CAT DE BINE TRAIESTI LA BIROU?
Calitatea vietii la locul de munca are, in principiu, doua dimensiuni: una fizica si una psiho-sociala. Dimensiunea fizica este cea pe care se pune cel mai des accentul, pentru ca asigurarea unui climat fizic placut de munca reprezinta conditia de baza pentru ca angajatii sa simta ca au minimul de confort necesar pentru a-si desfasura activitatea. Calitatea fizica se refera, de regula, la: spatiul de lucru alocat fiecarui angajat, spatiul alocat altor activitati desfasurate in timpul programului (servirea mesei, relaxare), siguranta si sanatatea locului de munca etc.
Spatiile de lucru
O perspectiva asupra calitatii vietii la locul de munca este data de natura principiilor care guverneaza spatiile in care se desfasoara activitatea. Steelcase, furnizor mondial de mobilier si servicii pentru birouri, a creat cinci principii de planificare a spatiului cu ajutorul carora un mediu de lucru poate deveni eficient, confortabil, inspirational si capabil sa suporte schimbarile din cadrul organizatiei. Esenta acestor principii este aceea de a crea medii de lucru in care angajatii sa performeze, sa-si gaseasca inspiratia necesara pentru a inova. "Practic, putem vorbi despre integrare armonioasa a mobilierului cu spatiile arhitecturale si tehnologia astfel incat mediul de lucru sa poata fi <
Suprafata alocata unui post de lucru, unui birou managerial, unei sali de mese etc. depinde foarte mult de cultura organizationala, de managementul strategic, de procedurile interne ale companiei. In cazul corporatiilor, putem vorbi, de exemplu, despre procedura de valorificare a spatiului impusa la nivel international de companiile-mama. O suprafata minim acceptata pentru un birou managerial poate fi, dupa caz, de 15-20 mp sau de 20-22 mp, spune Corina Honcioiu. "Nu putem vorbi despre o dimensionare <
Conditiile "standard" de iluminat sunt de 500 lucsi/mp in spatiile de birouri, 200 lucsi/mp pe coridoare, holurile de evacuare, toalete etc., mai spune Corina Honcioiu. Ca si in cazul posturilor de lucru, nu exista standarde privind spatiile de recreere si de masa.
Sanatatea si starea de bine
Starea de sanatate a angajatilor este asigurata incepand de la controlul periodic al parametrilor fizici de la locul de munca (luminozitate, umiditatea aerului, nivelul de zgomot) pana la a le oferi acestora servicii medicale sau abonamente gratuite pentru complexele sportive. In plus, "securitatea locului de munca ia in calcul: accesul in cladirea unde sunt birourile, izolarea instalatiilor electrice, dispozitivele existente pentru situatii de incendiu, monitorizarea birourilor cu instalatii video " spune Anca Iancu, Recruitment & Development manager la ING Asigurari de Viata.
Starea de bine se refera la perceptia angajatului ca vine cu placere la munca, desfasoara activitati care ii solicita competentele si calitatile personale si, prin acestea, se dezvolta individual. Intr-un mediu care respecta calitatea vietii de munca, angajatului ii face placere sa lucreze cu colegii din echipa, isi respecta si isi apreciaza profesional seful, este mandru ca face parte din organzatie.
Daca vorbim de starea de bine, Anca Iancu, managerul de recrutare si dezvoltare de la ING Asigurari spune ca "organizatia trebuie sa aiba in vedere nivelul de incarcare cu sarcini al fiecarui angajat, ritmul in care sunt solicitate anumite proiecte, modul in care se comunica in interiorul companiei". Pentru a elimina multi dintre factorii de stres care apar in munca, este de dorit ca o companie sa faca planificari din timp, sa aiba o buna guvernanta interioara, o comunicare interna transparenta si clara, care sa respecte nivelurile ierarhice. Cat priveste managementul stresului, ea spune ca exista deja o tendinta a companiilor din Est de a-i ajuta pe angajati sa-si gaseasca "uneltele" necesare ca sa faca fata cu succes provocarilor, fara sa resimta stresul.
