditoriul. Pentru a transmite in mod efectiv un mesaj, este important sa-ti adaptezi expunerea in functie de structura auditoriului, sa fii constient de limbajul pe care il folosesti si de nivelul informatiilor furnizate. In caz contrar, cei carora li te adresezi vor deveni plictisiti si nereceptivi.
Cand scrii o expunere, aminteste-ti „KISS” – Keep It Short and Simple. Incearca sa-ti transmiti cu claritate mesajul si evita folosirea jargonului, daca nu este important, si fii increzator cat priveste receptarea acestuia.
Implica-ti auditoriul privindu-l, iar daca ti-e greu sa faci acest lucru, incearca sa gasesti o figura simpatetica in randul celor prezenti si concentreaza-ti privirea asupra ei, dar, in mod alternativ, ia-ti si un punct vizual pe cel mai indepartat perete al incaperii. Nu te uita spre podea sau tavan si evita sa te joci cu cureaua de la ceas ori sa-ti zornai maruntisul din buzunar, de exemplu, pentru ca acestea pot fi aspecte extrem de enervante si care, in acelasi timp, iti tradeaza disconfortul psihic.
Fii constient de imaginea pe care o promovezi, de felul in care te imbraci sau de limbajul propriului tau trup. Poarta ceva in care sa te simti confortabil si incearca sa te asiguri ca imbracamintea este adecvata situatiei. Daca ai posibilitatea, inregistreaza-te pe video pentru a te analiza in mod obiectiv. Aceasta te va ajuta sa te debarasezi de manierisme care ar putea irita si iti pot atrage astfel auditoriul. Trebuie sa ai in minte, de asemenea, viteza cu care vorbesti… incearca sa o incetinesti… daca vorbesti normal, va parea ca esti grabit si ai putea pierde aspecte-cheie din expunere.
Pentru a putea sa controlezi auditoriul va trebui sa te folosesti de elemente vizuale relevante, cum ar fi fotografiile, graficele sau tabelele. Pot fi avute in vedere, de exemplu, o fotografie remarcabila, un fapt surprinzator sau o statistica socanta.
Fii succint si constient de timpul pe care este dispus auditoriul sa ti-l acorde. Daca expunerea ta este mai lunga de 20 de minute, incearca sa o spargi cumva, prin includerea unei parti interactive sau printr-o prezentare media.