Ted Lattimore: „Misiunea mea e sa stimulez oamenii pentru a da ce au mai bun in ei”
Cu o cariera de aproape 19 ani in aceasta industrie, sunteti unul dintre profesionistii cu o vasta experienta in domeniul telecomunicatiilor. V-ati inceput cariera in aceasta industrie?
Desi cariera mea a evoluat cel mai mult in acest domeniu, am inceput in alta zona. Chiar inaintea celei de-a 29-a aniversari, compania Xerox a fost prima care mi-a oferit un job, dupa mai multi ani pe care ii petrecusem lucrand ca instructor de schi iarna si conducand camioane vara.
La terminarea colegiului va doreati sa lucrati in marketing?
Cand am terminat facultatea, toti prietenii mei isi incepeau cariera, eu in schimb nu imi doream deloc asta, voiam doar sa schiez. Intentionasem sa fac asta timp de cateva luni, dar a durat cativa ani pana sa ma desprind de viata de schior.
De ce ati simtit nevoia sa faceti aceasta schimbare?
La un moment dat, pana si distractia continua devine o rutina si te plictiseste. Suna ciudat, dar, cand petreci mult timp in industria schiului, este o experienta extraordinara, pentru ca te solicita fizic, trebuie insa sa iti dezvolti si niste abilitati pentru a schia bine si a te distra. Cand faci asta, stilul tau de viata se schimba, devine asociat cu ideea de distractie, cu petrecerile din fiecare seara ale schiorilor. Si la un moment dat ajungi la un punct unde simti nevoia de schimbare.
Asadar a fost atat o schimbare de cariera, cat si o schimbare in stilul de viata…
A fost o schimbare totala, asta am simtit ca trebuie sa fac, am vrut sa vad daca pot lasa in urma viata de schior si sa incerc ceva cu totul diferit. O reclama la copiatoarele Xerox m-a convins sa aplic pentru un job la ei. Initial m-au refuzat, dar dupa sase luni am mers la un alt interviu si m-au angajat.
De ce credeti ca v-au angajat pana la urma?
Cred ca datorita perseverentei mele. M-au angajat ca reprezentant de vanzari si la inceput nu stiam nimic despre ceea ce faceau ei. In plus, a trebuit sa ma mut din statiunea de schi Collinwood in marele oras Toronto, ceea ce a fost o schimbare foarte mare. Lucrurile au mers insa foarte bine si, dupa opt luni, m-au promovat ca marketing analyst. Am ramas in acea companie patru ani si jumatate, Xerox a reprezentat un fel de "alma mater" pentru mine. Am plecat de la ei intr-un moment in care industria telecomunicatiilor de-abia se infiripa in Canada in acea perioada, in 1985.
Cum a debutat practic cariera dv. in IT&C?
Am inceput prin a conduce o sucursala regionala Bell Mobility, in 1985. Munca mea insemna practic implementarea strategiilor de marketing, customer operations, tot ceea ce insemna conducerea unei sucursale intr-o zona geografica unde nu exista un birou central. Dupa trei ani de zile in care am condus acea sucursala, am devenit director de marketing al companiei, in biroul central. Am parasit apoi Bell Mobility si am devenit vicepresedinte de marketing la BCTEL Mobility. A fost o miscare prieteneasca pentru ca, desi mi-am dat demisia de la Bell si m-am mutat la BCTEL, cele doua erau companii similare care actionau in zone diferite din tara si am lucrat impreuna la unele actiuni, comitete etc.
Dupa BCTEL ati revenit la Bell Mobility. Cum s-a petrecut aceasta schimbare, de ce ati revenit?
La BCTEL ma simteam foarte bine, aveam si o pozitie destul de importanta acolo, dar BCTEL a fuzionat cu o alta companie si eu am fost, din punct de vedere strategic, impotriva acestei fuziuni, dar acest lucru s-a intamplat totusi si am decis ca nu mai este locul unde imi doresc sa muncesc. Asa ca mi-am dat demisia, m-am dus sa fac snowboard timp de cateva luni si apoi m-am intors la Bell Mobility ca Senior Vicepresident pentru regiunea Canadei de Vest, unde Bell de-abia patrundea pe piata. Am pornit operatiunile in acea zona, am ales echipa de inceput.
