Cine stă în spatele recrutării de la Hidroelectrica
Cele 37 de candidaturi au fost evaluate de către reprezentanţii Hidroelectrica şi cei ai firmei de recrutare şi resurse umane selectate pentru acest proces, respectiv Adecco România.
Persoanele interesate au putut să-şi depună candidaturile până pe 28 iunie, în plic închis şi sigilat, pe care s-a menţionat: „Procedură de recrutare şi selecţie pentru poziţia de membru al Consiliului de Administraţie al Hidroelectrica SA” şi trimise la O.P. 37, C.P. 152, Cod 024290, Bucureşti, România. Candidaturile au fost depuse în limba română sau în engleză.
„Pentru a ocupa un loc în viitorul Consiliu de Administraţie al Hidroelectrica SA, candidaţii vor fi selectaţi din rândul persoanelor cu cel puţin cinci ani experienţă în domeniul economic, contabilitate, audit financiar, juridic, tehnic sau cel puţin trei ani de experienţă în funcţii de conducere executivă sau administrare de companii private sau publice profitabile”, s-a menţionat într-un comunicat al Hidroelectrica. Reprezentanţii producătorului de energie electrică au mai precizat că un avantaj îl vor avea candidaţii cu experienţă în companii care au raportat câştiguri cumulate mai mari de cinci milioane de euro şi venituri cumulate mai mari de 50 de milioane euro, în ultimii trei ani. „Consiliul de Administraţie caută candidaţi capabili să lucreze într-un mediu exigent şi care vor supraveghea şi controla operaţiunile companiei. Principalul obiectiv al Consiliului de Administraţie este de a creşte valoarea companiei pentru beneficiul acţionarilor”, se arată pe site-ul companiei.
„Cei mai mulţi dintre cei care au aplicat pentru posturile scoase la concurs au apreciat oportunităţile de dezvoltare ale companiei şi consideră că din rolul de membru al CA al Hidroelectrica îşi vor putea folosi expertiza pentru a face performanţă pe o piaţă în plină dezvoltare. Candidaţii cred că pot aduce un aport considerabil în stabilirea unui plan strategic sustenabil pentru a duce Hidroelectrica la potenţialul maxim atât pe piaţa din România, cât şi pe pieţele europene”, spune Alexandra Popa, OD Partner al companiei Adecco.
Adecco a recomandat şapte dintre cei zece oameni de pe lista scurtă
Hidroelectrica a selectat compania Adecco România pentru asistenţă în procesul de recrutare. Echipa de la Adecco care s-a implicat direct în acest proces a fost formată din Marga Radu – Head of Permanent Placement România, Alexandra Popa – OD Partner, Mihaela Filimon – Senior Consultant şi Raluca Elgyar – Senior HR Consultant.
După procesul de recrurare, echipa Adecco a recomandat şapte candidaţi pentru lista scurtă, care întrunesc cerinţele pentru rolul de membru al CA Hidroelectrica şi care, împreună, pot construi o echipă foarte puternică şi competentă. „Obiectivul a fost atins datorită unui proces în care au respectat pas cu pas principiile de transparenţă, echitate şi obiectivitate, pentru a-i identifica pe cei mai potriviţi candidaţi”, este convinsă Alexandra Popa
Procesul s-a desfăşurat în trei etape mari. În primul rând, s-a stabilit o procedură de recrutare în care s-au descris paşii întregului proces, cu acţiuni recomandate şi rolul fiecărei părţi implicate. Această etapă a inclus şi elaborarea cerinţelor pentru candidaţi şi strategia de recrutare şi selecţie. Apoi, s-a făcut recrutarea şi selecţia conform cerinţelor OUG şi specificului societăţii, dar şi rolurilor recrutate. A treia etapă a constat în recomandările oferite clienţilor Adecco în fiecare pas al procesului şi decizia finală.
„Strategia de recrutare a vizat atragerea candidaţilor cei mai potriviţi prin anunţuri în presa scrisă şi site-uri de recrutare cu vizibilitate naţională şi internaţională. Candidaţii provin din România, UK, Polonia, Ungaria, SUA etc şi sunt profesionişti cu rezultate demonstrate, susţinute constant de-a lungul carierei lor”, susţine Mihaela Filimon, Senior Consultant al companiei Adecco.
