Richard Branson: Dati-le directorilor o companie noua!
Abilitatea grupului Virgin de a creste si de a se diversifica cu succes a fost reglata chiar din primele zile ale infiintarii firmei, datorita faptului ca am invatat sa deleg si sa renunt la putere. Acest lucru poate parea contrar asteptarilor oricui se pregateste sa lanseze o afacere. Acum, probabil ca va motivati personalul tocmai aratandu-le cat de ambitios si de entuziasmat sunteti. Pesemne ca sunteti primul care ajunge la birou si ultimul care pleaca. Aceasta este cu siguranta si unica posibilitate pentru a supravietui in primii ani, cand majoritatea firmelor trebuie sa se descurce cu un numar mic de angajati.
Secretul pe care ar trebui sa vi-l impartasesc este ca promovarea oamenilor incepe chiar din prima zi. Nu spun ca trebuie sa ii promovati pe un alt post, ci sa le oferiti o flexibilitate suficienta incat sa isi poata asuma singuri noi responsabilitati in legatura cu munca lor. Prin munca lor zilnica, angajatii vostri ajung sa dezvolte o foarte buna cunoastere a companiei si a industriei in care activati. Daca li se da sansa, ei sunt cei care vor duce businessul mai departe.
Deci, daca angajatii vostri va impartasesc idei in legatura cu businessul, nu va limitati la a pune intrebari, a lua notite si a va insusi ideea. Pe cat posibil, lasati-i pe ei sa preia initiativa si sa dezvolte singuri un proiect pentru care sa isi asume intreaga responsabilitate, deoarece in acest fel vor avea si pasiunea si ambitia necesare pentru a-l duce la bun sfarsit. In urma unor astfel de experiente, ei isi vor consolida increderea in ei insisi pentru a face si mai mult data viitoare si voi v-ati putea retrage cu cel putin un pas.
Am ajuns intamplator la acest mare adevar. Eu si prietenii mei am lansat revista „Student“ si „Virgin Records“ cand eram practic niste copii, neavand nici un fel de experienta corporatista si neavand nici un fel de practici birocratice. Daca unul dintre noi avea dorinta si posibilitatea de a-si asuma o responsabilitate noua, era liber sa o faca.
Cand, dupa ceva ani, numarul angajatilor a ajuns sa se apropie de 100, am inceput sa ma tem ca o sa devenim lenti si greoi. Asa ca am impartit firma in doua si am creat o noua companie. Am ales niste oameni talentati din cadrul „Virgin Records“ pentru asta.
Cand „Virgin Records“ a ajuns sa numere din nou 100 de angajati, iar am repetat figura cu impartitul firmei si tot asa. Genul acesta de politica m-a ajutat sa mentin compania in priza si usor adaptabila la schimbare dar mai mult decat atat, mi-a permis sa descopar oamenii cu talent real de management, pe care altfel nu i-as fi observat si care ar fi ajuns cu timpul sa plece in alta parte. Aceasta tip de politica de firma m-a ajutat pe mine sa-mi pastrez angajatii motivati.
La Virgin, noi promovam angajati energici si hotarati, chiar daca nu au foarte multa experienta – oameni despre care, la alte companii s-ar spune ca n-au dovedit destul si ar fi considerati insuficient de pregatiti pentru o promovare. Acesti angajati rar ma dezamagesc. Ei sunt atat de incurajati de promovarea pe care le-am oferit-o si atat de pasionati de munca lor, incat transforma noul job intr-un succes real. Tot ce trebuie sa fac este sa ma asigur ca au tot sprijinul de care au nevoie pentru a-si indeplini taskurile.
In acesti 40 de ani, i-am selectat chiar din randurile organizatiei noastre pe cei mai de succes directori executivi si senior manageri ai mei. Stephen Murphy, care a devenit CEO-ul grupului Virgin in urma cu cinci ani, fusese angajat cu 17 ani in urma, ca director financiar. Printre cei care au plecat de jos si au ajuns in varf se numara si Steve Ridgway, directorul executiv al Virgin Atlantic, Jayne-Anne Gadhia, CEO al Virgin Money, şi Matthew Bucknall, CEO al Virgin Active.
Privind in urma la anii de inceput, decizia mea de a lucra de pe ambarcatiunea mea din West London, mai degraba decat din birourile casei de discuri „Virgin“a fost o miscare salutara. Acest lucru s-a intamplat cam tot atunci cand am decis sa impart „Virgin Records“ in doua companii. Ani de zile fusesem implicat in toate deciziile luate de revista „Student“ si in toate deciziile luate in magazinele noastre de discuri. Cand am infiintat compania de inregistrari am hotarat sa fac un pas inapoi pentru a le oferi managerilor mei sansa de a conduce.
Astfel am aflat ca cei mai de succes antreprenori sunt cei care au gasit oameni cel putin la fel de competenti ca si ei, daca nu cumva si mai competenti sa le conduca businessul.
Aceasta retragere il elibereaza de regula pe fondatorul businessului din rutina si ii permite sa se concentreze pe imaginea de ansamblu – pentru a interveni strict cand sunt probleme sau cand e nevoie de el ca sa incheie un deal. Asa reusesc sa gestionez grupul Virgin: nu sunt implicat in operatiunile curente ale companiilor care il formeaza, ci strict atunci cand este nevoie de mine.
Cand echipa voastra este deja formata si faza de lansare s-a incheiat, faceti un test ca sa vedeti: cat de bine se descurca firma fara voi? Acest lucru poate fi un exercitiu revelator care va va arata ce probleme exista si, cel mai important, cat de bine ati invatat sa delegati.
Asigurati-va deci ca angajati oameni grozavi si gasiti modalitati de a-i mentine in echipa pe termen lung! Incurajati-i sa dea curs initiativelor lor si apoi dati-le instrumentele de care au nevoie pentru a reusi: promovare, sprijin financiar, sau de ce nu, dati-le o companie noua de condus! Daca reusiti sa faceti acest lucru, veti avea mai mult timp sa va ingrijiti de corpul si mintea voastra, sa fiti alaturi de familie, prieteni si copiii vostri. Practic, va trebui sa fiti pregatiti pentru o adevarata explozie!
Traducerea si adaptarea: Daniela Oancea