Cum să fii eficient când lucrezi de acasă
În ultimele luni, majoritatea românilor și-au desfășurat activitățile profesionale de acasă. Mulți dintre ei au lucrat remote pentru prima dată și au întâmpinat dificultăți în a se concentra și a fi eficienți. Cu toate acestea, ar repeta experiența și după ridicarea tuturor măsurilor restrictive impuse în contextul pandemiei de coronavirus.
Un studiu realizat recent a arătat că 60% dintre români consideră că munca la distanță ar fi utilă cel puțin o zi, două pe săptămână, iar 10% ar vrea să lucreze chiar trei, patru zile de acasă în perioada următoare.
A lucra de acasă aduce multiple beneficii. Faptul că nu trebuie să te deplasezi la birou înseamnă bani economisiți pe transport. Totodată, poți petrece mai mult timp alături de familie. Pe de altă parte, munca remote presupune și multe provocări. Cum faci față distracțiilor? Cum te concentrezi cu copiii prin preajmă? Cum comunici mai bine cu colegii?
De-a lungul timpului, acestea au fost provocări pentru oamenii care au renunțat la locuri de muncă stabile și au optat pentru joburi de acasă, devenind astfel freelanceri. De la ei au apărut și primele recomandări despre cum să fii eficient când lucrezi remote.
Stabilește un program de lucru și respectă-l
Munca la distanță necesită un program asemănător cu cel de la birou, cu excepția faptului că nu ești supravegheat de nimeni și trebuie să îți setezi singur obiectivele zilnice. Acest lucru nu înseamnă că trebuie să lucrezi fără pauze, ci doar că ai nevoie de un orar. Când stabilești programul pentru o zi de lucru, este important să iei în calcul și celelalte angajamente din viața de zi cu zi. De pildă, dacă ai copii, integrează în rutina zilnică și pauzele necesare pentru a le prepara mâncarea sau a-i adormi la prânz. De asemenea, dacă îți place să faci sport, programează activitățile fizice înainte sau după orele de muncă.
Odată ce ai stabilit un program de lucru, anunță-ți prietenii, familia și colegii care este intervalul de timp pe care îl aloci serviciului, astfel încât să poți separa viața personală de cea profesională. Pe de-o parte, trebuie să fii disponibil pentru cei care te caută în interes profesional și, în același timp, să te poți întâlni cu prietenii după terminarea programului de lucru fără să fii întrerupt de problemele de la serviciu.
Este important ca atât tu, cât și cei din jurul tău să conștientizați că munca de acasă nu înseamnă timp liber.
Creează „declanșatori“ de lucru pentru creier
Când îți desfășori activitatea profesională la birou, rutina de pregătire zilnică și drumul până la locul de muncă ajută creierul să se pregătească pentru ziua de lucru. De aceea, este important să creezi „declanșatori“ de lucru pentru creier și când lucrezi de acasă. Exercițiile fizice înainte de a începe munca, revista presei sau prepararea cafelei sunt activități care te pot ajuta să te pregătești pentru o zi de lucru.
De asemenea, amenajarea unui spațiu de lucru ar putea fi o soluție eficientă pentru a fi mai productiv când lucrezi de acasă. Dacă stabilești un punct de lucru și acolo îți desfășori activitatea zilnic, creezi astfel un „declanșator“ pentru creier.
În plus, chiar dacă nu interacționezi cu alte persoane, este important să fii prezentabil. Pantalonii de pijama și tricoul lejer pot fi un outfit confortabil, dar în același timp te pot face să te simți nemotivat și apatic. De aceea, este recomandat să te îmbraci ca și cum ai merge la birou chiar dacă lucrezi de acasă. Acesta este un alt „declanșator“ pentru creier.
Deși a lucra de acasă poate părea o experiență solitară, ea implică, de fapt, interacțiunea cu ceilalți colegi, cu șefi și clienți deopotrivă. De aceea, este bine să știi că a lucra de acasă nu înseamnă că vei avea o viață izolată.
Sursă foto: kudla/ Shutterstock