Gabriel PANTELIMON: Crizele îți dau lecții și te modelează, dar nu ar trebui să poată schimba valorile individuale
Gabriel Pantelimon, director general al Xerox România și Turcia, este un optimist din fire și optimist a rămas și în pandemie. Generația sa a parcurs destul de multe crize serioase până la pandemie și războiul din Ucraina, și din fiecare a învățat câte ceva. „Crizele îți dau lecții și te modelează, dar nu ar trebui să poată schimba valorile și credințele individuale, evident, dacă acestea sunt autentice. Reziliența în fața șocurilor și adaptabilitatea la schimbări nu sunt noutăți pentru noi și devin calități din ce în ce mai importante”, afirmă Gabriel Pantelimon.
El crede că mai mult decât criza pandemică îi va inf luența viața profesională situația în care este de acum. Și asta deoarece, din luna iulie, a preluat iar conducerea Xerox România, după o pauză de câțiva ani, timp în care, din rolul de General Manager Xerox Turcia, se obișnuise să călătorească foarte des. Avantajul este că sunt două țări foarte apropiate geografic, dar acum are în ambele organizații responsabilități profesionale, iar programul său zilnic se organizează altfel.
Principiul moderației, esențial
În ceea ce privește work life balance, acesta a respectat întotdeauna un principiu al moderației, și pentru el și pentru colegii săi. Însă, recunoaște că există momente în care ai nevoie să faci un efort suplimentar ca să atingi un anumit obiectiv sau să finalizezi la timp un anumit proiect. Din punctul său de vedere, planificarea și organizarea sunt foarte importante. Când vine vorba de modul de lucru, acesta spune că abordează subiectele imediat ce apar și ia decizii rapid, foarte rar punându-le într-o listă de așteptare. Bineînțeles, crede că acest mod funcționează pentru el, alte persoane fiind eficiente abordând alt stil.
Despre câștigul din ultimii doi ani, mai ales pentru companiile din tehnologie, crede că a fost acela că a demonstrat cât de utilă este transformarea digitală și cât de rapid se poate ea implementa dacă există un catalizator puternic. „Ne-a demonstrat și că putem avea încredere unii în alții să ne îndeplinim îndatoririle profesionale chiar dacă nu suntem tot timpul în același spațiu. Plusul de flexibilitate este indiscutabil, dar el vine, desigur, cu responsabilitatea aferentă. Nouă, în mod special, ne-a arătat cât de bine ne pot prinde anii de transformare și de migrare în direcția gestionării documentelor digitale, a fluxurilor de lucru mai degrabă decât a hârtiilor. Eram deja familiarizați cu lucrul în mediul virtual, și noi și clienții noștri, schimbările, chiar dacă au fost de amploare, au fost într-un sens în care făcusem deja mulți pași”, adaugă directorul general al Xerox România și Turcia.
Problemele clienților pot fi rezolvate și de la distanță
El ne-a explicat și cum s-a reproiectat compania pe care o conduce pentru a face față schimbării. „Ca să răspund simplu, we practiced what we preached. Pentru organizațiile din tehnologie oricum digitalizarea era o realitate, aveam multe activități care se desfășurau pe platforme sau cu ajutorul unor instrumente digitale, tot ce am avut de făcut a fost să transferăm și mai mult din activitatea noastră offline pe aceste platforme. Ce am descoperit a fost că interacțiunea inter-regională sau inter-națională a fost mult facilitată, pentru că atunci când te alături unei discuții pe Teams nu mai contează că ești de la sau la biroul din București, Londra, New York sau Istanbul. Ești în aceeași încăpere virtuală”.
Pentru Gabriel Pantelimon și compania Xerox, o provocare mare a fost organizarea de demonstrații de produse, necesare în ciclul de vânzare a echipamentelor de tipar digital. Soluția a constat în organizarea de demo-uri virtuale, iar clienții au răspuns pozitiv acestui nou mod de lucru. Tehnicienii au ghidat virtual clienții prin toate etapele necesare pentru a-și pune în funcțiune dispozitivele, astfel încât să își poată ține afacerile deschise. Prin această abordare corectă, a aflat că pot continua să rezolve mai multe probleme ale clienților, de la distanță.
