Cine mai muncește sezonier în România? Și pe câți bani?
Piața joburilor sezoniere a fost mult mai activă în acest an, iar acest lucru s-a văzut în primul rând la nivel de candidați, unde a existat o creștere de 48% față de aceeași perioadă a anului trecut, după cum spune Paul Neagoe, Business Manager OLX. În același timp, criza forței de muncă se resimte și în acest domeniu, unde locurile de muncă vacante sunt ocupate cu personal din Asia.
Numărul de anunțuri active din categoria personal hotelier-restaurant s-a dublat în lunile în care au început recrutările, potrivit datelor OLX, care a realizat, în luna iulie a acestui an, un sondaj în rândul utilizatorilor pentru a vedea în ce măsură au fost sau sunt aceștia interesați de un loc de muncă sezonier în industria ospitalității.
Din totalul celor peste 4.000 de respondenți ai sondajului, doar 22% dintre aceștia au spus că au avut o experiență profesională temporară în domeniul hotelurilor și restaurantelor. De asemenea, 22% dintre a
ceștia au spus că nu și-ar dori să mai aibă de-a face cu această industrie.
Printre cele mai frecvent întâlnite motive pentru care foștii angajați din HoReCa nu s-ar angaja din nou în acest sector se află dorința acestora de a sta aproape de familie, nevoia de a avea un loc de muncă stabil pe perioadă mai lungă de timp, vârsta prea înaintată pentru a mai avea un loc de muncă în acest domeniu, dorința de a profesa în domeniul studiat, găsirea unui alt loc de muncă în alt domeniu, precum și veniturile prea mici obținute ca angajați în HoReCa comparativ cu munca depusă, programul de lucru care necesită ore suplimentare și condițiile improprii de cazare.
”Sunt multe ore de muncă și bani puțini. Cu greu îți poți găsi o zi liberă în acest domeniu, eu am familie, nu pot pleca de acasă dimineața la 6 și să mă întorc a doua zi la 2 am”, a spus un respondent.
Salariile prea mici, barieră la angajare
Întrebați de motivele pentru care nu au încercat un loc de muncă sezonier până în prezent, mai mult de jumătate dintre respondenți (52%) au invocat salariile prea mici din acest sector drept o barieră pentru a intra în această industrie, pe când unu din cinci (22%) au menționat că un astfel de job ”nu merită efortul”.
În același timp, cei care ar alege totuși un loc de muncă sezonier în industria ospitalității ar face acest lucru pentru bani, pe când 15% ar aplica pentru un astfel de job pentru a lucra la munte sau la mare. Totodată, 15% ar opta pentru un job în HoReCa pentru a acumula experiență în vederea obținerii unui loc de muncă pe perioadă nedeterminată și în regim full time, pe când 12% ar fi atrași de programul flexibil. Totodată, 3% dintre respondenți ar vrea să lucreze în HoReCa pentru a-și face prieteni.
Veniturile angajaților din industria ospitalității sunt formate dintr-o componentă fixă – salariul lunar fix, apropiat de nivelul salariului minim și o componentă variabilă, formată din bacșișurile pe care aceștia le primesc de la clienți în funcție de nivelul calității serviciilor pe care le-au oferit.
Potrivit rezultatelor sondajului OLX, angajații din industria ospitalității care au răspuns la chestionar au venituri fixe lunare care variază între 1.300 de lei net și 5.170 de lei net pe lună, cu o valoare mediană de 2.000 de lei net lunar. În ceea ce privește partea variabilă, aceasta variază între 0 lei (veniturile din bacșiș revin proprietarilor restaurantelor/ hotelurilor, iar angajații au venituri fixe mai mare, care acoperă diferența) și 1.000 de euro pe lună (circa 4.700 de lei net), cu o valoare mediană de 1.000 de lei pe lună.
O mare parte dintre utilizatorii OLX care au răspuns la chestionarul dedicat industriei ospitalității susțin că pachetul de beneficii oferit de angajator include mese gratuite (29% dintre respondenți), zile libere (29%) și cazare asigurată (24%).
Ospătarii, cei mai căutați angajați sezonieri
Potrivit lui Paul Neagoe, ospătarul este de departe cea mai frecvent întâlnită ocupație din HoReCa, în special în perioada sezonieră. Potrivit rezultatelor sondajului OLX, cei mai mulți dintre românii care lucrează în industria ospitalității au ocupațiile de ospătar (28%), bucătar (14%), ajutor de bucătar (11%), barman (9%), recepționer (6%) și livrator (6%). La categoria ”Altele”, completată de 19% dintre respondenți, aceștia au menționat că ocupă în prezent funcțiile de: agent de turism, paznic de noapte la pensiune, grădinar, instalator, administrator pensiune, director restaurant, muncitor în construcții și lăcătuș.
De altfel, și Mădălina Anioșeanu, HR Manager Hotel CARO, spune că pe vară se simte o creştere semnificativă a cererii pentru posturile de cameristă, ospătar, bucătar şi recepţioner.