Siguranta locului de munca
"In contextul actual al pietei, siguranta locului de munca este determinata in primul rand de posibilitatile de dezvoltare profesionala, de oportunitatea de a pune in practica cunostintele dobandite. Nu se mai pune problema pierderii locului de munca, dar stabilitatea si renumele companiei influenteaza perceptia asupra calitatii vietii la locul de munca", spune Brandusa Fecioru, HR Manager A&D Pharma.
In ceea ce priveste dimensiunea psiho-sociala, aceasta este mult mai greu de realizat intrucat ea se refera la factori subiectivi si ar trebui sa satisfaca o gama larga de asteptari. Aceasta dimensiune are insa o legatura mai stransa cu satisfactia angajatilor. Potrivit managerului de recrutare si dezvoltare de la ING Asigurari, Anca Iancu, aceasta dimensiune se refera la: nivelul de deschidere al comunicarii, spiritul de colegialitate, respectul intre colegi (aici incluzandu-i si pe manageri), investitia pe care compania o face pentru a-si dezvolta angajatii si oportunitatile pe care acestia le au pentru a avansa in cariera, echilibrul existent intre munca si viata personala.
Balanta munca-viata a devenit si in Romania importanta, completeaza Brandusa Fecioru, HR Manager A&D Pharma. Ea spune ca astazi, in Romania, exista viata dupa serviciu si tot mai putini angajati sunt dispusi sa isi sacrifice timpul in folosul organizatiei. "Eu cred ca asistam la o schimbare de paradigma in ceea ce priveste planificarea carierei si ritmul de dezvoltare profesionala. Angajatii evalueaza calitatea locului de munca dupa acest aspect, munca – viata personala: cat este de pretuit in organizatie si masura in care compania este orientata spre respectarea acestei valori – timpul liber al individului".
Promovarea in cariera si in plan personal
Trecand la aspectele avansate care asigura calitatea psiho-sociala – promovarea in cariera si dezvoltarea competentelor – specialistii considera ca organizatiile trebuie sa investeasca in programe de training si dezvoltare particularizate pe nevoile fiecarui angajat. Tot aici pot fi incluse si intalnirile de consiliere in cariera sau discutiile prin care sa se rezolve diversele probleme pe care angajatii le intampina in activitatea lor in companie. Mai mult, spune Anca Iancu, "exista posibilitatea derularii unor programe prin care, managementul companiei sa-si formeze acele atitudini fata de viata, sa aiba acele ganduri si sa foloseasca acele cuvinte care sa creeze premizele pentru dezvoltarea profesionala si personala a angajatilor".
Pentru ca oamenii isi doresc sa evolueze, Hr Managerul A&D Pharma, Brandusa Fecioru considera ca promovarea in cariera este un punct important, care influenteaza calitatea vietii la locul de munca. Organizatiile cu o istorie semnificativa, de peste 50 de ani, spune ea, au pus accentul pe oportunitatile de dezvoltare a personalului. "Sunt angajati care traiesc intr-o organizatie mai mult de zece ani, atunci cand aceasta corepunde nevoilor si aspiratiilor lor personale: de cariera, de recunostere financiara si personala, de dezvoltare continua".
Ce nu poate lipsi, sub nici o forma, dintr-un mediu de lucru de calitate? Anca Iancu spune ca pentru a crea un mediu de lucru de calitate intr-o companie nu trebuie sa lipseasca respectul fata de oameni. "Daca acesta exista, atunci cu siguranta va aparea acel mediu de lucru la care sa te duci cu drag in fiecare zi".
Concluzii
Calitatea vietii la locul de munca inglobeaza conditiile optime mediului de lucru, (mobilier, echipamente, aerisire, arhitectura si perimetru, facilitati, locatie) cu armonia relatiilor de munca (cu colegii din echipa, cu seful, cu stilul de conducere). Un mediu de lucru de calitate este acela care pune pret pe respectul cu care esti tratat, in care contributia personala la rezultatele echipei si/sau ale organizatiei este recunoscuta, in care organizatia traieste valorile pe care le proclama, iar acestea se suprapun in mod fericit cu principiile si valorile individuale.