Când locul de muncă este o junglă. Mic ghid de supraviețuire
De aceea este foarte bine să știi cum să supraviețuiești acelor zile când totul pare putred la locul de muncă și ochii colegilor tăi sunt încărcați de sentimente din cele mai puțin nobile.
Primul semn că ești în pericol de a fi "lucrat" de colegi
Brian de Haff, fondatorul Aha – o firmă de software pentru hărți, ne spune simplu: știi clar că vei începe un mic război de uzură cu vreun coleg mai recalcitrant când acesta îți va spune: ”Fă tu asta!”
Se pare că atunci când auzi așa ceva, alarma trebuie să ți se declanșeze din mai multe motive.Să presupunem că ești într-o înlânire cu colegii și se ajunge la împărțirea task-urilor. De obicei, colegii sugerează și întreabă. În niciun caz nu o să îți impună. De aceea când auzi cuvintele magice ”TU trebuie să faci lucrul ăsta” de la vreun coleg trebuie să știi că acel coleg ți-a pus gând rău. În același timp, aceste cuvinte implică și o altfel de atitudine din partea colegilor care îți zic așa ceva. De la spiritul de colegialitate, de a lucra umăr la umăr se repoziționează într-o poziție de putere în care tu ești adeversarul. Nu în ultimul rând această sintagmă vine să sugereze faptul că tu, cel care primești indicative de acest gen, ești lăsat singur să faci acel lucru. Nu mai există niciun fel de plasă de siguranță, nicio echipa care să te sprijine. Brusc, ești lasăt să te descurci singur. Implicațiile sunt evidente. Nu ești considerat deja un outsider, un fost coleg.
Cum să reacționezi?
Ce poți să faci când te regăsești în situațiile descrise mai sus? Destul de simplu: fii atent la cine se comportă în acest mod. Fii transparent în acțiunile pe care le faci. Nu le oferi ”prietenilor” de la locul de muncă motive în plus să îți facă zilele negre. Cea mai bună armă de contraatac este păstrarea cumpătului. Cea mai viabilă strategie – propriul profesionalism la locul de muncă. Pe scurt, când cineva îți poartă sâmbetele, fii atent la expresia magică, dar continuă să dai tot ce-i mai bun din tine la job.
Consecințele
Când la locul de muncă apar din ce în ce mai multe situații tensionate, nici consecințele nu întârzie să apară. Chiar dacă cei mai mulți manegeri nu conștinetizează riscurile pe care le are un loc de muncă în care tensiunile dintre colegi sunt foarte prezente, un studiu marca Harvard Business Review ne expune o suită de informații relevante. Pentru cei care sunt expuși direct la diferite forme de comportament abuziv și lipsit de civilitate s-a observat că:
- 48% dintre ei și-au scăzut intenționat efortul de muncă
- 47% și-au diminuat timpul alocat muncii
- 37% și-au scăzut intenționat calitatea muncii pe care o depun
- 80% au pierdut din timpul alocat muncii gândidu-se la incidentul în care au fost implicați
- 63% dintre cei intervievați nu s-au preocupat de muncă ci de a evita colegii care le-au provocat neplăceri
- 78% au declarat că și-au pierdut din angajamentul față de firma la care lucrează
- 12% au spus să au plecat de la job din cauza tratamentului la care au fost supuși la muncă
Pe lângă aceste cifre, s-a observat o scădere dramatică a creativității la locul de muncă, a performanței per ansamblu și, firește, a spiritului de echipă. Voi cum reacționați atunci când apar tensiuni la job?