În cazul în care nu găsesc candidați în Bucureşti, ei caută și în provincie.
De asemenea, sunt deschişi către angajarea atât a studenţilor români, cât şi a celor străini. De altfel, studenţii sunt preferaţi în special pentru posturile deschise în departamentele Front Office şi Food & Beverage, unde îşi pot începe experienţa în industria HoReCa.
Lipsa personalului pentru joburile de vară
Deficiența de personal a fost remarcată și de Paul Neagoe, o problemă complexă a momentului, care se observă la nivelul întregii piețe. „Pierdem în continuare forță de muncă valoroasă, care alege să migreze către vestul Europei, în timp ce angajatorii recurg la metode extrem de costisitoare de recrutare pentru a atrage forță de muncă din alte țări, în special cele asiatice. Cota de imigranți acceptată de guvern se mărește de la un an la altul, tocmai pentru a susține nevoile angajatorilor”, spune el.
Cristina Scărlătescu, Consultant Recrutare Senior Business Inteligence Alliance, confirmă că dificultatea găsirii de candidați potriviți i-a determinat pe foarte mulți angajatori să aducă personal din afara țării. În acest sens, foarte multe firme de recrutare s-au specializat în această direcție și încearcă să vină în ajutorul companiilor care apelează la această variantă: recrutare de personal din Asia, de exemplu.
„Pare o soluție salvatoare, însă multe companii mărturisesc că este doar o soluție de moment, nu rezolvă problema pe perioadă îndelungată. Din păcate, România este considerată o țară de tranzit, de pregătire pentru noi joburi în alte țări europene”, spune ea.
Categoriile cele mai vulnerabile din punct de vedere al forței de muncă și care pot absorbi un număr mare de angajați din Asia sunt HoReCa, logistica, agricultura, construcțiile, IT-ul, auto și transporturile. Țările asiatice din care se recrutează cel mai mult sunt: Vietnam, Nepal, India, Sri Lanka, Indonezia, Thailanda și Filipine.
Potrivit Roxanei Pîrvu, Recruitment Operations Manager, Colorful HR, parte a grupului Romanian Software, se caută soluții și pentru a veni cu oferte atrăgătoare pentru românii care sunt plecați în străinătate, în contextul în care sunt domenii în care salariile din România raportate la realitatea locală (putere de cumpărare, cost al vieții etc.) sunt sensibil egale cu cele din alte țări.
Lipsa forței de muncă are mai multe resorturi, în opinia Roxanei Pîrvu: „în cazul HoReCa, motivele sunt mai complexe. Pe de o parte profilul angajatului este unul definit de niște limitări clare (persoane tinere, dispuse la efort și program prelungit, care să accepte condiții de acomodare uneori precare).
Însă tocmai această categorie este surprinsă în statisticile oficiale ca reprezentând un procent important din totalul persoanelor apte de muncă și care nu figurează ca șomeri sau angajați, explicația fiind dată și de profilul comportamental al acestei generații (comoditate, superficialitate și un sistem de valori axat pe utopia câștigului material imediat și fără efort).”
Pe de altă parte, Paul Neagoe nuanțează puțin și explică faptul că marea problemă a acestui sector este că are cele mai mici salarii din economie. Angajații primesc de regulă salariul minim și diferența din bacșiș, însă veniturile lor sunt, în statisticile oficiale, mai mici decât ale croitoreselor sau ale angajaților din supermarketuri.
De asemenea, Sorin Faur Consultant Recrutare, Academia de HR, spune că lucrătorii străini nu pot fi aduși doar pentru joburile sezoniere – fie doar și din rațiuni de cost și efort logistic implicat.
Cei care îi aduc sunt în general hotelurile sau diverse localuri cunoscute și firme care activează în alimentația publică tot anul și au nevoie de ei permanent.
Din acest motiv, Sorin Faur consideră că cea mai mare parte a celor care ocupă pozițiile sezoniere sunt din țară, studenți, tineri și mai puțin tineri, oameni între joburi, oameni care nu vor neapărat ceva stabil sau vor să schimbe peisajul. Sunt mulți care au o tradiție în acest sens, an de an își petrec vara muncind în astfel de ocupații, pentru ca toamna să se întoarcă la viața de zi cu zi.
Angajare online, pe siteurile de recrutare
În ceea ce privește sursa de informare pentru găsirea unui loc de muncă în domeniul ospitalității, aproximativ jumătate (49%) dintre respondenți sondajului OLX au spus că au aplicat la un post disponibil online, pe un site de anunțuri de angajare, iar 39% dintre aceștia au spus că și-au găsit un loc de muncă cu ajutorul cunoștințelor sau al prietenilor. De asemenea, 6% s-au angajat prin intermediul parteneriatelor pe care le-a avut școala profesională pe care au absolvit-o, iar 2% cu ajutorul unei companii de recrutare. La categoria ”Altele”, menționată de 4% dintre respondenți, aceștia au declarat că sunt proprii lor angajați sau că au găsit anunțul de angajare în presa locală.
