Despre a fi asertiv
Tendinta companiilor aflate in expansiune pe o piata competitionala este aceea de a atrage in pozitiile-cheie nu numai persoane bine pregatite profesional, cu un istoric de munca impresionant, ci si persoane asertive, care sa dea un nou „suflu” echipei in care se vor integra. Asertivitatea a devenit importanta in selectia profesionala deoarece face parte din atitudinea invingatorului si circumscrie comportamentul nostru social in limitele acceptantei.
Ce inseamna a fi asertiv? Fiecare dintre noi are drepturi. Demnitatea noastra se naste din aceste drepturi. Nimeni nu poate trece peste ele fara voia noastra. In acelasi timp, si altii au exact aceleasi drepturi, pe care nu le putem ignora. Atata timp cat vrem ca altii sa ne respecte drepturile, si noi trebuie sa le respectam pe ale celorlalti. Acesta este principiul de baza al comportamentului asertiv. Asertivitatea naste increderea in sine, pentru ca cedam presiunilor doar atat cat consideram necesar. Putem face acest lucru pentru ca mesajul pe care il transmitem celorlalti este unul foarte clar despre cum dorim sa fim tratati. A fi asertiv inseamna a te comporta civilizat, rezonabil si obiectiv, inseamna a le transmite celor din jur informatii corecte despre ceea ce dorim sau simtim. A fi asertiv nu inseamna nici a fi pasiv, nici a fi agresiv, ci a fi undeva intre cele doua extreme.
Pentru a fi asertiv, trebuie sa-ti cunosti drepturile. Iata cateva dintre acestea: ai dreptul de a dori ceva, chiar daca poti obtine sau nu acel lucru; ai dreptul sa-ti exprimi opiniile si sentimentele; poti lua decizii si le poti schimba, daca doresti; poti sa nu-ti explici actiunile, sa refuzi sa le explici altora sau sa te scuzi pentru ele; poti spune „nu” fara sa te simti vinovat; poti accepta o cerere sau poti fi de acord cu ea intre anumite limite.
Cum poti actiona in virtutea asertivitatii? Trebuie sa fii direct, sa-ti exprimi gandurile, ideile sau nevoile, fara sa simti ca ar trebui sa te scuzi pentru ele. Trebuie sa-ti asumi responsabilitatea propriilor opinii, care nu sunt,
intr-adevar, adevaruri universale, insa sunt opiniile tale. Trebuie sa fii calm si sub control, sa nu-i lasi pe altii sa-ti influenteze raspunsul. De asemenea, politetea si obiectivitatea trebuie sa caracterizeze raspunsul tau; trebuie sa eviti atacurile personale.
Pentru a avea o pozitie asertiva, exista strategii pe care poate multi dintre noi le-am aplicat fara sa fim constienti de ele. Una dintre aceste strategii este aceea a „discului stricat”, folosita pentru a obtine raspunsul dorit la o cerere justificata. Trebuie doar sa stabilesti clar care este obiectivul si sa repeti, in diferite forme si contexte, respectiva cerere pana ajungi la rezultatul dorit. Alta tehnica este aceea de abordare a criticismului. Uneori este dificil sa primesti critici fara sa raspunzi emotional la acestea si fara sa ai tendinta de a avea o replica la fel de critica. Pentru a evita aceste lucruri, trebuie diminuat potentialul critic al discutiei prin punerea accentului pe continutul critic, nu pe comportamentul criticului, prin controlul propriilor emotii negative. Interlocutorul nu trebuie intrerupt, el trebuie lasat sa spuna tot ceea ce are de spus. Trebuie sa ii confirmi partenerului faptul ca il asculti si ca ai inteles ce vrea sa spuna. Critica trebuie acceptata; poti fi de acord cu ea macar partial sau in principiu. Ultimul pas este acela de a te concentra pe rezolvarea problemei impreuna cu interlocutorul, de a gasi solutii practice impreuna cu acesta. O alta strategie este aceea de a invata sa spui „nu”. Oricine are dreptul sa spuna „nu”. In timp ce spui „nu”, trebuie sa ai in minte cat te poate costa un „da” nedorit, ca timp, stres, resurse. Trebuie sa fii calm si sigur pe tine si convins ca este ceea ce-ti doresti.
Asertivitatea este un comportament care se poate invata prin autocunoastere si prin exercitiu. O data dobandita, aceasta achizitie ne face sa ne simtim mai bine in pielea noastra si sa devenim mult mai eficienti.