Aveti vreo reteta-minune care va ajuta sa va formati o echipa performanta?
Nu exista o reteta anume, dar eu folosesc un model: stiu care imi sunt slabiciunile si abilitatile si ce tip de personalitate am. Asa ca angajez oameni care sa-mi fie complementari. Si, foarte important, am nevoie de oameni care sa poata face doua lucruri: sa se asculte unii pe altii si sa isi asume riscuri. Daca gasesti oameni de acest tip, atunci ai un consens si echipa merge bine. Din pacate, majoritatea echipelor reale nu functioneaza dupa acest model.
Pareti un om foarte pasionat de ceea ce faceti. Ce fel de satisfactie va aduce munca dv. aici?
Cea mai mare satisfactie o simt atunci cand alti oameni din companie realizeaza ceva ce nu credeau ca sunt in stare sa realizeze. Cand am venit in Romania, unul dintre lucrurile vehiculate mult in legatura cu mine era trecutul meu de schior si lumea ma vedea din perspectiva unui tip sportiv si cu ambitie. Dar nu se gandeau ca eu am fost instructor de schi, iar, daca iti doresti sa realizezi ceva in sportul acesta nu devii instructor de schi, pentru ca singurul lucru pe care un instructor il face este sa-i invete pe altii sa realizeze ceva. Asta imi place cel mai mult sa fac. Am consiliat deseori oameni in carierele lor, ajutandu-i sa afle ce vor sa faca, dar si cati bani ar vrea sa castige facand treaba respectiva pentru ca partea financiara nu poate fi trecuta in nici un caz pe plan secundar.
Din cauza asta v-ati schimbat cariera, devenind din instructor de schi agent de vanzari?
Bineinteles. Nu faci prea multi bani schiind. Te distrezi grozav, dar nu castigi prea mult si aveam multe planuri la acea vreme. Nu m-am gandit in acel moment ca vreau sa fiu agent de vanzari, specialist in marketing, Presedinte sau vicepresedinte, tot ce voiam la momentul acela era sa lucrez la Xerox. Si dupa aceea, cand s-a dezvoltat industria IT&C, mi-am dat seama imediat ca acolo voiam sa lucrez. De fiecare data insa partea financiara a ocupat un loc important in alegerile mele. Aveam aspiratii inalte, asa ca pana la urma trebuia sa ajung Presedintele unei companii ca sa le pot realiza.
Cum ati ajuns de la Bell Mobility din Canada la Connex, in Romania? E totusi o distanta foarte mare!
In anii `80 am lucrat cu Al Tolstoy, cel care a fondat Connex. In 2000, se muta la Praga sa deschida o noua operatiune si m-a contactat ca sa imi propuna sa preiau presedintia Connex. Aveam mare incredere unul in altul din vremea cand lucrasem impreuna si, desi nu era cel mai bun moment sa ma contacteze – de-abia deschideam un nou birou Bell Mobility – am acceptat sa vin. Eram foarte curios, nu mai lucrasem niciodata in afara Canadei, totul urma sa fie foarte diferit cand am decis sa ma mut de la Vancouver la Bucuresti.
A fost o provocare pentru dv.?
Evident. Am venit si am evaluat situatia si am acceptat. As fi venit oricum, dar in cele trei zile petrecute intervievand oamenii din companie am fost impresionat de acestia, de aptitudinile lor tehnice si chiar de cunostintele in domenii cum ar fi marketing-ul, vanzarile, administratia. Cateodata aceste aptitudini se manifesta pe arii foarte inguste, dar erau oameni de o mare bogatie profesionala si, cand i-am cunoscut, mi-am dat seama ca as lucra bine cu ei si ne-am completa reciproc bine, formand o echipa de succes. In momentul cand am venit eu, erau 2000 de angajati romani si 30 de straini si stilul de conducere era ierarhic, pe verticala. Dar acesta nu e stilul meu. Asa ca in primele luni am avut de luptat cu mentalitati de genul "nu facem asta, daca te astepti ca noi sa luam o decizie, ai venit la oamenii nepotriviti". Eu procedez altfel: vreau sa stiu ce-mi recomanzi, de ce recomanzi solutia respectiva si ce sprijin are ideea in interiorul organizatiei.
