Companiile din telecom îşi întăresc echipele de vânzări
Anul 2011 a fost un an greu pentru piaţa telecom. Şi în prezent există o tendinţă de scădere a profitului realizat la majoritatea companiilor din acest segment. În aceste condiţii, fiecare client nou a devenit important, indiferent de mărimea lui. „După ce ani la rândul companiile telecom au exploatat segmentul corporate, cred că este rândul ca piaţa de retail (firme mici, grupuri de consumatori sau chiar simple persoane fizice) să fie disputată de marii jucători. Pe vremuri aceşti clienţi veneau singuri la reprezentanţele furnizorilor de servicii, cerând oferte. Acum, ei sunt ţintiţi în mod activ de forţa de vânzări. Având în vedere volumul foarte mare de potenţiali clienţi din această categorie, este nevoie de echipe mai mari de vânzări“, afirmă Şerban Mrejeriu, reprezentant al companiei executive search AIMS.
Sectorul telecom se menţine totuşi la un nivel ridicat al recrutării şi, la începutul celui de-al doilea semestru al anului 2012 pe portalul BestJobs.ro erau disponibile aproape 2 000 de locuri de muncă, grupate în peste 800 de anunţuri, potrivit datelor oferite de reprezentanţii companiei.
„Giganţii telecom Vodafone şi Orange au acum opt, respectiv 30 de anunţuri disponibile, fiecare cu câte cel puţin un post disponibil, în timp ce alte companii mari înaintează oferte cel puţin la fel de interesante. Ericsson, de exemplu, are şapte posturi disponibile, grupate în trei poziţii, în timp ce grupul RCS&RDS are 15 anunţuri postate. În acelaşi timp, Cosmote are nouă anunţuri pentru Bucureşti, Sibiu, Constanţa, Alba Iulia şi Galaţi“, afirmă Andreea Mihăescu, reprezentat Bestjobs. Majoritatea locurilor de muncă sunt oferite în regim full time, iar cerinţele diferă de la poziţie la poziţie. De asemenea, nivelul salarial, precum şi beneficiile se negociază cu fiecare candidat în parte şi depinde de experienţa şi profilul acestuia.
Omul de vânzări – Expertul care recomandă soluţii
În cadrul grupului Cosmote România, care include companiile Cosmote, Germanos, Zapp, şi Filiala Sunlight, în prima jumătate a anului 2012, au fost făcute angajări, în general, pentru poziţii de tip entry level. În a doua jumătate a anului, „strategia noastră de ocupare a posturilor vacante va fi aliniată cu nevoile de business şi cu dinamica de personal“, afirmă Octavia Tache, Resourcing & HRIT Systems Department Manager, Cosmote România. La începutul lunii iulie existau posturi disponibile în zona de Vânzări Retail, dar şi în Call Center, contractele de muncă oferite pentru aceste posturi fiind de tip full-time.
„Cerinţele care trebuie îndeplinite pentru o anumită poziţie diferă în funcţie de tipul de post vacant. Spre exemplu, consultantul nostru de vânzări trebuie să fie expertul care recomandă cele mai bune soluţii, fie că este vorba despre un anumit serviciu de telefonie mobilă, un telefon mobil sau un accesoriu. Căutăm persoane dinamice şi cu excelente abilităţi de comunicare, capabile să identifice în mod corect nevoile clientului. Nu mai puţin importante sunt orientarea către rezultate şi capacitatea de a lucra în condiţii de stres, atenţia la detalii, spiritul de echipă şi de organizare“, precizează reprezentantul Cosmote.
În plus, o persoană care vrea să ocupe un astfel de post trebuie să aibă studii medii, de preferat profil tehnic sau economic, iar experienţa anterioară într-un post similar reprezintă un avantaj, dar nu este o condiţie obligatorie. Compania investeşte ulterior în pregătirea angajaţilor, astfel încât să corespundă profilului de consultant vânzări al Cosmote.
