Cum să evaluezi corect o ofertă de muncă
Atmosfera de lucru
Fiecare birou are o atmosferă aparte. Unele sunt dominate de tonuri mai sobre, în care oamenii sunt mai întotdeauna seriosi, altele au o atmosferă mai relaxată. Depinde doar de tine spre ce aria te îndrepți. Unii sunt mai confortabili într-un birou în care toata lumea este la patru ace, alții se împacă mai ușor cu o atmosferă degajată în care ținuta nu este obligatorie.
Cultura corporatistă
Cultura corporatistă ar trebuie să fie un alt criteriu relevant atunci când ai în vedere acceptarea unui poziții în altă organizație. Dacă ții cu tot dinadinsul la orele tale libere, dar cultura organizației spre care te îndrepți pune accentul pe orele suplimentare atunci poate acea firmă nu este potrivită pentru tine. Totul depinde de compatibilitate. Dacă valorile tale sunt și ale corporației, atunci jobul poate fi al tău. Dacă nu, poate ar trebui să mai cauți.
Timpul pe drum
Când iei în considerare oferta de a accepta un job, ia în considerare timpul pe care-l petreci pe drum. La prima vedere, pare un criteriu superfluu… dar nu este deloc așa. Una este să faci 30 de minute până la muncă, alta este ca 5 zile din 7 să pierzi o oră jumătate pe drum. Chiar dacă unii dintre noi nu suntem deranjați de aceste aspect, se pare că cei mai mulți preferă să nu piardă timpul în asemnea fel.
Șeful și echipa
Atmosfera de lucru se leagă indisolubil de modul în care se comportă echipa în care vrei să ajungi. Chiar dacă nu îți vor afecta direct calitatea muncii, ei îți vor influența modul în care te vei simți la muncă. Una este să treci prin cele 8 ore de la birou ca printr-un calvar, alta este să simți că munca devine aproape o plăcere. Echipa cu care lucrezi și șeful care îți dă proiectele sunt elementele care pot schimba radical cum ne raportam la un nou job.
Beneficiile adiacente
În afară de remunerația lunară, este foarte important să evaluezi și celelalte beneficii care vin cu o propunere de job. Trebuie să vezi dacă ai asigurare medicală și cum arată ea. Jobul poate să aibă și un plan de pensii privat ce contează enorm dacă te gândești în perspectivă. Nu în ultimul rând, timpul liber devine și el un factor determinant în asumarea unei decizii.
Salariul
Cel din urmă detaliu care este și cel mai puternic factor ce determină sau nu acceptarea unui job: pachetul salarial. Chiar dacă banii nu sunt totul, nu înseamnă că nu contează. Din contră. Dar înainte de a accepta un job, trebuie să te interesezi despre cum se plătește forța de muncă din respectivul domeniu. Așa poți să compari oferta care ți s-a făcut cu media din piață și să vezi dacă ți se pare rezonabilă. Sigur, toate analizele pe care ți le faci trebuie să se raporteze și la propria ta experiență, la propriul tău background.
Indiferent de decizia pe care ai luat-o, trebuie să îți informezi angajatorul. Acest lucru trebuie să se întâmple în scris sau la telefon, dar neapărat la modul politicos și sobru. Dacă ai acceptat jobul, vei face o bună impresie. Dacă nu, vei lăsa măcar loc de bună ziua.