Ce strategii folositi pentru a va motiva oamenii?
Ii implicam total in afacere, ne asiguram ca oamenii inteleg ce incercam sa facem si de ce si daca reusim sa facem lucrul respectiv sau nu.
Ati putea face o comparatie intre piata pe care activati in 2000 si cea din 2004?
La inceput, vindeam servicii oamenilor cu foarte multi bani. Acum, avem foarte multi clienti care nu dispun de multi bani, suntem o companie diferita acum, nu mai vindem servicii doar companiilor si oamenilor de afaceri, ci maselor de oameni. Totul s-a schimbat. Compania trebuie sa arate altfel cand se produce o astfel de schimbare, este o munca destul de dificila sa creezi o imagine care poate reprezenta in acelasi timp si cele mai mari companii din Romania in ceea ce priveste serviciile de comunicare si pe cel care isi cumpara un telefon la mana a doua si o cartela pre-pay.
Care este cea mai mare provocare oferita de munca in Romania?
Aici, cea mai mare provocare a fost si inca este sa ii fac pe oameni sa lucreze impreuna, ca grup, ca echipa. In ceea ce priveste munca in Romania, o alta problema este ca trebuie sa fiu foarte constient de ceea ce fac, am o viata publica, nu exista prea multa intimitate. Tot ceea ce fac este in atentia opiniei publice, cateodata imi place sa profit de asta si sa vad ce efect au actiunile mele, dar sunt tot timpul constient de asta. Merg in locuri in care ma astept sa fiu anonim si oameni pe care nu i-am vazut in viata mea vin si ma striga pe nume.
Toata familia dv. este in centrul atentiei?
Doar sotia mea este aici si nu a fost in centrul atentiei, ceea ce e un lucru bun, ne da o senzatie de normalitate. Si ea lucreaza pentru Connex, este expert in managementul de proces si a fost parte integranta din ceea ce facem noi, este subordonata direct vicepresedintelui de resurse umane si administratie. Cred ca sotia mea, Heather, a contribuit semnificativ la succesul companiei.
Intorcandu-ne la debutul carierei dv., mai schiati inca?
Din pacate nu atat de des, cea mai ocupata perioada a anului la Connex este ianuarie-aprilie si coincide cu sezonul de schi. Insa nu mai am de altfel nici capacitatea fizica de a face lucrurile pe care le faceam cand eram tanar. Am fost insa intr-o excursie de schi cu elicopterul iarna trecuta in februarie. Pe langa schi, incerc sa alerg o data la doua seri si mai merg si la sala de gimnastica, dar acesta nu e un hobby, ci un mod de supravietuire.
Ce alte hobby-uri aveti in afara de schi?
Cant la chitara, este foarte relaxant. Am cantat si la trompeta in liceu, aveam o orchestra si o formatie de muzica de dans din anii `40.
V-ati gandit ce v-ar placea sa faceti in viitor?
Stiu deja ce voi face: vreau sa ma implic in Olimpiada de iarna din 2010 care va avea loc la Vancouver – orasul meu de bastina si la Whistler Mountain – statiunea montana unde am fost instructor de schi. Mai sunt si alte cateva lucruri pe care vreau sa le fac aici, in Romania.
Ted Lattimore
Studii:
- 1975 – Universitatea Western Ontario, Diploma in Economie, specializare in Psihologie
Experienta profesionala:
- 2000 – prezent, Presedinte si COO Connex MobiFon SA
- 1999-2000, vicepresedinte executiv Bell Mobility, Western Canada
- 1997-1999, Vicepresedinte de Marketing si Vicepresedinte, Director General, Servicii Mobile, BCTEL Mobility Canada
- 1995 – 1997, Vicepresedinte de Marketing si Vicepresedinte, Director General, Sisteme Wireless Business, BCTEL Mobility Canada
- 1989 – 1995, Manager/ Vicepresedinte Marketing, BCTEL Mobility Canada
- 1988 – 1989, Director Marketing – Toronto, Ontario, Bell Mobility
- 1985 – 1988, Manager sucursala – London, Ontario, Bell Mobility
- 1981-1985, Director regional vanzari, Manager lansare Program Xerox Store, Xerox Canada
- 1975 – 1981, Instructor de schi, Asociatia Instructorilor de Schi Canadieni