Angajați motivați și mulțumiți? Se poate cu stay in interview
Stay interview înseamnă o discuţie structurată şi periodică între un consultant extern şi un salariat, prin care se identifică situaţiile care l-ar determina pe salariat să părăsească, de exemplu, compania. Leonard Rizoiu (FOTO JOS) a folosit prima dată acest instrument în Canada, în 2006, deoarece oamenii doreau să vorbească despre climatul de muncă cu o persoană neutră, nu cu cineva din interiorul companiei.
În România a fost implementat, în principiu, din aceleaşi motive. În urma studiilor de opinie a angajaților (EOS), realizate în companii, rezultatele exprimă o zonă de mulţumire, dar în practică, numărul celor care demisionează este în creştere.
Serviciul se doreşte o soluție win-win, atât pentru companie, cât şi pentru angajați. Astfel, reprezentanţii companiei află care este percepţia angajatului privind mediul de lucru şi aşteptările sale ca să îmbunătăţească aspectele vizate. Angajatul invitat la un stay interview va avea parte de o discuţie sinceră, fără să se teamă de represalii (nivelul crescut de confidenţialitate conferă încredere) şi se va simţi valoros pentru feedbackul şi opiniile sale.
„Evident, noi nu ştim identitatea celor din faţa noastră şi chiar dacă am cunoaşte-o, aceasta ar rămâne confidenţială. În plus, nu asta face obiectul stayIN, ci factorii care i-ar determina să plece din companie pentru alţi angajatori precum şi aşteptările lor de la compania angajatoare”, explică Leonard Rizoiu. Respondenţii studiului acoperă o arie largă, de la manageri până la angajați din producție.
REDUCEREA FLUCTUAȚIEI ȘI ENGAGEMENT MAI RIDICAT
Rezultatele obţinute în urma discuţiilor cu salariaţii companiei-client se prezintă sub forma unor procente, într-un raport. De exemplu, în raport nu se precizează că domnul Popescu de la atelierul mecanic a zis că nu primeşte destulă recunoaştere de la superiorul ierarhic, ci că „26% dintre respondenţi au spus că nu primesc destulă recunoaştere de la superiorul ierarhic.”
Împreună cu managerii companiei, se realizează un plan de acțiune, care este implementat ulterior şi ale
cărui rezultate, în special în ariile ce necesitau îmbunătăţire, se vor regăsi în sesiunea de follow-up, care este chiar discuţia de stay interview din anul următor.
„În proporţie de 98%, companiile-client ne-au semnalat reduceri ale turnoverului şi un grad al engagementului mai ridicat”, mai spune Leonard Rizoiu.
Până acum, aproximativ 25 de companii au apelat la serviciul oferit de leoHR, dintre care unele recurent (mai bine de 80% au repetat proiectul cu o cadenţă anuală). Companiile sunt din: automotive, bănci, producție, logistică, IT&C. Este vorba despre companii din Satu Mare, Piteşti, Craiova, Deva, Ploieşti, Bucureşti, Cluj-Napoca, Oradea.
„Din feedbackul primit în urma implementării stayIN în cadrul companiilor, am întâlnit cel mai des: evidenţierea potenţialului risc în care salariaţii ar părăsi compania, creşterea imediată a retenţiei prin identificarea factorilor, descoperirea climatului real de muncă şi măsurarea indicatorilor cu mare grad de impact, punctul de vedere precis al salariaţilor care se simt confortabil în a discuta cu un consultant extern, şi nu cu HR-ul intern, precum şi eficienţa costului prin externalizarea acestui proces”, adaugă Leonard Rizoiu.
Articol preluat din numărul 234/februarie 2017 al Revistei CARIERE. Pentru detalii legate de abonare, click aici.