Deficit de experti in BPO
La prima vedere, piata de business process outsourcing din Romania este inca „tanara”, aceasta industrie incepand sa fie vizibila de aproximativ 4-5 ani. Pe piata exista deja filiale ale unor outsourceri de renume international, precum: Genpact, Accenture, Capgemini, Wipro, WNS sau TechTeam.
Sunt asteptate insa, cu interes si alte firme, unul din numele pronuntate de specialisti fiind TATA Consultancy Services. Majoritatea companiilor romanesti de acest fel ofera pentru companiile din alte tari servicii de contabilitate&finante, consultanta, suport, cea mai vizibila fiind partea de call center.
„In special vorbitorii de limbi nordice sunt greu de gasit, ceea ce are un impact semnificativ asupra clientilor pentru care putem lucra din Bucuresti” – Nick Butt, directorul general al centrului Accenture din Bucuresti
Evolutia pietei de BPO din Romania
Akhilesh Kvd, director de recrutare pentru Genpact Europa, este de parere ca industria BPO a evoluat enorm in Romania in ultimii ani. El isi aminteste de momentul intrarii pe piata a companiei Genpact, in anul 2005, cand erau doar cateva sute de salariati in sectorul BPO.
In urmatorii cinci ani, acestei cifre i s-au adaugat circa 2.000 de angajati in fiecare an. Compania este in continua extindere, in prezent avand peste 1.500 de angajati care deservesc clienti internationali. Potrivit reprezentantilor, in urmatoarele luni echipa se va mari cu cateva zeci de pozitii pe luna, marea majoritate fiind pozitii pentru nivel de incepator, dar si manageriale.
Si activitatea centrului Accenture din Bucuresti a avut un trend pozitiv. Numarul de angajati a inregistrat o crestere de 25% in prima jumatate a anului 2010. Printre serviciile prestate de centrul din capitala se numara cele de finante-contabilitate, resurse umane, logistica-aprovizionare, asigurari si servicii de suport (customer contact).
Romanii, buni vorbitori de limbi straine
Avantajul major al Romaniei in ceea ce priveste BPO-ul este competenta de limba straina, idee impartasita si de Nick Butt, directorul general al centrului Accenture din capitala. El sustine ca Bucurestiul dispune de o oferta buna de forta de munca cu abilitati de limbi straine – ingredientul principal pentru serviciile de BPO. Insa, nivelul de experienta a candidatilor in servicii de acest gen la care se adauga abilitatile de limbi s sraine este mai scazut decat in alte tari din Europa Centrala si de Est.
„Gama de limbi straine disponibile in Bucuresti, in afara de cele latine – franceza, italiana si spaniola – este mai restransa decat in alte orase in care avem centre de livrare BPO si, de aceea, tarile pe care le putem deservi din Romania sunt putine. In special vorbitorii de limbi nordice sunt greu de gasit, ceea ce are un impact semnificativ asupra clientilor pentru care putem lucra din Bucuresti.”
Primele zece pozitii ale topului „The Global Outsourcing 100”, realizat de International Association of Outsourcing Professionals, sunt ocupate de urmatoarele companii:
- Accenture
- Infosys Technologies
- Sodexo
- Wipro Technologies
- IBM
- ISS
- TATA Consultancy Services
- ARAMARK
- CSC
- Convergys
*Cititi aici topul integral
Prin programe de training bine structurate care vizeaza atat competentele generale, cat si cele functionale, compania reuseste sa aduca angajatii la nivelul necesar. Potrivit Olgai Botusan, Manager Recrutare Europa in cadrul Genpact Romania, viitorii angajati ai centrului vor trebui sa fie vorbitori de limbi straine, precum: engleza, franceza, italiana, spaniola, germana, portugheza si olandeza.
„Persoanele angajate pana acum au absolvit facultati cu profiluri diferite, cum ar fi cele economic-financiar, tehnic sau uman, dar vrem sa identificam in procesul de selectie candidati motivati, care doresc sa isi dezvolte cariera in domeniul outsourcingului”, spune ea.
Juniori avem. Mai greu cu specialistii
Una dintre provocarile actuale ale acestei industrii se leaga de faptul ca o parte dintre competentele functionale cerute nu sunt dezvoltate tocmai pentru ca industria nu are o istorie in piata. „Pentru a angaja un candidat cu acest profil, costurile salariale sunt mult mai mari decat cele bugetate de companii si astfel a devenit aproape imposibil de recrutat pe anumite combinatii de competente functionale si limbi straine. De asemenea, rolurile de coordonare sau manageriale sunt inca foarte greu de acoperit in alte orase decat Bucuresti”, spune Ana Giurca, Business Development Manager la Catalyst Solutions.
„Uneori, trebuie sa angajam oameni din vestul Europei pentru roluri manageriale” – Akhilesh Kvd, director de recrutare pentru Genpact Europa
De aceeasi parere este si Akhilesh Kvd. „Uneori trebuie sa angajam oameni din vestul Europei pentru roluri manageriale. Daca aceasta problema se va rezolva, putem prevedea o crestere mai importanta in sectorul BPO din Romania. Sa gasesti juniori pe piata locala nu este o problema, insa pentru ca industria BPO sa aiba succes, oamenii trebuie sa isi construiasca cariere in industrie. Vor mai trece cinci ani pana cand industria de BPO din Romania va avea suficienti experti, care au inceput ca juniori si au crescut odata cu industria.”
Romania, atractiva pentru BPO?
Potrivit unui clasament realizat anul trecut de compania A.T. Kearney, Romania si-a imbunatatit semnificativ pozitia mondiala ca destinatie atractiva pentru outsourcing, urcand 14 pozitii in ultimii doi ani si ajungand astfel pe locul 19. Dar, spre deosebire de 2009, anul acesta, Michael Weiss, vicepresedinte A.T. Kearney, nu este la fel de optimist.
„Romania nu mai este vazuta ca o destinatie atractiva pentru centrele de outsourcing. Continua sa fie o optiune, insa nu este prima alegere din Europa.” Cateva dintre motivele precizate de Weiss in acest sens sunt:
- Alte tari ofera in acelasi timp salarii mai competitive si angajati bine pregatiti;
- Infrastructura si transporturile din Romania sunt la cel mai scazut nivel din UE, acest aspect limitand investitiile greenfield in outsourcing.
Adio, Bucuresti!
La inceputuri, companiile de BPO erau concentrate in Bucuresti. Ulterior, au inceput sa profite si de avantajele oraselor de provincie precum Timisoara, Cluj-Napoca, Brasov etc. Akhilesh Kvd este de parere ca acest lucru a ajutat, de fapt, centrele din Bucuresti sa evite un eventual razboi al talentelor, iar companiile s-au dezvoltat acolo unde existau resurse disponibile.
Pentru multi absolventi, un post intr-un centru de outsourcing reprezinta o oportunitate. Partea si mai interesanta este ca, de multe ori, dupa 1-2 ani de experienta intr-un astfel de centru, angajatii din BPO migreaza (sau sunt cautati) catre companii din alte industrii. Motivul este simplu. Intr-un centru de outsourcing, angajatii isi dezvolta competente usor transferabile pe alte tipuri de joburi.