„În cadrul interviurilor, am căutat să aflăm exemple specifice din experienţa anterioară a candidaţilor”
Cerinţele au fost riguroase, iar aplicaţia în sine a fost gândită ca un prim pas al procesului de selecţie. S-au primit 38 de aplicaţii, iar în etapa de interviuri au ajuns 37, unul dintre candidaţi retrăgându-şi aplicaţia în timpul procesului.
„Printre competenţele asupra cărora am agreat împreună cu clienţii noştri şi pe care le-am urmărit aş menţiona experienţa în dezvoltarea/elaborarea de strategii corporative, comunicarea cu impact, capacitatea de a lucra cu echipe diverse. Complexitatea unui astfel de rol necesită o mare atenţie în procesul de identificare a competenţelor, deoarece candidaţii au deţinut un rol strategic de-a lungul experienţei şi a fost nevoie de o departajare corectă atât pentru aceştia, cât şi pentru a prezenta pe lista scurtă cele mai potrivite opţiuni”, spune Marga Radu, Head of Permanent Placement România.
După cum se ştie, performanţa trecută este cel mai bun predictor al performanţei viitoare. „Au avut prioritate cei care au putut demonstra care a fost aportul personal în definirea şi implementarea de strategii şi care au susţinut cu rezultate validate în timp că şi-au atins obiectivele sau le-au depăşit. În cadrul interviurilor am căutat să aflăm exemple specifice din experienţa anterioară a candidaţilor, iar informaţiile ne-au ajutat să facem rapoarte detaliate pe fiecare competenţă, pentru a oferi clienţilor posibilitatea de a lua o decizie cât mai fundamentată”, adaugă Alexandra Popa.
„Viitorul hidroelectrica va fi format din oameni competenţi”
Lista scurtă propusă de Adecco România a fost realizată în aşa fel încât, indiferent care va fi decizia finală a Adunarea Generală a Acţionarilor (AGA), candidaţii recomandaţi să acopere o categorie largă de competenţe profesionale, de la domeniul financiar până la expertiza în domeniul producţiei şi distribuţiei de energie, atât pe piaţa din România, cât şi din Europa, investiţii strategice şi dezvoltare, experienţa în construirea unor echipe performante.
„În acest moment avem încredere că viitorul CA al Hidroelectrica va fi format din oameni competenţi, care vor putea să răspundă cu profesionalism la cerinţele tuturor viitoarelor provocări. Avem încredere în faptul că există adevăraţi profesionişti care pot face diferenţa în mediul de business, aducând valoare, expertiză internaţională şi o doză optimă de change management cu care se poate demonstra succesul şi cu care se poate valorifica tot ceea ce se numeşte competenţă şi talent în România”, susţine Raluca Elgyar, Senior HR Consultant al Adecco. În acest sens, Adecco România crede că aceasta este singura opţiune pentru valorificarea competenţei şi talentului şi pentru a aduce o schimbare de substanţă în mediul de business din România.
Hidroelectrica a intrat în insolvenţă din cauza vânzărilor de energie către "băieţii deştepţi"
Euro Insol a publicat raportul privind cauzele care au dus la intrarea în insolvenţă a companiei de stat, cel mai mare producător de energie din România. Conform raportului, Hidroelectrica a intrat în insolvenţă din cauza vânzărilor de energie către „băieţii deştepţi”, managementului deficitar, investiţiilor neperformante şi secetei prelungite, dar şi a altor factori, precum costurile cu apa uzinată, contractul colectiv de muncă şi achiziţia de energie de la terţi.
Salariul mediu pe angajat în Hidroelectrica este de 1.643 euro, iar angajaţii companiei beneficiază de 70 de tipuri de indemnizaţii, prime jubiliare şi alte beneficii, care acoperă 59% din totalul veniturilor.
Informaţiile au fost furnizate de Euro Insol, administratorul judiciar al Hidroelectrica.
„Contractul colectiv de muncă în Hidroelectrica, încheiat în 2005 şi care expiră în 2014, are multe anomalii, este împovărator pentru indicatorii financiari ai companiei şi încurajează nemunca”, a declarat într-o conferinţă de presă Remus Borza, şeful Euro Insol, administratorul judiciar al Hidroelectrica.
