Richard Branson: Gluma este pentru competitorii tăi
Noua afacere va fi numită Virgin Volcanic şi va sta în portofoliul nostru de afaceri de aventură alături de Virgin Galactic şi Oceanic. La fel ca Virgin Galactic, proiectul va putea contribui la realizarea unor proiecte ştiinţifice experimentale, cu scopul de a învăţa să monitorizăm şi să controlăm vulcanii activi. Virgin Volcanic plănuieşte să alimenteze VVS1 cu căldura lavei, dezvoltând practic o nouă sursă de energie regenerabilă.
Am spus că plănuiesc să merg în prima expediţie, care va avea loc în 2015, iar colegii mei „vulcanoauţi“ vor fi rapperul will.i.am de la formaţia Black Eyed Peas şi actorul Tom Hanks. Am oferit şi detalii despre cum va arăta VVS1 şi am spus că un număr de celebrităţi din lumea filmului au aprobat deja acest proiect.
Am lăsat totuşi câteva inexactităţi în acel comunicat de presă: comunicatul era datat 31 martie şi am pus locul de origine Republica Vanuatu, o insulă cu trei dintre cei mai activi vulcani din lume. Vanuatu este cu 10 ore înaintea Marii Britanii, astfel că acel comunicat avea să ajungă la Londra în ziua de 1 aprilie.
La Virgin privim afacerile distractive foarte serios – designerii noştri, echipele de social media şi relaţii publice au muncit din greu să pună cap la cap mai multe materiale cu vulcani într-un timp foarte scurt. Pentru mulţi, farsele noastre vulcanice elaborate ar putea părea o pierdere de timp şi de efort, pentru că nu există beneficii comerciale imediate, însă eu mereu am crezut că simţul umorului şi abilitatea de a nu te lua foarte în serios sunt atributele oricărei companii.
Gluma i-a făcut pe oameni să zâmbească şi să le amintească de spiritul de aventură de la Virgin – în multe feluri, a fost mai eficientă decât multe serii de reclame glossy. Simţul umorului face parte din serviciul cu clienţii şi este principalul motiv care atrage mulţi oameni deosebiţi să lucreze pentru noi. Întotdeauna am încercat să cultivăm aceste calităţi în toată compania, parţial prin intermediul stilului nostru de management pragmatic, cu care lucrăm să dăm curaj şi să împuternicim toţi angajaţii, începând cu cei din prima linie, care pot lua decizii singuri, nu doar să urmeze linia companiei.
În primii ani ai companiei Virgin am făcut diferite glume de fiecare 1 aprilie, ceea ce i-a făcut pe oameni să râdă, a atras atenţia asupra brandului nostru şi ne-a ajutat să rămânem devotaţi spiritului nostru. Trei proiecte spaţiale au atras atenţia în mod special şi le-a captat oamenilor imaginaţia: în anul 1989 a aterizat un OZN lângă aeroportul Gatwick (iniţial am vrut să aterizeze în centrul Londrei, dar vântul ne-a zburat balonul în direcţia greşită); în 2008 am făcut un parteneriat cu Google pentru a lansa Virgle, proiect care avea ca scop colonizarea planetei Marte; iar anul trecut am spus că am achiziţionat planeta Pluto după ce aceasta fusese retragradată de la statutul de planetă, iar noi aveam de gând să îi redăm înapoi statutul. (Încă mai primim comentarii de la oameni despre achiziţia planetei Pluto.)
Această tradiţie Virgin ar putea fi indirect responsabilă pentru crearea iTunes şi iPod, care, ironic, au dus la sfârşitul lanţului de magazine de muzică Virgin. În anul 1986 am declarat, prin intermediul revistei Music Week, că Virgin deţine un computer gigant în Marea Britanie pe care vom înregistra toate piesele muzicale pe care le găsim. Eram pe punctul de a lansa Music Box, un dispozitiv pe care iubitorii de muzică îl puteau folosi să descarce orice piesă vroiau, indiferent unde ar fi fost. Titlul era „Bomba lui Branson: sfârşitul unei industrii.” Mulţi moguli din lumea muzicală, inclusiv Chris Blackwell de la Island Records, m-a sunat în acea dimineaţă să mă implore să nu o fac. La prânz, am anunţat că întreaga poveste a fost o glumă de 1 aprilie.
Steve Jobs mi-a spus că şi el a citit acel articol. Câţiva ani mai târziu, când a devenit încă odată CEO al Apple, şi-a spus, „De ce să n-o fac eu?“ Morala acestei poveşti este că dacă ai de gând să spui altora – chiar şi sub forma unei glume de 1 aprilie – cum crezi că va arată industria în care activezi pe viitor, atunci ar fi bine să te asiguri că firma ta are deja un plan pentru asta, altfel gluma se va năpusti asupra ta.