Indexul locurilor de muncă sezoniere, oglinda pieței
Încă din momentul lansării, OLX și-a propus ca Indexul Locurilor de muncă să funcționeze ca o oglindă a pieței muncii din România. Drept urmare, fiecare ediție conține informații generale de pe piață la nivel național, dar și local, despre dinamica ofertelor, despre numărul candidaților pe fiecare domeniu de activitate în parte, precum și informații calitative extrase din interviuri cu angajatorii și candidații. În plus, la fiecare ediție sunt prezentate în detaliu câte o categorie de interes în momentul respectiv. În ediția precedentă, a fost analizată dinamica din categoria: șoferi, servicii auto și curierat, iar acum categoria de personal hotelier-restaurant, la mare căutare în sezonul de vară.
„Am ales să ne uităm în detaliu la ce se întâmplă în piața locurilor de muncă sezoniere dintr-un motiv foarte natural pentru noi: în fiecare an, începând cu luna aprilie, categoria “personal hotelier – restaurant” de pe OLX își dublează volumul. Așadar, ne-am dorit să aflăm mai multe despre nevoile și așteptările angajaților și angajatorilor din industrie și să le punem în contextul întregii piețe”, spune Paul Neagoe.
Astfel, ediția actuală a Indexului este împărțită în două părți: prima parte prezintă imaginea de ansamblu a pieței de blue si grey collar, cu o analiză completă a dinamicii din toate sectoarele de activitate prezente pe OLX, de la transporturi, la logistică și vânzări, iar în partea a doua este analizat în detaliu sectorul Horeca.
Câteva concluzii ale indexului:
* Peste 250.000 de anunțuri de locuri de muncă au fost publicate de către angajatori în secțiunea OLX Locuri de muncă în prima jumătate a anului 2019, în creștere cu 7,2% față de perioada similară a anului 2018. Cele mai multe anunțuri de locuri de muncă publicate s-au înregistrat în luna iunie.
* “Șoferi-servicii auto-curierat” a rămas și în primul semestru al acestui an categoria cu cele mai multe locuri de muncă disponibile la secțiunea OLX Locuri de muncă, cu peste 43.000 de anunțuri. Pe locul doi în top au fost anunțurile de la categoria ”alte locuri de muncă”, categorie care include, în general, anunțuri de angajare pentru muncitori calificați și necalificați din fabrici, iar pe locul trei categoria ”ingineri-meseriași-constructori”.
* “Șoferi-servicii auto-curierat” a fost și domeniul cu cei mai mulți candidați care au aplicat pentru un loc de muncă în primul semestru din 2019, această categorie reușind să adune peste 1,9 milioane de aplicanți. Pe locul doi în clasamentul categoriilor cu cei mai mulți aplicanți se află cateoria ”alte locuri de muncă ”, secțiune care a adunat peste 1,1 milioane de aplicanți, urmată de categoria ”munca în străinătate”, care a adunat mai mult de 1 milion de candidați în prima parte a acestui an.
* Aproape un sfert din totalul anunțurilor de angajare de la secțiunea OLX Locuri de muncă în perioada ianuarie-iunie 2019 au fost publicate de către angajatorii din Capitală, care au scos la concurs peste 73.000 de anunțuri de angajare noi. Pe lângă București, în acest top se mai află Cluj, Constanța, Iași și Brașov.
* Durata medie a închiderii unui anunț de angajare publicat în secțiunea OLX Locuri de muncă variază între 11 zile (pentru ”bone-menajere”) și 19 zile (pentru ”personal hotelier- restaurant” și logistică).
* Pentru cele peste 22.300 de locuri de muncă publicate de angajatori pe OLX în perioada ianuarie-iunie 2019 la secțiunea ”personal hotelier- restaurant” au aplicat peste 800.000 de candidați. Un candidat din categoria ”Personal hotelier-restaurant” aplică, în medie, la 3 joburi din această categorie, apoi își îndreaptă atenția și către alte categorii.
Companiile din București și din județul Ilfov au publicat cele mai multe anunțuri de angajare noi pentru categoria ”Personal hotelier- restaurant” în prima jumătate a anului 2019, urmate de cele din Constanța și din Brașov.
* Mai mult de patru din zece (44%) respondenți au spus că veniturile câștigate sunt principalul avantaj al unui loc de muncă sezonier. În topul beneficiilor aduse de un astfel de job se mai află programul flexibil, locul desfășurării activității – la munte sau la mare, sau posibilitatea de a economisi bani pentru o perioadă viitoare. Pe de altă parte, dezavantajul unui astfel de job îl reprezintă de numărul mare de ore de muncă (menționat de 34% dintre respondenți) și lipsa timpului liber (24%).
Angajații din industria ospitalității care au răspuns la chestionar au venituri fixe lunare care variază între 1.300 de lei net și 5.170 de lei net pe lună. Partea variabilă, formată, în principal, din bacșiș, variază între 0 lei și 1.000 de euro pe lună.