Deja „gândesc” viitorul
În ceea ce privește viitorul, Gabriel Pantelimon are încredere în organizația pe care o conduce. Xerox s-a bazat întotdeauna pe inovație, realizările celor de la PARC (Palo Alto Research Center), o companie Xerox, sunt legendare și constante, inovațiile lor nu au fost niște întâmplări, ci sunt acum rezultatul unor procese testate în timp. „Cum în ultima vreme văd că drumul de la inovație la aplicație se scurtează din ce în ce mai mult, cred că suntem într-o poziție privilegiată având acest centru faimos . Ei gândesc viitorul. Iar din ce vedem noi, el se îndreaptă către utilizarea Realității Augmentate, Inteligenței Artificiale și a imprimării 3D cu metal lichid pentru rezolvarea provocărilor actuale și viitoare”, afirmă acesta.
Mentalitățile se schimbă mai greu decât normele sau regulile
Directorul general al Xerox România și Turcia este de părere că întotdeauna mentalitățile se schimbă mai greu decât normele sau regulile. Consideră că este puțin ciudat că a trebuit să trecem printr-o pandemie ca să înțelegem cât de mult ne poate ajuta o migrare a proceselor de business în mediul virtual. Evident, nu așa stau lucrurile pentru procesele din toate domeniile, dar s-a văzut cât de multe companii nu erau deloc dependente de mediul fizic, cât de multe companii puteau să-și desfășoare activitatea fie integral online, fie în proporție de 70%-80%. „Și totuși, până în 2020, nu făcuseră asta, în ciuda faptului că aveau, probabil, o idee destul de clară cu privire la economiile pe care le puteau face migrând în digital. Nu e vorba de schimbare de mentalități, e vorba uneori de o schimbare colectivă de comportament, care, dacă este menținută pe o perioadă semnificativă de timp, cum a fost cazul în pandemie, poate influența apoi mentalitățile”, crede el.
Este necesară o schimbare de atitudine
În plus, Gabriel Pantelimon este de părere că pandemia ne-a arătat tuturor cât de necesară este o schimbare de atitudine, precedată de o schimbare a modelului de afaceri: „Ultimii ani au resetat modul în care trăiam, munceam, gândeam și ne proiectam viitorul. Orice schimbare vine de sus în jos și acea cultură a schimbării trebuie asumată și împărtășită între managerii unei companii astfel încât să poată pătrunde în toate departamentele”.
Cei de la Xerox și-au dat seama rapid că este esențial să te înconjori de profesioniști care înțeleg de ce această transformare este necesară. „Trebuie să vâslim cu toții în aceeași direcție și să fim convinși că suntem pe drumul cel bun, chiar dacă pot apărea dificultăți. În perioada pandemiei am reușit să menținem sentimentul de apartenență la companie, să ne apărăm valorile și să menținem și chiar să creștem productivitatea și acest lucru nu este ușor. Mulți oameni nu s-au întors la activitatea desfășurată de la birou și menținerea angajaților implicați este posibilă doar dacă îi tratezi cu onestitate, flexibilitate și empatie”, crede Gabriel Pantelimon.
Un lider al prezentului și al viitorului trebuie să dea dovadă de empatie
Prin toate aceste schimbări se dorește o lume mai bună, echilibrată, justă. Dar cât de greu este de obținut acest lucru? „Am fost sportiv de performanță și, în lumea businessului, după cum se vede, tot performanță mi-am dorit să fac. Știu cât e de greu. Deci dincolo de responsabilitățile mele către corporație și către mediul de afaceri în general, îmi doresc să formez noi generații de performeri și de lideri dedicați mediului de afaceri românesc, care să ducă mai departe ștafeta. Un viitor lider trebuie să aibă capacitatea, în primul rând, să se adapteze rapid și constant schimbărilor. Pandemia ne-a arătat că peste noapte ni se poate schimba viața”, mai spune Gabriel Pantelimon.
Companiile care au supraviețuit sunt cele care au avut capacitatea de a gândi diferit despre afacerea lor, crede directorul general al Xerox România și Turcia. „Să poată colabora cu grupuri foarte diferite de lucru, din țări diferite, de vârste diferite, este încă o capacitate de dorit pentru un viitor lider. La Xerox, înțelegem diversitatea ca pe ceva care depășește egalitatea de gen, lucru pe care îl aplicăm deja de zeci de ani. Lucrăm pentru a fi o companie mai incluzivă, care favorizează interrelația profesională. Și nu în ultimul rând, un lider al prezentului dar și al viitorului trebuie să dea dovadă de empatie și să reușească să construiască pe încredere. Trebuie să inspire securitate și certitudine. Cei care îl urmează trebuie să aibă încredere în el și să vadă că modul său de a conduce este onest”, conchide Gabriel Pantelimon.
Acest articol este preluat din ediția print a Revistei CARIERE nr. 279
Pentru abonare, click aici