25 de ani de stabilitate. Cum și-a construit BAT reputația de bun angajator în România
O cultură organizațională solidă și incluzivă, un mediu de lucru performant și inovator, care oferă oportunități reale de dezvoltare și carieră. O politică de business bazată pe principii și valori, în care elementul central este OMUL. O echipă considerată incubator de talente și un loc de muncă descris ca fiind vibrant și motivant. De aceea, nu e deloc surprinzător că, anul acesta, în cadrul studiului Randstad Employer Brand 2022, compania a fost desemnată cel mai apreciat angajator din segmentul local FMCG. O recunoaștere binemeritată, o cărămidă importantă așezată la temelia reputației, una construită cu profesionalism și determinare, consolidată zi de zi în cei 25 de ani de prezență pe piața românească.
3.000 de angajați, 30.000 de locuri de muncă generate
Anul acesta, BAT împlinește 25 de ani de prezență în România. Lider local al pieței de tutun și cel mai mare contribuabil la bugetul de stat, BAT este unul dintre primii mari investitori internaționali în România și un angajator strategic. Compania creează direct peste 3.000 de locuri de muncă în cele trei entități economice prezente în România și generează indirect alte 30.000 de locuri de muncă pe lanțul de aprovizionare și distribuție. Despre excelența în business, obiective ambițioase, misiuni asumate și leadership transformațional, dar, mai ales, despre puterea echipei, fidelitate și loialitate vorbim, la ceas aniversar, cu Ileana Dumitru, Director juridic și relații publice al Ariei Europa Centrală și de Sud, BAT.
Care sunt principalele rezultate ale companiei în cei 25 de ani în România și cum se poziționează ea pe piața muncii?
BAT este unul dintre primii mari investitori internaționali în România, cu o poziție strategică pe piața locală datorită volumului contribuțiilor în economia locală și, implicit, pe piața muncii. Conform studiului de impact derulat recent de CIVITTA, în primii 25 de ani în România, BAT a generat un impact de peste 125 de miliarde de euro în economie. Din această sumă, circa 24 de miliarde de euro – în medie aproximativ 1 miliard de euro anual – reprezintă contribuția directă la bugetul statului sub formă de taxe și accize.* BAT este liderul local al pieței de tutun și cel mai mare contribuabil la bugetul de stat al României, pentru al doilea an consecutiv. În 2021, compania a avut o contribuție totală de circa 11 miliarde lei (2,2 miliarde euro) în taxe și accize, o creștere de peste 10% față de 2020. BAT România este totodată un producător și exportator de top de produse agricole, prin fabrica sa din Ploiești, a doua cea mai mare fabrică a grupului din Europa. Investițiile totale în fabrică de până acum se ridică la peste 500 de milioane de euro și peste 60% din volumele produse local sunt exportate în țări din întreaga lume. Și pe piața muncii impactul companiei este semnificativ: BAT este activă în România prin trei entități economice, unde lucrează peste 3.000 de angajați: fabrica de la Ploiești, compania de distribuție BAT Trading și centrul de servicii integrate din București – Global Business Services (GBS). De asemenea, prin intermediul lanțului de distribuție și aprovizionare, generăm indirect alte 30.000 de locuri de muncă.
Cum a evoluat numărul de angajați în cei 25 de ani de prezență în România?
Construcția fabricii din Ploiești a început în 1996, BAT fiind una dintre primele companii globale care au oferit pe piața locală a muncii primele locuri de muncă de tip occidental. De atunci și până în prezent, numărul de angajați în cele trei entități economice locale a crescut de 8 ori (800%), o creștere solidă și graduală de circa 10% în medie în fiecare an. Practic, în medie, circa 200 de noi colegi ni s-au alăturat în fiecare an. Doar în ultimii ani, compania și-a triplat numărul de angajați, de la aproximativ 1.200 în 2013 la peste 3.000 în prezent.
Cum arată evoluțiile ultimilor ani pe piața muncii din perspectiva voastră?
Deși piața muncii se confruntă cu f luctuații majore, un angajat BAT România lucrează în medie pentru o perioadă de cel puțin 7 ani în cadrul companiei, iar aproape jumătate dintre colegii noștri sunt de cel puțin 10 ani alături de noi. În cadrul aniversării celor 25 de ani în România, derulăm anul acesta un studiu fotografic intern, în care protagoniștii sunt unii dintre primii angajați locali ai companiei. A fost extraordinar să vedem că peste 70 de colegi care s-au angajat în urmă cu 25 de ani, când puneam primele cărămizi ale fabricii din România, continuă să lucreze și azi în companie. Practic, aceste cifre și, totodată, experiențe profesionale și de viață ne indică o rată de retenție foarte bună și, probabil, cea mai autentică formă de apreciere a angajaților pentru mediul de lucru și cultura organizațională a companiei.
