Ștefan Andrei, omul care a adus cea mai nouă distracție în oraș: Realitatea Virtuală
În incinta Fabrica, după ce treci de zona meselor, a realității ieșirii în oraș cu prietenii, dai de un loc desprins din filmele Science-Fiction sau al viselor oricăruia dintre noi: Gateway Studio VR. Acesta te introduce în lumea digitală și te face personaj al jocurilor video, îți prezintă adâncurile oceanelor fără ca tu să fii nevoit să știi să înoți sau să te uzi sau chiar te ajută să îți învingi teama de înălțimi. Totul, într-un decor pe măsură, realizat de un arhitect prieten, Matei Turdean, cu rol nu doar estetic, ci și practic: pereții sunt capitonați cu burete iar podeaua cauciucată, pentru a preîntâmpina eventualele accidentări.
Ideea realizării studioului îi aparține lui Ștefan Andrei, pentru care Dreptul a însemnat doar o facultate și o diplomă. Hotărât să își urmeze pasiunea pentru gaming, și-a început cariera ca game tester, pentru ca mai apoi să aleagă partea de management al industriei. În prezent, el este Project Manager pentru un important „jucător” al industriei de gaming.
„Anul trecut, la festivalul Untold am avut ocazia să testez o pereche de ochelari de VR, Oculus Rift. Cu toate că experiența a fost destul de basic, fiind vorba despre o simulare a unei plimbări într-un roller-coast-er, mi-a plăcut atât de mult încât mi-am luat și eu, ulterior, acasă un astfel de device”.
Andrei este de părere că Realitatea Virtuală este mai mult decât o experiență de gaming, ci are și aplicații practice, educaționale.
„Poți învăța mult mai bine prin intermediul VR, poți explora muzee aflate la celălalt capăt al lumii, poți să o folosești pentru a îți înfrânge, spre exemplu, teama de înălțimi, de zbor. Din păcate însă, tehnologia este destul de prohibitivă ca preț pentru consumatori. Nu prea se merită să achiziționezi așa ceva pentru a avea acasă. Și o să mai fie pentru o vreme, căci sofware-ul nu susține harware-ul și nici prea multe unități harware nu sunt vândute pentru a se dezvolta partea de soft. Pe scurt, nu doar ochelarii sunt scumpi, ci și programele și calculatoarele pe care acestea trebuie să ruleze”, îmi spune antreprenorul.
Captivat întru totul de mirajul acestei tehnologii, Andrei s-a gândit să le arate și altora farmecul VR, așa că în mai 2016, avea să pună bazele a ceea ce a devenit, de câteva zile, Gateway Studio VR. Singur în acest business, el și-a investit economiile, vreo 18.000 de euro în acest „internet cafe al secolului 21”.
„Neavând de unde să mă inspir pentru partea juridică, m-am axat pe documentația înființării internet cafe-urilor de odinioară. Pentru mine, a fost prima firmă ale cărei baze le-am pus. Nu a fost ușor de trecut peste partea birocratică, dar m-am documentat online și a ieșit bine, în cele din urmă”.
Și, cum a fost și în cazul internet cafe-urilor, și studiourile de realitate virtuală vor avea momentul lor de glorie. „În timp, fie această tehnologie va fi accesibilă tuturor, fie va apărea ceva peste. Tind să cred însă că se va regăsi în casele tuturor, până una alta.”
Chiar dacă entuziasmul a fost mare, înainte de a deschide porțile „noii galaxii”, Andrei și-a invitat prietenii la teste, dar a organizat și un weekend pentru doritori, în ideea de a își calibra aparatele și de a înțelege cum se va desfășura activitatea. Au venit peste 60 de curioși și a constatat că Realitatea Virtuală oferă un cocktail de reacții celor care o încearcă, de la curiozitate, la incertitudine, teamă, extaz, emoții pe care a trebuit să știe să le gestioneze, de multe ori pentru a preîntâmpina accidentările sau distrugerea echipamentelor. „O sală la nivelul acesteia nu mai este, e greu să organizezi lucrurile atunci când nu ai repere și termeni de comparație. De fapt, nici din perspectivă a business-ului nu am termeni de comparație și nu știu la ce să mă aștept. Cred însă că studiourile de acest gen se vor înmulți, așa cum s-a întâmplat și în cazul escape-room-urilor”.
Cu toate acestea însă, antreprenorul și-a făcut planul: în următoarea perioadă își dorește să se axeze pe partea de entertainment, pentru ca mai apoi să introducă tehnologia VR în zona educativă.
„Din ce am observat, tendința este ca VR să intre în toate domeniile: medicină, educație, design, control la distanță. Multe companii dezvoltă aplicații în această zonă. Mi-ar plăcea, pe viitor, să intru ăn zona de educație, căci văd Realitatea Virtuală ca pe ceva util în școli, de exemplu pentru orele de desen sau de anatomie, biologie”, îmi spune acesta.
Până atunci, Ștefan Andrei va aduce tot ceea ce este mai nou în materie de experiențe virtuale, căci, pe lângă faptul că este curios, și vrea să le încerce și el, dorește să le împărtășască și celor din jur.