Richard Branson: N-am experienta. Ofer entuziasm!
Istoria Virgin arata ca lipsa de experienta n-ar trebui sa fie un minus – ba dimpotriva, poate fi un avantaj. Ar trebui sa puneti asta pe tapet oricand discutati ideile dvs. cu potentialii investitori, parteneri si angajati, mai mult decat sa va axati pe punctele voastre forte.
Inca din primele zile ale carierei mele de antreprenor, am intors lipsa de experienta in avantajul meu si al echipei. De fapt, la primul meu business, – cel cu revista Student –, m-am folosit de statutul meu de incepator pentru a obtine interviurile si pentru a genera venituri de pe urma articolelor publicitare. Oamenii erau de-a dreptul incantati de noul meu proiect si chiar au vrut sa se implice. Lipsa mea de experienta era compensata doar de entuziasm si acesta va face parte pentru totdeauna din misiunea mea de credinta. Veti descoperi curand ca este valabil, indiferent de industrie.
Dupa lansarea revistei Student, am pornit sute de alte afaceri, in majoritatea cazurilor nestiind mai nimic despre industriile respective. Si tocmai lipsa de experienta mi-a permis sa fac lucrurile altfel, mai degraba decat sa ma cramponez spunand ca nu se pot face. Acest fapt mi-a oferit libertati pe care alte businessuri cu vechime n-o aveau: acestea isi pastrau doza de rezerva, alimentata de lectiile usturatoare primite in trecut, de-a lungul vechii lor istorii petrecute in cadrul industriei.
Pentru a transforma lipsa de experienta intr-un atu, cheia este sa supralicitezi ce este nou la produsul sau serviciul tau. Prin ce difera abordarea voastra de a altor companii? Cum veti ajunge pe pietele voastre-tinta? De ce ar trebui oamenii sa aleaga produsele si serviciile voastre si nu pe ale concurentilor vostri? Demonstrati-le potentialilor parteneri ca aveti o abordare proaspata pentru o industrie, altfel obosita, si le veti capta atentia.
Istoria grupului Virgin m-a invatat ca trebuie sa vizez industrii si piete unde putem adauga ceva nou si in care sa imbunatatim experienta clientilor ca sa ne croim o pozitie de succes. In acest sens, trecerea de la revista Student spre industria muzicala este ilustrativa. Cand am simtit ca tirajul revistei a ajuns la maximum, m-am uitat si la alte modalitati de a face bani si am decis ca putem incepe sa comercializam discuri prin posta. O greva a Postei a pus rapid capat afacerii dar microbul muzical imi fusese deja inoculat. Asa ca am infiintat primul meu magazin de discuri.
Deci, lipsa de experienta m-a costat un semi-rateu, si da probabil ca, oamenii leaga lipsa de experienta cu incapacitatea de a prevedea problemele. Dar multe startupuri esueaza din primul an si asa se dovedeste ca experienta in domeniu a fondatorului n-a avut prea mare relevanta.
Cateva esecuri la inceputul carierei unui antreprenor nu ar trebui sa fie o problema si investitorii ar trebui sa accepte faptul ca intr-o economie dinamica, inovativa, care in mod constant se reinventeaza, businessurile imbatranesc foarte repede. Un tanar antreprenor care a suportat un esec dar care s-a ridicat de jos si a luat totul de la capat demonstreaza ca are exact ce ii trebuie.
In ceea ce ma priveste, constrans fiind de lipsa de capital, dupa episodul cu greva Postei, am gasit un fost magazin de pantofi pe Oxford Street in Londra si l-am rugat pe proprietar sa ma lase sa folosesc spatiul respectiv. Nu ma pricepeam la comertul cu amanuntul dar imi placea muzica si am vrut sa creez un spatiu de recreere pentru tineri. In loc sa il populez cu displayuri pe care sa stea discurile, am preferat sa aduc niste fotolii-sac, foarte confortabile (si niste cabine de ascultare), pe care sa stea clientii, ca sa discute despre muzica cu prietenii lor.
Magazinul meu de pe Oxford Street a devenit foarte popular printre londonezi, asa incat foarte curand am avut bani pentru a deschide si un al doilea si al treilea magazin. Am pastrat formula castigatoare, asigurandu-ma ca aleg doar pe cele cu vad comercial, niste spatii care aveau nevoie de renovare, ca sa fiu scutit de la plata chiriei cateva luni. Curand am ajuns sa am magazine in mai toate orasele mari din Marea Britanie.
De la comertul cu amanuntul am trecut la compania de inregistrari muzicale dar abia cand am intrat in industria aeronautica mi-a fost clar care poate fi avantajul lipsei de experienta. Cand am inchiriat primul jumbo jet Boeing 747, in 1984, – dincolo de faptul ca in calitatea mea de director al unei companii de inregistrari zburasem destul de mult cu avionul si nu-mi placuse deloc, – stiam foarte putine lucruri despre acest domeniu. Mancarea era proasta, distractia inexistenta, scaunele incomode, iar serviciul destul de subtire. Desigur, toate acestea puteau fi schimbate – era la mintea cocosului.
In primii ani, Virgin Atlantic n-a facut decat sa incalce conventionalul. Nu suportam sa fiu tintuit in scaun in timpul unui zbor de opt ore, asa ca la un moment dat, am creat un bar unde pasagerii de la Upper Class sa se poate intalni si sa discute in timpul calatoriei. Am adus la bord terapeuti specializati in masaj pentru a inlatura oboseala si m-am asigurat ca toti pasagerii se distrau foarte bine in scaunele lor. In mod similar, Virgin America a ajuns sa revolutioneze zborurile de pasageri din SUA.
Deci, atunci cand in calitate de antreprenori va intalniti cu potentiali parteneri, furnizori sau angajati, intoarceti discutia despre lipsa de experienta in avantajul vostru. Explicati-le ca voi si echipa sunteti liberi sa va urmati viziunea. Si daca veti face imbunatatirile necesare din mers – nu doar pentru a corecta problemele pe care le-ati observat, ci si ca sa tineti cont de ceea ce va sugereaza angajatii dumneavoastra – va veti croi drumul spre succes.
Traducerea si adaptarea: Daniela Oancea