Ugur Yesil, CEO Kanal D: “Provocările te definesc ca om și te ajută să evoluezi”
La împlinirea celor 15 ani de când Kanal D există pe piața media din România, Ugur Yesil, CEO Kanal D și Executive Board Member Kanal D, ne-a dezvăluit în cadrul unui interviu exclusiv pentru Revista Cariere mecanismele succesului stației, dar și omul din spatele acestei instituții media ce nu contenește să uimească prin evoluția sa impresionantă. Kanal D se află în top trei televiziuni din România și s-a impus ca un adevărat trendsetter prin formate TV inovatoare și atractive pentru publicul larg.
Mirabela Anghel: Aș vrea să ne întoarcem în timp, în copilărie. Ce visați în acei ani să deveniți, ce meserie v-ar fi plăcut atunci să urmați?
Ugur Yesil, CEO Kanal D: În copilărie îmi doream să devin aviator, ideea de zbor era seducătoare pentru mine, dar conta mult și tot spectacolul acela tehnologic pe care îl reprezenta un avion.
Tatăl și profesorul de matematică, mentorii lui Ugur Yesil
Aveți vreun mentor, o persoană care să vă influențeze pozitiv în viață?
Cel mai important mentor a fost chiar tatăl meu, el mi-a insuflat valori și principii de viață sănătoase, m-a încurajat mereu să îmi urmez visurile, dar să nu uit niciodată să fiu om, să fiu mereu corect, iar sfaturile sale despre importanța de a-ți păstra integritatea, de a fi responsabil au devenit ghizi, dar și cărți de vizită în cariera mea. În școala generală am avut un alt mentor care mi-a influențat dezvoltarea foarte mult, profesorul meu de matematică mi-a insuflat pasiunea pentru cifre și științele exacte, m-a încurajat permanent și mi-a consolidat încrederea în mine, credința că pot deveni cel mai bun în orice aș alege în viitor.
Ne puteți spune o carte/un film care au schimbat ceva în dvs. și ce anume?
Am citit și citesc mult, încă din copilărie, cărțile îți deschid întotdeauna universuri întregi, îmi place să descopăr minți geniale, să cunosc alte culturi și să învăț de la oamenii care au ceva intersant de transmis, de împărtășit. Din cărți am descoperit noi perspective și povești uluitoare de viață. Literatura clasică, turcă și universală, a contribuit la ceea ce am devenit astăzi.
Apropo de filme, seriile “Matrix” și “Stăpânul Inelelor” au avut un impact mare asupra mea, la momentul la care le-am vizionat. Se deschidea o nouă perspectivă asupra lumii, chiar dacă ambele serii veneau cu propunerea unor distopii. Dincolo de viziunea aceasta întunecată, rămâne eroismul omului simplu, dar și valoarea universală a prieteniei. Îmi plac, de asemenea, filemele lui Tarantino, apreciez acel umor negru, iar Al Pacino și Robert de Niro sunt actorii mei preferați.
A ajuns să lucreze în media din întâmplare
Cum ați ajuns să lucrați în media și cum vi pare această industrie comparativ cu celelalte în care ați activat?
Am ajuns în media pur întâmplător, nu a fost o industrie pe care am ales-o, însă contextul m-a adus aici și sunt bucuros că am descoperit o industrie atât de complexă, care te solicită pe foarte multe segmente, care te ține mereu activ și pregătit să ai o reacție.
Ce stă în spatele succesului de la Kanal D? Cât de greu a fost să-l obțineți? Ați crezut de la inceput că aveți șanse să fiti mai buni decat competitorii dvs?
În spatele succesului Kanal D stă, în primul rând, o muncă susținută de echipă, dublată de o strategie coerentă, dezvoltată ținând cont de trenduri, de așteptările publicului. Întotdeauna Kanal D a venit cu ceva diferit de ceea ce era până în acel moment pe piață, a schimbat obiceiuri de consum. Suntem inovatori în materie de conținut, exemplele sunt numeroase, pornind de la serialele turcești, reality show-uri, de la emisiunile de reportaje și maniera de realizare a știrilor. Succesul Kanal D se datorează și modului în care s-a creat în timp o legătură strânsă, de încredere, cu publicul nostru, pentru că l-am ascultat, l-am înțeles și i-am fost alături, atât prin conțintul emisiunilor și valorile împărtășite, cât și prin campanii sociale dedicate, în care am implicat toată stația, toate proprietățile noastre, TV, radio și Digital.