În ceea ce priveşte partea salarială, Octavia Tache afirmă că „ţintim întotdeauna echitatea internă şi competitivitatea externă, atât în ceea ce priveşte partea fixă a remuneraţiei, cât şi beneficiile. De asemenea, în funcţie de contribuţia rolului în business şi de performanţă, sunt acordate bonusuri periodice, cum se întâmplă, de pildă, în cazul Vânzărilor. Valoarea acestora este determinată de atingerea obiectivelor definite pentru zonele respective.“
Vodafone a angajat 250 de persoane în primele şase luni
În prima jumătate a anului, Vodafone a căutat să îşi întărească echipa de vânzări, din cele 250 de persoane recrutate, majoritatea fiind pentru posturi de Sales Representatives sau Account Manageri. „În primele 6 luni ale anului, am derulat 250 de procese de recrutare, în cele mai diverse zone ale organizaţiei: de la roluri de product management sau ingineri, până la Account Manageri, analişti sau Trade Representatives. Cele mai multe au fost roluri de vânzări în magazinele noastre din întreaga ţară, precum: Sales Representatives, Trade Representatives sau Account Manageri. De asemenea, rolurile de ingineri, Project Manageri sau analişti în departamentele IT sau Technology au avut o pondere importantă în totalul poziţiilor recrutate în 2012“, potrivit reprezentanţilor companiei. Pentru a doua parte a anului oficialii Vodafone estimează că ritmul angajărilor va rămâne constant.
„În Vodafone sunt deschise în prezent posturi pe site-ul propriu la secţiunea Cariere, pe Linkedin.com, precum şi pe majoritatea site-urilor locale de joburi, cu segmentare geografică sau socio-profesională“, mai precizează reprezentanţii companiei.
Pe Bestjobs erau postate la începutul luni iulie 8 posturi, printre care se numărau Sales Manager, Trade Representative, ingineri sau Project Manager. De exemplu, pentru un post de Inginer de dezvoltare de soluţii la Vodafone candidatul ideal trebuie să fie absolvent de studii superioare tehnice, să aibă carnet de conducere categoria B, 2-3 ani experienţă în reţele de date şi voce (fixe/mobile) şi 2-3 ani de experienţă în tehnologii IP.
Digital Cable Systems caută oameni de vânzări şi tehnicieni
Compania de telecomunicaţii Digital Cable Systems a operat în prima parte a anului 100 de angajări cele mai multe vizând posturile de casier, tehnician (se ocupă de instalări clienţi noi) şi agent vânzări. Compania are lunar angajări noi şi înlocuiri, potrivit lui Gheorghe Grindean, directorul HR al companiei, care precizează că „în prezent sunt disponibile posturi în domeniul vânzărilor, operaţiunilor tehnice de telecom, colectării contravaloarii abonamentelor/serviciilor contractate.“
Fiecare post implică cerinţe specifice. Pentru posturile deschise începătorilor compania solicită, acolo unde sunt necesare specializări, doar studii în domeniu, experienţă minimă, dar nu obligatoriu, atitudine potrivită (ex. orientare către client) şi competenţe comportamentale specifice (ex. comunicare). „Pentru posturile mai complexe cerem studii în domeniu, pentru posturile de conducere solicităm studii superioare obligatoriu, experienţă relevantă în posturi similare şi cunoştinţe specifice postului (ex. Cunoştinţe de specialitate, de management, cunoaşterea limbii engleze), abilităţi de lucru cu PC (cunoştinţe foarte bune de operare cu utilitarele excel, word, power-point) şi, din nou, atitudinea potrivită şi competenţe comportamentale specifice“, afirmă Gheorghe Grindean.
Oferta salarială este adaptată postului şi pe cât posibil echitabilă intern şi extern, raportată la specificul pieţei forţei de muncă din zonă în care compania angajează. „Sunt posturi care prin specificul lor implică şi plată în funcţie de performanţă, în special cele din domeniul vânzărilor. De asemenea, la categoria beneficii oferim clasicele tichete de masă, o asigurare în caz de accident, valabilă 24 de ore din 24, un concediu mai mare în funcţie de vechime, preţuri preferenţiale pentru diverse servicii medicale“, mai precizează oficialul companiei.
