Richard Branson: Soluţii antreprenoriale pentru o planetă însetată
Cererea globală de apă potabilă a crescut de şase ori în ultimul secol, în timp ce populaţia a crescut de patru ori. Dacă tendinţa continuă, resursele noastre actuale şi infrastructura pentru apă potabilă nu vor fi suficiente pentru a satisface cererea. În timp ce industria globală a apei se diversifică şi, în termeni de înţelegeri contractuale, investiţiile în acest sector ajung pe picior de egalitate cu industria de petrol şi gaze şi a energiei electrice, până acum încă nu au fost atrase multe investiţii din domeniul privat. Este timpul pentru antreprenori şi lideri de afaceri care să se implice şi să găsească soluţii creative pentru aceste provocări, care vor solicita nu doar o conducere politică de excepţie pentru cercetare şi inovaţie, ci o transformare a afacerii în sine.
Percepţia de abundenţă este numai o iluzie: Cea mai mare cantitate de apă potabilă de pe planetă este îngheţată în calotele polare, în subsol şi în lacuri inaccesibile de mare adâncime; numai un singur procent din apa potabilă planetară este la dispoziţia oamenilor. În cea mai mare parte, sursele de apă pe care ne bazăm – lacuri, râuri, rezervoare şi subteran – sunt regenerate cu ajutorul ploilor şi al zăpezilor. Teoretic ar trebui să ne ajungă, însă în unele cazuri deja am depăşit limita de epuizare a acestor resurse.
Organizaţia Naţiunilor Unite estimează că până în 2050, peste 60% din populaţia globului va fi privată de apă potabilă de băut şi gătit.
Dacă sunteţi antreprenor şi speraţi că veţi produce o diferenţă în comunitate şi societate, acesta este un sector pe care puteţi să-l luaţi în considerare. Ţinând cont nevoia acestei resurse şi de faptul că fiecare regiune are provocarea ei, există posibilităţi nelimitate pentru inovaţie, ca de exemplu: mijloace noi şi mai eficiente de aprovizionare, livrare, reciclare şi tratare. Domeniul legat de conservarea apei potabile atinge fiecare aspect al vieţii, începând cu prepararea ceaiului dimineaţa şi până la fabricarea diferitelor produse.
Noii veniţi pe piaţă îşi pot planifica în detaliu strategia – putem fi siguri că cerere pentru apă prospătă şi distribuţia acesteia va exista pentru o perioadă de timp îndelungată. Potrivit estimărilor curente din industrie, sectorul are în prezent o valoare anuală de 450 de miliarde de dolari. Cu India şi China în continuă dezvoltare, cheltuiala globală pentru această resursă o să crească în următorii 25 de ani la aproximativ 1 000 de miliarde de dolari pe an, potrivit analiştilor noştri de la Virgin.
Una din provocări este găsirea unui model de plată care să permită companiilor să livreze apă la costuri minimale sau gratis. Spre norocul nostru, există o istorie lungă a parteneriatelor publice private în acest sector. Gândiţi-vă la modelul stabilit de Vestergaard Frandsen, producătorul elveţian al filtrului LifeStraw care poate transforma până şi cea mai uzată apă în apă potabilă. Lucrând în colaborare cu guvernul kenian, Frandsen a furnizat filtre pentru patru milioane de oameni care filtrează apă pentru întreaga familie, însă a distribuit şi plase de ţânţari şi teste SIDA. Compania înlocuieşte gratuit filtrele atunci când acestea de uzează – cam odată la fiecare trei ani. Având în vedere că recipientele LifeStraw fierb apa şi generează emisii de carbon în atmosferă, Frandsen primeşte credite de carbon, pe care apoi le vinde poluatorilor.
La Virgin am încercat marea cu degetul mai în adâncime (scuzaţi-mi jocul de cuvinte) prin intermediul Fondurilor Verzi, susţinînd Seven Seas Water, o afacere de desalinizare a apei care implică proiectarea, construcţia, instalarea şi operarea de centrale respândite în Caraibe şi alte zone din America. Ţelul nostru este să producem rezerve de apă în condiţii de siganţă şi încredere la preţuri mici.
Desanilizarea este numai o nişă a industriei apei, care, ca multe altele domenii, oferă oportunităţi nelimitate pentru inovaţie, atâta timp cât multe dintre tehnologiile folosite în prezent sunt depăşite şi ineficiente. Nu cu mult timp în urmă, costurile energetice de producere a apei potabile depăşeau beneficiile. Din moment ce avansul tehnologic a schimbat această situaţie, companiile de desalinizare sunt încă în continuă competiţie pentru dezvoltarea unui proces mai economic din punct de vedere energetic.
A tinde către eficientizare este benefic pentru orice afacere, în orice industrie. În cazul în care companiile noastre vor continua să se extindă şi să prospere, trebuie să învăţăm să trăim şi să folosim resursele planetei noastre. Pentru început, priviţi către fiecare proces al afacerii dumneavoastră şi întrebaţi-vă: cum putem conserva, refolosi şi recicla? Nu numai că veţi reduce amprenta de carbon şi apă, dar cel mai probail că veţi economisi bani.
Este timpul să găsim un nou mod de a crea plusvaloare, dar, în acelaşi timp, conservând planeta. Creşterea economică ar trebui să însemne că există suficient aer curat, suficientă apă proaspătă şi hrană pentru toţi. Schimbarea la această scară va avea nevoie de noi toţi. Tu ce soluţie ai?
Traducerea şi adaptarea: Dragoş Nicolae