În 2007 porneam la drum cu încredere în potențialul nostru, iar obiectivul a fost acela de a deveni o televiziune generalistă care să conteze și care să fie în topul opțiunilor telespectatorilor. Ceea ce s-a întâmplat, Kanal D se află în top trei televiziuni generaliste din România, adesea poziționată pe primul sau al doilea loc atât în Prime Time, cât și în Day Time.
“O provocare în urma căreia am descoperit în noi resursele pentru a-i face față cu succes”
Cât de greu este să vă conduceți echipa spre succes?
Tot acest proces al drumului nostru către succes, către împlinire a obiectivelor nu l-aș numi ca fiind greu, ci plin de provocări. Iar provocările sunt frumoase, modul în care treci prin ele te definesc ca om și te ajută să evoluezi. Eu sunt mândru că am alături oameni în care am încredere și pe care mă bazez în orice situație, asta mi-a dovedit echipa mea de-a lungul acestor ani de când Kanal D este pe piața media din România. Sunt oameni specializați în domeniile lor, foarte buni profesioniști, creativi și conduși de obiective comune, cu astfel de echipă e o bucurie să lucrez. Am trecut în toți acești ani prin contexte dificile, dar am reușit să le depășim cu bine și cu rezultate excelente, ne-am adaptat, iar ceea ce părea poate insurmontabil a devenit doar o provocare în urma căreia am descoperit în noi resursele necesare pentru a-i face față cu succes.
Ce fel de lider credeți că sunteți?
Îmi place să cred că sunt acel lider care își inspiră oamenii să își împlinească potențialul. Îmi doresc ca toți cei din echipa mea să aibă încredere în mine și întotdeauna am fost deschis către fiecare angajat al Kanal D în parte. Îmi pasă de oameni și sunt alături de ei și în momentele bune și în cele mai puțin bune.
Ce le recomandați celor care vor să fie lideri?
Calitatea cea mai importantă a unui lider este aceea de a încuraja performanța și ideile inovatoare, de a-i face pe oameni să creadă în ei și să se dezvolte, să fie mândri de ei înșiși și de realizările lor în cadrul echipei și nu numai. Le recomand, așadar, să fie generoși, în primul rând și să nu își piardă niciodată empatia.
As-ul din mânecă a managementului de la Kanal D
Ce tip de management aplicați la Kanal D? În România se spune că tipul de management „dai cu bățul” este singurul care funcționează. Cum este în cazul angajaților dvs?
Cultura organizațională al Kanal D este construită în jurul ideii de familie, în primul rând ne susținem și ne încurajăm reciproc, suntem deschiși să ascultăm propuneri și să vedem perspective din unghiuri diferite; vorbim despre un management care încurajează performanța și ideile inovatoare, responsabilitatea în urmărirea obiectivelor. Consider că legătura între top management și angajați trebuie să fie una de încredere reciprocă. Dar acest lucru e valabil și pe verticală și pe orizontala organizației. Liderul îi inspiră, îi impulsionează și îi face pe ceilalți să creadă în viziunea lui.
Mi-e greu să cred că poți performa în echipă dacă ți-e teamă de celălalt. Atmosfera la Kanal D chiar este una de familie: ne respectăm, ținem unii la alții, ne ajutăm atunci când este nevoie și cred că această modalitate de a ne raporta unii la ceilalți este puterea noastră, AS-ul din mânecă. Pentru că indiferent de situațiile cu care ne confruntăm știm că ne putem baza unii pe ceilalți și că împreună vom reuși în tot ceea ce ne propunem. Suntem și optimiști, dar e vorba de acel optimism lucid, informat: credem în noi, dar evaluăm cu atenție mediul, contextul.
Cum arată o zi din viața CEO-ului Kanal D
Cum reușiți să găsiți un echilibru între viața personală și cea profesională. Ne puteți spune cum arată o zi din viața dvs?
Nu există o fractură între viața personală și cea profesională, consider că cele două se suprapun și e vorba doar de un timp alocat tuturor lucrurilor care contează în existența ta și te fac ceea ce ești. Cu sigurantă are legătură și cu faptul că îmi iubesc profesia și pentru mine a devenit un mod de existență. Viața mea profesională nu se oprește la ora 18:00 sau 20:00, cum nici cea personală nu înflorește doar în weekenduri, sau seara târziu. În permanență sunt conectat la ceea ce mă preocupă. Dimineața la prima oră sunt la birou, îmi beau cafeaua alături de colegii mei din managementul Kanal D, facem analiza audiențelor din ziua precedentă, de asemenea stabilim lucrurile importante de făcut atât pe ziua respectivă.