RCS&RDS recrutează contabili şi oameni de televiziune
Pe lângă agenţii de vânzări de teren şi persoane care să asigure suportul tehnic, joburi care sunt disponibile pentru majoritatea oraşelor din ţară, RCS&RDS recrutează în prezent oameni care să ocupe diverse poziţii în cadrul televiziunilor pe care compania le deţine. Printre posturile publicate pe Bestjobs se numără prezentator, cameraman, reporter şi editor imagine, anunţurile adresându-se persoanelor care au domiciliul în Oradea şi Constanţa. De asemenea, compania caută contabil, web developer, inginer monitorizare, precum şi account manager, key account manager sau supervizor vânzări directe.
Spre exemplu, viitorul Key Account Manager al RCS&RDS trebuie să aibă studii superioare finalizate (de preferat în domeniul Comerţului, Economic sau Telecomunicaţii), experienţă de minimum 3 ani în domeniul vânzărilor de servicii, de preferat către clienţi business (avantaj vânzarea de servicii de telecomunicaţii) şi cunoştinţe în domeniul telecomunicaţiilor.
Nivelul salarial, precum şi beneficiile, se negociază cu fiecare candidat în parte şi depinde de experienţa şi profilul acestuia.
Media Sat caută programatori şi account manageri
Compania Media Sat încearcă să îşi dezvolte forţa de vânzări, dar şi să ocupe poziţiile rămase vacante. „În momentul de faţă avem postate anunţuri pe principalele site-uri de recurtare, precum şi pe paginile companiei de pe Facebook şi LinkedIn. Posturile acoperă arii precum Sales&Marketing, Programare C#, Account Management şi tehnician telecomunicaţii“, afirmă Marina Truşcă HR Coordinator la Media Sat.
Pentru posturile vacante deschise în cadrul companie, principalele criterii de selecţie sunt: studii superioare specifice postului, experienţă relevantă în domeniu, precum şi experienţă în telecom, care reprezintă un avantaj.
„Pachetul salarial este unul motivant şi se stabileşte în funcţie de mai multe criterii: nivelul de experienţă, competenţe şi calificări, performanţă în realizarea obiectivelor, responsabilităţile postului, pachetul salarial oferit de companiile concurente. În pachetul salarial sunt incluse tichete de masă şi abonament de servicii medicale la o clinică privată“, mai precizează oficialul Media Sat.
UPC, Romtelecom şi Orange oferă 174 de joburi
Cele trei companii sunt unele dintre cele mai active din punct de vedere al anunţurilor de recrutare postate pe site-ul Bestjobs.ro. Cele mai multe locuri de muncă disponibile sunt în cadrul Romtelecom, care are 84 de oferte de angajare, majoritatea fiind destinate agenţilor de vânzări din sectorul rezidenţial (50 joburi) şi operatorilor telesales (20 de joburi). Pe lângă acestea, compania mai angajează reprezentant vânzări B2B, inginer expert, expert marketing, şef de tură Call Center sau manager de proiect.
Orange are publicate 30 de anunţuri pe site-ul de recrutare mai sus menţionat prin care scoate la concurs 67 de joburi. Paleta oferită de Orange este una foarte largă: de la sales representatives, software developer, legal advisor, Retention&Loyalty Assistant, la Business Intelligence Developer, IT Solution Architect sau Technical Project Manager.
Nu în ultimul rând, UPC România oferă 23 de locuri de muncă structurate în 13 anunţuri de recrutare. Ca în majoritatea cazurilor, cele mai multe vizează specialiştii în vânzări la domiciliu (12 posturi), dar UPC caută şi Tehnician Operaţiuni Reţea, Analist Facturare Programe TV, Specialist Gestionare Incidente Reţea, Manager Regional Portofoliu Clienţi sau Recruitment Specialist.
Dacă aveţi bune abilităţi de vânzător şi negociator sau beneficiaţi de cunoştinţele de specialitate necesare unui astfel de domeniu, sectorul telecom oferă şanse de angajare atât celor aflaţi la început de carieră, cât şi persoanelor cu o vastă experienţă.