Cum angajezi omul potrivit la locul potrivit? Ne spune un expert în employer branding
Contractul social între organizații și angajați începe să se schimbe. În trecut, mergeam la muncă pentru a avea bani să cumpărăm sau să facem lucruri care ne fac fericiți. Negocierea între cele două părți se făcea în funcție de bunuri tangibile.
Acum are loc o schimbare de paradigmă și contractul social se rezumă la ”muncesc ca să fiu fericit”.
Începem să percepem munca ca pe o parte din identitatea noastră, iar banii mai degrabă ca pe o consecință firească a activității noastre la job. Altfel spus, alegem un traseu profesional care să ne fie aproape de inimă.
Prin urmare, cum se vor adapta companiile și cum își vor schimba strategiile de employer branding pentru a atrage și reține oamenii de care au nevoie?
Karl-Johan Hasselström, COO Universum, expert în crearea strategiilor legate de imaginea de angajator (employer branding) de peste 20 de ani, a precizat pentru Revista CARIERE că această schimbare de paradigmă este tot mai vizibilă.
Tot mai mulți oameni caută scopul în munca pe care o fac, iar răspunsul la întrebarea ”de ce aș lucra în această companie?” devine cel puțin la fel de importantă ca partea financiară și alte beneficii tangibile. KJ spune că oamenii vor să se simtă împliniți pentru că lucrează într-o anumită organizație, iar cultura organizațională trebuie să se potrivească cu personalitatea lor.
Prin urmare, cum pot companiile să angajeze omul potrivit la locul potrivit (și să nu îl suprarecompenseze financiar în acest proces)?
Karl-Johan ne-a spus că acum, poate mai mult ca oricând, strategia de employer branding trebuie luată în serios. Aceasta trebuie să fie atractivă, să prezinte un adevăr, să fie credibilă, diferită și sustenabilă pe termen lung. Pentru că nu vrei să ajungi în situația în care noii tăi angajați sunt dezamăgiți de faptul că nu ai reușit să te ții de promisiunile făcute la angajare sau nu ai reușit să te diferențiezi de alții și să îți păstrezi oamenii prin alte mijloace decât banii.
Cum atragem talentele?
În trecut, companiile atrăgeau talentele prezentând efectiv ce vor face la locul de muncă respectiv (adică răspundeau la întrebarea ”CE?”). Pe urmă, oamenii au devenit tot mai interesați de modul în care se desfășoară munca respectivă (”CUM?”). În prezent, însă, contează mai mult scopul (”DE CE?”).
Așa că am vrut să aflu de la Karl-Johan care va fi următoarea întrebare la care trebuie să răspundă companiile pentru a atrage talentele în viitor: ”Greu de spus. DE CE-ul este puternic legat de scop, prin urmare cred că, în continuare, organizațiile trebuie să vadă cum conectează scopul personal la task-urile angajatului și apoi la scopul organizației. Cred că, pe viitor, trebuie să ne axăm tot mai mult pe planul de dezvoltare al angajaților, deci întrebarea care se va pune va fi: CE URMEAZĂ?”.
În plus, tinerii sunt tot mai atrași de ideea de flexibilitate. Dar acest lucru creează unele provocări pentru organizații, care s-au obișnuit ca munca să se desfășoare într-un cadru controlat. Karl-Johan spune, însă, că există unele avantaje în a renunța la ideea de mers la birou. Printre acestea se numără eficientizarea ședințelor și schimbarea modului de lucru (în sensul creării unei rețele interne de comunicare și colaborare).
Cel mai mare dezavantaj al flexibilizării muncii rămâne, totuși, riscul de a crea unele tensiuni în echipă, dar acest lucru se întâmplă doar dacă unii nu îmbrățișează ideea întru totul și se tem că lucrurile vor scăpa de sub control dacă oamenii nu sunt supravegheați îndeaproape.
Karl-Johan Hasselström a susținut un master class despre employer branding, numit HR World: Brand Makers, pe 6 martie, la București. Evenimentul a fost organizat de eJobs.