Definirea si analizarea unui proiect de eLearning
Principala modificare se refera la oferta de invatamant, centrata pe nevoile studentului, care il plaseaza in centrul procesului de invatamant si la integrarea tehnologica a resurselor de invatamant distribuite. Din acest punct de vedere, sistemele de eLearning se concentreaza mai mult pe modul in care studentul invata si mai putin asupra locului in care acesta invata.
Sistemele de eLearning reprezinta procese educationale care pun la dispo-zitia cursantilor resurse de invatamant cu urmatoarele caracteristici:
- Separarea in timp si/sau spatiu a studentilor in raport cu institutia care ofera programe de studiu, a cursantilor intre ei si a cursantilor fata de resursele de invatamant si cadrele didactice;
- Interactiunea cursantilor si a institutiei care ofera programe de studiu cu ceilalti cursanti si intre cursanti si resursele de invatamant, ce se realizeaza prin unul sau mai multe medii de comunicare bidirectionale.
eLearning implica utilizarea unei game largi de tehnologii de invatamant: materiale de studiu tiparite, tehnici interactive audio si video, multimedia, tehnologii de invatare mediate de calculator sau retele de calculatoare etc. Prin natura sa, eLearning este o forma flexibila de educatie, intrucat ofera studentilor posibilitatea de a opta asupra locului si timpului in care sa se instruiasca. De asemenea, se ofera cursantilor posibilitatea de a studia individual, la locul de munca sau acasa si de a desfasura activitati de invatamant in grup, in centre situate la distanta fata de institutia de invatamant.
Definirea problemei
eLearning nu trebuie sa devina „un instrument in cautarea unui loc de munca”. Cu alte cuvinte, vom utiliza sisteme eLearning doar daca o analiza pertinenta ne demonstreaza ca este cu adevarat util si poate sa aduca rezultate mai bune decat formele de educatie clasice. Trebuie retinut faptul ca o astfel de varianta poate fi utilizata singura sau ca o parte dintr-un sistem mai amplu. eLearning, desi nu prea se stie, nu este mereu cea mai ieftina varianta si, de aceea, trebuie sa avem grija sa o folosim doar in anumite situatii.
Analiza nevoilor
Analiza nevoilor este procesul prin care abilitatile si nivelul de competenta al publicului tinta este analizat in raport cu nivelul de pricepere pentru a identifica elementele care trebuie acoperite prin educatie. Dar este mai mult decat atat. Analiza nevoilor trebuie sa evalueze capabilitatea organizatiei de a planifica, implementa si de a sustine un proiect eLearning. Analiza nevoilor va trebui sa exploreze urmatoarele domenii cu mare grija.
Continutul
Analiza nevoilor va specifica ce tip si gama de continut va fi livrata si ce tip de sistem este necesar. Trebuie sa fie clar cum eLearning poate nu doar sa sprijine, ci si sa intensifice modul in care continutul este livrat. in caz contrar, va deveni o optiune scumpa si inutila. Dezvoltatorii trebuie sa aiba in minte felul in care continutul este furnizat utilizandu-se standarde eLearning relevante.
Analiza cursantului
Fara indoiala, inainte de a porni dezvoltarea unui proiect eLearning, este vital sa intelegem nevoile cursantilor. Pentru proiectele centrate pe dezvoltarea eLearning pentru profesori si traineri trebuie sa intelegem foarte bine:
- accesul lor la echipamente si software;
- nivelul lor de competente tehnice si incredere;
- numarul de persoane care vor fi instruite;
- locatia lor;
- orice sugestie pe care au facut-o cursantii in trecut pentru imbunatatirea programelor de educatie.
Analiza infrastructurii
Un element foarte important este alegerea sistemului de livrare a informatiilor. Poate fi necesar sa realizam un audit al sistemului existent ca o parte integranta a procesului de analiza a nevoilor. Aceasta include:
- reteaua existenta, in special posibilitatile conexiunii la internet, in situatia in care se estimeaza necesitatea realizarii de video-conferinte;
- facilitatile de training care pot fi alocate si utilizate in situatia in care cursantii se vor intalni periodic cu instructorii;
- principalele competente ale organizatiei si disponibilitatile pentru echipe de dezvoltare (programare, web design etc);
- determinarea scopului proiectului.
Aceasta inseamna ca managerul de proiect trebuie sa stabileasca in termeni foarte clari pentru cine este proiectul (clientul si/sau publicul tinta), experienta si increderea publicului, tipul de proiect (training, educatie, recalificare etc), un sumar al continutului, plus alte caracteristici, ca de exemplu unde sunt localizati cursantii.