Care este abordarea companiei privind posibilitățile de dezvoltare a carierei?
BAT este un jucător competitiv pe piața muncii, iar motivul principal este că nu poți atinge asemenea niveluri de performanță fără elementul central al business-ului: oamenii. Alocăm anual unul dintre cele mai mari bugete de training și dezvoltare profesională de pe piața locală: peste 1 milion de euro în fiecare an, iar investițía medie per angajat este de peste 1.500 de euro/an. Programele de dezvoltare a talentelor reprezintă un instrument pe care îl aplicăm cu succes în România de ani de zile și care susțin formarea segmentelor de management și non-management și creșterea numărului de angajați transferați pe noi roluri de conducere în cadrul organizației. Anul acesta, în cadrul studiului Randstad Employer Brand 2022, BAT Trading a fost desemnată cel mai apreciat angajator din segmentul local FMCG. Recunoașterea oferită prin intermediul acestei cercetări de către angajați activi în economie sau care aspiră la un rol în cadrul BAT România este una dintre cele mai bune recomandări pentru un angajator: o dovadă în plus a reputației companiei, a culturii organizaționale solide și incluzive dezvoltate de BAT și a mediului de lucru performant și inovator, care oferă oportunități reale de dezvoltare și carieră tuturor colegilor.
Care considerați că sunt principalii factori pentru motivarea angajaților dvs.?
Eu cred foarte mult în a avea sens în tot ceea ce facem. Sensul nu este ceva care există în afara noastră, un adevăr absolut care așteaptă să fie descoperit și să ne schimbe viața iremediabil. Cred că sensul trebuie construit și dezvoltat continuu de fiecare dintre noi și la nivel de echipă, de aceea necesită acțiune continuă și consecvență. Lumea se schimbă, prioritățile se schimbă, de aceea, avem nevoie de repere, de valori și, cum spuneam la început, de sens. Motivația este o chestiune deopotrivă intrinsecă și extrinsecă. Pentru fiecare există argumente și obiective care ne mișcă, dar există și acele ambiții comune și rezultate ale muncii în echipă care sunt extraordinare și care întăresc coeziunea și relațiile interumane. Calitatea oamenilor noștri este un motiv major pentru care BAT continuă să funcționeze bine, într-o perioadă în care industria trece prin schimbări majore. Ritmul accelerat al transformării atât în industria noastră, cât și în organizație cere ca oamenii noștri să fie ambițioși și curajoși, să învețe rapid și să fie receptivi la oportunități, să ia decizii și să obțină rezultate. Avem un set puternic de valori reflectat de aprecierea diversității angajaților noștri, de încurajarea și recompensarea comportamentului antreprenorial și de crearea unei culturi dinamice, în care oamenii și echipele pot avea succes. Cred, de asemenea, cu tărie în exemplul personal: putem cere performanță și valoare altora în măsura în care ni le putem cere nouă înșine. Iar ceea ce personal îmi dă încredere și mă motivează este implicarea colegilor mei, abilitățile și resursele inedite pe care le dezvoltă și faptul că sunt oameni extraordinari la muncă și dincolo de ea. Cred că echilibrul este extrem de important în tot ceea ce facem, iar BAT pune un mare accent pe programe de susținere și încurajare a dezvoltării personale și profesionale.
Cum arată viitorul? Ce le-ați transmite următorilor 3.000 de colegi BAT România?
Ne-am asumat un obiectiv strategic ambițios, de a construi un viitor mai bun – A Better Tomorrow™– și de a reduce impactul afacerii prin dezvoltarea unei noi categorii de produse plăcute și cu risc redus**. Aceasta implică o transformare fundamentală, istorică, a companiei noastre și a întregii industrii în care activăm, în special printr-o atenție deosebită acordată componentelor de cercetare, inovație și sustenabilitate. Iar aici oamenii joacă un rol esențial: angajații noștri au un rol și o misiune extraordinară acum, de a contribui la transformarea industriei și de a genera un impact pozitiv pentru comunități, societate, economie. Susținerea unei culturi organizaționale în care angajații sunt încurajați să se dezvolte, să crească și să inoveze într-un mediu divers și incluziv a fost întotdeauna un obiectiv important pentru BAT și este un element central în accelerarea acestei transformări.
*Studiu de impact socio-economic derulat de grupul independent de consultanță și cercetare de piață CIVITTA
**Bazat pe dovezile existente și presupunând o trecere completă de la fumat la aceste produse, care nu sunt lipsite de risc și provoacă dependență
Acest articol este preluat din ediția print a Revistei CARIERE nr. 279
Pentru abonare, click aici