3.500 de oameni angajați în mai puțin de o lună
Prima discuție despre angajarea întregii forțe de vânzări a avut loc în luna octombrie. Atunci compania a hotărât ca, până la data de 31 decembrie 2015, toți agenții să fie angajați cu carte de muncă. „Nu a fost un proces ușor, dat fiind și timpul foarte scurt de implementare. A fost un efort comun, al întregii companii. Am implicat mai mult de 40 de persoane, din toate departamentele de suport (Financiar, Juridic, Comunicare, Training etc.) în acest proiect”, explică Marius Ciurariu, Director de Resurse Umane Provident.
Provident România are în prezent peste 300.000 de clienți și este lider în domeniul creditelor de consum acordate la domiciliul clienților. Românii cunosc compania pentru ceea ce ei numesc „credit la domiciliu”, adică împrumuturi de valoare mică, pe termen scurt, prin transfer bancar sau prin serviciul opțional – la domiciliul clienților. Clienții pot împrumuta sume cuprinse între 500 și 10.000 de lei pe perioade de până la 90 de săptămâni.
După ce au hotărât, la nivel de conducere, că-i vor angaja pe toți agenții din teritoriu, i-au anunțat pe managerii regionali și apoi, într-o singură zi, pe toți angajații și în două săptămâni toată echipa de agenți. A doua fază a însemnat ofertarea agenților și completarea actelor necesare angajării. „Rata foarte mare de răspuns la oferta noastră de angajare, de aproape 100%, ne arată clar că a fost o așteptare din partea colegilor noștri de a beneficia de stabilitatea oferită de un contract de muncă, dublat de o schemă de bonificație a performanței. Am avut multiple întâlniri cu agenții noștri și de fiecare dată se ridica întrebarea legată de angajarea lor. Comparativ cu alte țări, românii preferă să fie angajați versus mici antreprenori”, spune Directorul de Resurse Umane.
A fost un volum uriaș de muncă pentru a finaliza cele peste 3.500 de dosare cu toate actele necesare angajării. În 20 decembrie 2015, au început să depună actele la Inspectoratele Teritoriale de Muncă, proces care s-a terminat pe 30 decembrie.
Oameni în plus la HR
„Volumul de muncă al echipei din Departamentul HR a crescut exponențial. Pe lângă faptul că avem un stat de plată de peste patru ori mai mare, și calculul beneficiilor este mult mai laborios”, spune Marius Ciurariu. El explică faptul că angajații din vânzări sunt plătiți cu o parte fixă, care se raportează la numărul de clienți pe care îl gestionează fiecare, și cu o parte variabilă, direct proporțională cu rezultatele din vânzări. Din trei în trei luni se face o evaluare a performanțelor, iar cele două componente de plată pot suferi schimbări, ceea ce înseamnă completarea unor acte adiționale, care, evident, trec prin Departamentul de Resurse Umane.
Astfel, în medie, un agent câștigă 977 lei, venit brut, pentru 3,5 ore lucrate pe zi. Dar există un număr mare de agenți care lucrează full-time și ale căror venituri pot ajunge până la 3.000 lei, net.
Pentru această schimbare majoră a fost mărită capacitatea Departamentului de HR, au fost aduşi specialiști noi, au fost organizate întâlniri cu toți angajații, ședințe cu managerii, comunicări interne, dar au fost schimbate și peste 150 de proceduri și procese interne.
„Pentru angajați, dar și pentru noi, această schimbare înseamnă mai multă stabilitate și responsabilitate. Clienții vor beneficia și ei de aceste schimbări. În primul rând, înseamnă angajați care pot dezvolta o relație pe termen lung cu clienții, le pot înțelege nevoile și pot veni în întâmpinarea problemelor lor. Toate aceste lucruri vor fi dublate de modernizarea businessului, cu canale de distribuție noi și cu produse mult mai variate”, explică Marius Ciurariu.
Astfel, Provident și-a crescut de peste patru ori echipa în numai o lună. Acum sunt peste 4.500 de angajați în cadrul companiei, lucru care o plasează în top 50 angajatori din România. O altă premieră este că a devenit cel mai mare angajator britanic din România.
PROMOVARE DIN INTERIOR
În anul 2015, peste 70 de angajaţi au fost promovaţi în cadrul Provident, iar datele arată că unul din cinci angajaţi îşi schimbă postul în cadrul firmei. Promovările se fac din interior, strategie care a motivat foarte mult personalul. Foarte mulţi angajaţi din top&middle management au fost, la un moment dat, într-o poziţie de entry level.
Decizia de angajare a agenţilor de vânzări a fost luată pentru a ne consolida şi motiva echipa de vânzări şi pentru a oferi servicii mai bune clienţilor noştri. Avem acum o reţea regională de mărimea unei bănci mari în România şi vrem să ne extindem în continuare.
MARIUS CIURARIU, Director Resurse Umane, Provident
Acest material a apărut în numărul 226 al Revistei CARIERE.