Richard Branson: Tu stii sa-ti iei “la revedere”?
Dar drumul pe care mergeti nu este cu totul si cu totul imposibil de prevazut: Atunci cand ati descoperit o oportunitate in piata, pe care n-a sesizat-o nimeni altcineva, exista cateva masuri menite sa va transforme viziunea in realitate. Trebuie sa formulati un plan de afaceri inovativ, sa gasiti solutii de finantare, sa angajati oamenii cei mai potriviti pentru a duce planul la indeplinire si mai ales, sa plecati de la conducerea businessului exact la momentul oportun. Sa aruncam impreuna o privire asupra acestor pasi si asupra modalitatilor prin care se pot evita unele dintre cele mai frecvente greseli pe care le fac antreprenorii.
Pasul 1: Nu scapati din ochi destinatia!
O greseala de multe ori asociata cu primul pas facut intr-un business este incapacitatea antreprenorului de a transmite clar si concis ideea businessului. Trebuie sa fiti capabili sa vindeti conceptul investitorilor, partenerilor si potentialilor angajati, asa incat, va invit sa concepeti un discurs – pe care, la o adica, sa-l tineti in fata oricarui potential investitor daca s-ar ivi ocazia sa va intalniti cu el. Chiar si intr-un lift. Incercati sa va limitati discursul, cum se cere pe Twitter, de exemplu, pentru a rafina esenta mesajului – in doar 140 de caractere. Odata ce ati facut asta, puteti extinde mesajul la maximum 500 de caractere. Cu cat este mai concisa descrierea, cu atat este mai clara!
O alta greseala frecventa este lipsa de concentrare. Daca start-upul a fost etichetat drept "o afacere de viitor", fiorul de adrenalina pe care il resimtiti s-ar putea sa va determine sa luati decizii pripite si sa va indeparteze de obiectiv. Multi intreprinzători ajung sa sprinteze in toate directiile in loc sa se indrepte catre tinta lor. Asadar, definiti-va clar obiectivele si strategiile, apoi stabiliti si un cadru temporal. Nu lasati alte fantezii sa va distraga atentia de la atingerea obiectivului.
Sa va intindeti mai mult decat tine plapuma iar este periculos. Daca produsul sau serviciul dvs. este inca in faza de design, nu va apucati sa faceti planuri pentru alte variante de produs. In general, e bine sa va faceti planuri pentru doi-trei ani dar natura afacerii dvs. si feedback-ul pe care il primiti de la investitori va vor ajuta sa stabiliti cat de departe trebuie sa mergeti cu business planul.
Fiti flexibili! Asa cum lipsa unui plan reprezinta o problema, a va tine orbeste de el, e la fel de nociv. Intocmai ca atunci cand indreptati corabia spre o stanca atunci cand e evident ca trebuie sa o ocoliti. Un antreprenor de succes isi va modifica la nevoie traiectoria, fara a pierde din vedere destinatia finala.
Pasul 2: Fiti realisti in privinta costurilor
Cand faceti estimarea fondurilor pe care le veti solicita investitorilor, nu este recomandabil sa va subevaluati nevoile – pentru ca nu veti face dacat sa va diminuati sansele reale de succes. Pastrarea unui control strict asupra cheltuielilor este important dar nu este bine sa confundati nevoia de capital cu cheltuielile. Piata e plina de start-upuri care au fost condamnate de la bun inceput la esec pentru ca nu si-au evaluat corect nevoia de capital.
Dati-mi voie sa exemplific ce vreau sa spun. Pe la sfarsitul anilor `90, David Neeleman mi-a spus ca are nevoie de 160 milioane dolari drept capital de pornire pentru JetBlue – o suma imensa, pe care foarte putini intreprinzatori reusesc sa o stranga. Cei mai multi analisti nu i-au acordat nici o sansa si nu l-au crezut capabil sa faca rost de atatia bani ca sa lanseze o companie aeriana low-cost, mai ales intr-o perioada in care altii falimentau pe rand. Dar el a ramas ferm pe pozitie si a adunat banii. Drept rezultat, in anul 2000, JetBlue a avut parte de una dintre cele mai de succes lansari de companii aeriene din toate timpurile si a ajuns sa faca profit la numai sase luni de la lansare!
Pasul 3: Angajati oamenii de care e nevoie, nu pe cei care va plac!
Oricat de tentant ar fi sa angajati rude, amici si prieteni, aceasta poate fi o greseala grava. Daca nu vor sa munceasca, o sa va fie foarte greu sa le certi sa plece.
Cand Virgin lanseaza o afacere noua, angajez intotdeauna o echipă de oameni destepti care se pricep deja la domeniul respectiv si care stiu care sunt problemele cu care se confrunta businessul. In felul acesta pot profita din plin de cunostintele pe care le au acesti oameni. Atunci cand apare o problema, reamintiti-va ca nimeni nu e atotstiutor si ca nici voi nu sunteti!
Unul dintre obiectivele pe care este bine sa vi le fixati ar trebui sa fie gasirea unui manager care va impartaseste viziunea si caruia sa-i incredintati fraiele companiei astfel incat voi sa puteti sa treceti la pasul urmator.
Pasul 4: Ia-ti “La revedere” la timp!
Un antreprenor mare stie cand e momentul sa paraseasca postul de CEO! Niciodata nu e usor dar trebuie s-o faceti. In cazul meu, administrarea operatiunilor pur si simplu nu mi se potriveste. (Sau, cum le-am spus prietenilor: “Nu e in ADN-ul meu.”)
Atentie: a te da un pas inapoi nu este totuna cu a intoarce spatele unui business. La Virgin, ma implic mereu in lansarea unei afaceri noi si apoi predau treptat controlul echipei de mangement. Dar indiferent cat stau la carma, daca ulterior vad ceva ce nu-mi place, nu ma sfiesc s-o spun sau sa pun niste intrebari.
Fondatorii n-au de ce sa aiba retineri si sa reintre in afacere oricand e nevoie. Uitati-va numai la Larry Page, care a revenit pe postul de CEO la Google in aprilie. Cand am auzit stirea, nu m-am putut abtine sa nu zambesc, gandindu-ma cati dintre directorii mei se intreaba daca nu cumva imi trece si mie prin cap o astfel de idee.
Traducerea si adaptarea: Daniela Oancea