Cum se transformă rolul HR-ului în era digitală: De la management de personal la strategii digitale de resurse umane
Viața este ca mersul pe bicicletă. Ca să-ți ții echilibrul, trebuie să continui să te miști (A. Einstein).
Știm cu toții deja despre Amazon, Tesla, Netflix sau Uber – companii care s-au născut digitale, dar poate nu percepem legătura între ele și industria, business-ul sau angajații noștri. Realitatea este însă că din ce în ce mai multe business-uri încep să aibă măcar o componentă digitală, în încercarea de a oferi clienților experiențe cât mai bune, care să fie apreciate, conducând la întărirea business-ului.
Acum ceva timp, Coca-Cola, care domina segmentul de băuturi răcoritoare în ceea ce privește cota de piață, introducea noțiunea de „share of throat“, raportându-se la nivelul superior – adică piața tuturor băuturilor potențial concurente, nu doar cele răcoritoare.
În mod similar, azi nu mai contează dacă business-ul tău e o bancă, așteptările clienților vor fi determinate de interacțiunea lor cu toate celelalte tipuri de servicii, fie ele telecom, turism, transport sau consultanță. Experiențele se cumulează la nivelul fie cărui individ, fiind acum influențate de cele mai bune companii din toate domeniile.
Așa încât, atunci când o companie oferă o experiență net superioară prin mediul digital, impactul se răsfrânge mai devreme sau mai târziu asupra tuturor. Mai mult, datorită interacțiunii frecvente cu o diversitate mare de business-uri care oferă experiențe digitale, și ceea ce apreciază clienții va fi într-o permanentă schimbare.
La nivel global, mulți dintre liderii de business înțeleg urgența activării organizației digitale – un studiu realizat de Deloitte și MIT Sloan Management Review Research indicând că 85% dintre acești lideri cred că a fi digital este important pentru organizația lor și pentru poziționarea afacerii astfel încât să prospere în mijlocul schimbărilor permanente.
HR-ul are o istorie lungă și a avut perioadele sale de adaptare la noile realități de business. De la epoca în care se numea Management de Personal, cu accent pe planificare și recrutarea de angajați care să fie loiali companiei toată viața, a evoluat către noi provocări. De la HR se așteaptă acum să se ocupe de angajați ca oameni cu nevoi complexe, experiențe și stiluri de viață diferite, având în consecință așteptări total diferite.
Concepția tradițională despre transformarea în HR a fost aceea de a face mai bine lucrurile existente. Devine însă tot mai clar că următorul nivel de transformare a resurselor umane presupune lucruri complet noi. Am putea analiza schimbarea rolului HR-ului în organizație pe două planuri:
✓ 1. Pe de-o parte, noile tehnologii digitale permit digitizarea datelor, automatizarea proceselor, creșterea flexibilității muncii și a transparenței in formațiilor, accesul la date. Toate joacă un rol important în transformarea digitală, la nivel operațional.
✓ 2. Pe de altă parte, studii precum „The changing role of people management in the digital age“, realizat de Deloitte, arată că evoluția digitală a HR-ului implică, de la un punct încolo, mai mult decât implementarea unui software HR. Apare nevoia creării unei strategii digitale de resurse umane, ca fiind o componentă cheie a strategiei de afaceri, alături de schimbări fundamentale la nivel de leadership și talent management – aspecte critice pentru a naviga cu succes în călătoria digitală.
Economia digitală are multiple implicații la nivel organizațional, de aceea dilema HR-ului nu se va mai rezuma doar la eficiență. Este de așteptat ca preocupările să se îndrepte către natura în schimbare a organizației și a angajaților, care gândesc și acționează din ce în ce mai digitali.
Munca HR-ului va fi redefinită de tendințe perturbatoare cum ar fi:
• Mega tendințele digitale, ce includ: Big Data, utilizarea device-uri lor mobile și a aplicațiilor mobile, social media, cloud computing;
• Forța de muncă multi-generații, inclusiv Millennials – prima generație de cetățeni digitali;
• Îmbinarea profesiei cu viața personală, în contextul tot mai multor angajați hiperconectați;
• Modele de business sub presiune din cauza piețelor în schimbare, ca impact al noilor abordări digitale;
• Angajatul începe să fie perceput ca primul consumator al brandului angajatorului.
Ca atare, HR-ul trebuie să fie pregătit să facă față acestei complexe provocări, de a planifica viitoarele capabilități ale forței de muncă în economia digitală. De asemenea, va avea nevoie de abilitate pentru a integra oamenii potriviți în contexte organizaționale dinamice și va fi esențial să ajute liderii și angajații curenți să-și dezvolte noi competențe digitale, pentru a fi capabili să conducă transformarea.
Articol preluat din Revista CARIERE, nr. 255/martie 2019, care se găsește în rețeaua InMedio și în aeroporturi. Pentru detalii legate de abonare, click AICI!