Potrivit raportului, ponderea salariului de bază pentru timpul efectiv lucrat este de 41% din totalul veniturilor pe salariat, iar diferenţa de 59% este reprezentată de sporuri şi indemnizaţii. „Este atipic, n-am mai auzit nicăieri în lumea asta. Mai mult de jumătate dăm pe altceva decât pe muncă, a afirmat Borza.
El a adăugat că salariaţii companiei de stat beneficiază de 70 de beneficii, prime jubiliare, indemnizaţii, a căror pondere este mai mare cu 300% faţă de salariul de bază. „Câteva exemple: 30 de milioane de lei prima de vacanţă, 21 de milioane de lei vechi deplasări ale personalului din şi de la serviciu, inclusiv pentru deplasări în interes personal cu familia, 13 milioane de lei vechi diurne pentru delegaţii, 18 milioane de lei sporuri de fidelitate şi prime jubiliare, 31 de milioane de lei vechi prime de vechime”, a continuat Borza.
Alte sporuri acordate salariaţilor Hidroelectrica sunt pentru decesul socrilor, bunicilor sau nepoţilor, pentru formare profesională, zilele libere plătite pentru studii, ore suplimentare plătite cu 200% din salariul de bază sau pentru fidelitatea „neîntreruptă” faţă de companie.
El a precizat că, potrivit contractului colectiv de muncă, un salariat disponibilizat beneficiază de 48 de salarii compensatorii, în timp ce o persoană care iese la pensie primeşte echivalentul a 12 salarii. „Un şofer de la Hidroelectrica are un salariu brut în luna iunie 2012 de 9.900 lei", a spus Borza.
Salariile de încadrare a şoferilor în Hidroelectrica pornesc de la 2.700 de lei. Cheltuielile cu personalul Hidroelectrica bugetate pentru acest an se ridica la 461,5 milioane lei, cu 20 milioane lei mai mult faţă de anul trecut, potrivit raportului realizat de Euro Insol.
Condiţiile cerute candidaţilor:
• diploma de studii universitare;
• cel puţin cinci ani de experienţă în domeniul economic, contabilitate, audit financiar sau juridic ori cel puţin trei ani de experienţă în funcţii de conducere executivă sau administrare de companii private ori publice profitabile. Un avantaj îl vor avea candidaţii cu experienţă în companii care au raportat câştiguri cumulate mai mari de cinci milioane de euro şi venituri cumulate mai mari de 50 milioane de euro, în ultimii trei ani;
• cunoştinţe de afaceri specifice companiei şi sectorului;
• experienţa internaţională este un avantaj;
• cunoştinţe despre piaţa de capital constituie un avantaj;
• experienţa în elaborarea/dezvoltarea de strategii corporative reprezintă un avantaj;
• abilităţi de comunicare şi aptitudini organizatorice, precum şi capacitatea de a lucra în echipe diverse;
• abilitatea susţinerii propriilor opinii şi puncte de vedere;
• cunoştinţe solide privind bunele practici de guvernanţă corporativă;
• înalte standarde etice;
• cunoaşterea unei limbi de circulaţie internaţională (engleză, franceză, germană, rusă).
Insolvenţa, ridicată în noiembrie?
Insolvenţa Hidroelectrica ar putea fi ridicată în luna noiembrie, potrivit discuţiilor cu reprezentanţii Fondului Monetar Internaţional şi ai Băncii Mondiale, conform declaraţiei date de Alexandru Săndulescu, director în cadrul Ministerului Economiei, Comerţului şi Mediului de Afaceri (MECMA), într-o conferinţă de specialitate.
„Din discuţiile cu reprezentanţii Fondului Monetar Internaţional şi ai Băncii Mondiale la care am asistat, am înţeles că undeva prin noiembrie urmează să fie ridicată insolvenţa Hidroelectrica. Deci Hidroelectrica poate să intre într-un regim de funcţionare normală. Rămâne să vedem dacă acest lucru se va şi adeveri” a afirmat Săndulescu.
Compania Hidroelectrica şi-a solicitat insolvenţa în data de 15 iunie 2012, ulterior denunţând mai multe contracte cu traderi de energie, contracte considerate a produce pierderi pentru statul român, dar şi păguboase pentru companie.
Societatea a înregistrat în 2011 un profit net în scădere de 45 de ori, de la 292,3 milioane lei, la 6,4 milioane lei.
Articol preluat din Revista Cariere de octombrie. Pentru detalii legate de abonare, click aici