3 semne ale şefilor toxici
Dar oare şefii toxici conştientizează că greşesc? E simplu să recunoşti un lider slab în ceilalţi, dar poate fi dificil să-ţi conştientizezi propriile greşeli. Iată 4 comportamente ale şefilor toxici, potrivit entrepreneur.com.
1. Nu îşi ascultă angajaţii
Încearcă să ţi-l imaginezi la Mihai, angajat. El s-a gândit cum să crească traficul pe site-ul companiei la care lucrează. Mihai îşi abordează şeful şi-i împărtăşeşte ideile. Fără să-şi ridice privirea din calculator, şeful lui Mihai spune doar atât: Ma voi gandi la asta. Descurajat, Mihai se întoarce la biroul lui, iar ideea lui nu este niciodată dezbătută.
Un studiu din 2015 realizat pe 600 de angajaţi arată că această situaţie este răspândită. Doar 37% dintre respondenţi au răspuns cu „foarte satisfăcut” dacă ideile lor sunt acceptate, iar 23 au fost “foarte satisfăcuţi” pentru simpla discuţie cu managerul.
În loc să ignore ideile angajaţilor, managerii ar trebui să-şi facă timp pentru a-i asculta şi pentru a discuta sugestiile acestora. Angajaţii merită şansa de a-şi prezenta ideile şi de a le explica şefilor cum pot contribui la evoluţia companiei.
Chiar dacă şefii decid că nu vor implementa ideea lor, angajaţii trebuie măcar să simtă că au fost ascultaţi şi apreciaţi.
2. Îşi ignoră angajaţii
Un lider autentic are nevoie de încrederea angajaţilor şi le oferă independenţa de a face ceea ce fac ei cel mai bine. Totuşi, este o diferenţă între a le oferi autonomie angajaţilor şi a-i ignora.
Potrivit unui sondaj Gallup de anul trecut, doar 13% dintre angajaţii chestionaţi sunt “perfect de acord” că şeful lor îi ajută să-şi îndeplinească scopul, în timp ce 69% dintre aceştia cred că perfect implicaţi.
Pentru a fi un lider bun, şeful nu trebuie să ofere doar nişte instrucţiuni. El trebuie să fie un ghid şi un susţinător al angajaţilor.
Şefii trebui să cunoască nevoile angajaţilor şi să fie capabili să le răspundă într-un timp rezonabil.
Mulţimită tehnologiei, acum este mult mai simplu ca şefii să cumunice cu angajaţii.
3. Se concentrează pe lucrurile negative
Când acordă feedback, şefii ar putea crede că este mai important ca ei să se concentreze pe nevoile angajaţilor de a se îmbunătăţi decât pe ceea ce ea sau el se pricepe.
Sondajul Gallup a descoperit că 67% dintre angajaţii chestionaţi care cred cu tărie că managerul lor se concentrează mai mult pe punctele forte sunt mai implicaţi. În timp ce doar 31% dintre angajaţi ai căror şefi sunt concentraţi mai mult pe punctele slabe sunt mai implicaţi.
Şefii trebuie să recunoască în mod regulat contribuţiile pozitive ale angajaţilor pentru că asta le arată că îi înţeleg şi că fac parte dintr-o echipă. Ceea ce este constructiv pentru companie.