Desigur există pe ordinea de zi o serie de întâlniri programate atât cu parteneri, dar și cu echipa mea, pe diverse paliere, în funcție de ce avem pe agendă (meetinguri cu responsabilii pe HR, Comunicare, producție internă, externă etc). Evident că într-o realitate atât de dinamică apar multe lucruri neprevăzute, dar ne adaptam rapid la situații. Avem acest exercițiu îndelungat. De multe ori avem și câte un sărbătorit, Kanal D are peste 300 de angajați full time, iar noi avem acest obicei de a ne sărbători colegii, ca în familie. Desigur, pandemia ne-a făcut să fim mai “distantați”, ceea ce era firesc pentru a fi sănătoși, dar ținând cont de reglementări, celebrăm.
Adevărul este că ziua trece foarte rapid, dar important este că la finalul ei am sentimentul că am mai rezolvat ceva important. Seara o petrec alături de familie, de apropiați. De multe ori mă transform în “telespectator” și urmăresc ceea ce este pe TV la momentul respectiv, încerc să văd lucrurile și din perspectiva omului care privește micul ecran cu tot ce livrează acesta. “Harta” zilelor se poate schimba în funcție de o călătorie de business, de ceva neprevăzut și chiar de un mic concediu, pentru că există și acesta și chiar îmi place să călătoresc, să cunosc oameni, comunități, să înțeleg istoria locurilor unde ajung.
Ce spune CEO-ul despre prietenia la locul de muncă
Care sunt obiectivele pe care le aveți în calitate de CEO al Kanal D?
Obiectivele mele ca CEO sunt obiectivele Kanal D, îmi doresc ca stația să fie un reper important pentru milioanele de telespectatori, dar și pentru consumatorii de Radio și conținut Digital. Îmi doresc să dezvoltăm în continuare toate aceste trei paliere ale grupului nostru, fiind mereu atenți la exigențele celor care ne urmăresc, indiferent de suportul de pe care o fac. Această legătură de încredere cu publicul nostru, dar și cu partenerii de business este o preocupare majoră pentru mine.
Ne puteți spune dacă a reușit vreun angajat să vă uimească, să vă intre la suflet, să fie diferit de ceea ce vedeți în majoritatea? Dacă da, ce anume l-a făcut diferit?
Sunt mulți angajați Kanal D absolut remarcabili, apreciez toți oamenii acestei companii, pentru că fiecare în parte mi-a dovedit că este un om special și dedicat pe domeniul lui. Chiar îi cunosc pe toți și ei știu că oricând mă pot aborda pentru orice subiect. Deseori merg prin redacție unde îi întâlnesc și vorbim despre ceea ce îi preocupă.
Ce fel de relație aveți cu oamenii dvs? Există angajați care vă sunt prieteni? Credeți în prietenia la locul de muncă?
Spuneam anterior că între oamenii care lucrează la Kanal D există încredere. Eu am încredere în echipa mea, acești oameni mi-au dovedit de atâtea ori până acum că sunt motivați și creativi. Îmi place să cred că și ei au încredere în mine și că știu că sunt acolo pentru ei, zilnic. Cred în prietenia la locul de muncă și în relațiile create între oameni de-a lungul anilor. Sunt la Kanal D angajați de la începuturile stației și e plăcut să îi vezi cum își zâmbesc, cum se sprijină în diverse activități, situații. Cred că altfel vii la serviciu când știi că întâlnești aici oameni pe care ii prețuiești și pe care te bazezi, tocmai de aceea încurajez prietenia la locul de muncă. Dar înainte de toate există respectarea unor valori în care credem: onestitate, dorința de a fi tot mai buni în ceea ce facem și înțelegerea obiectivelor comune.
Cum a ajuns în “vârf”
Ce credeti că v-a ajutat să ajungeți în vârf? Nu mă refer la Kanal D, mă refer la cariera pe care ați reușit să o clădiți.
Privind în urmă, pot spune că seriozitatea, munca asiduă, un proces de învățare permanent, încrederea în oameni și faptul că știu să ascult, numai așa poți înțelege și extrage “harta” următoarelor tale obiective și stabili strategia corectă pentru îndeplinirea lor.