Povestea românului care studiază Inteligenţa Artificială la Stanford
Titlul acestui articol este mult prea lacunar pentru a sumariza traseul profesional al lui Alexandru Săvoiu, care este unul impresionant. Este investitor cu o experienţă de peste 10 ani și antreprenor în fintech. În prezent se află la Stanford University, SUA, unde urmează un program de master în Inteligență Artificială şi concomitent lucrează la propriul start-up, incubat în acceleratorul facultății.
A lucrat şi pe Wall-Street, ca trader de derivate macro (derivate pe fx, obligațiuni, indici bursieri), ca bancher și investitor fundamental (în companii listate și nelistate la bursă), cât și ca investitor quant (unde a folosit algoritmi avansați pentru selecția portfoliilor), la unele dintre cele mai mari bănci și fonduri de investiții, precum Morgan Stanley.
De asemenea, este absolvent de MBA în Finante și Inginerie Financiară la MIT Sloan și licențiat în Finanțe (NYU Stern), dar și Matematică (NYU Courant).
Alex este originar din Bucureşti. A participat la competiţii şcolare încă din clasele primare, iar la 15 ani a făcut un software de educație interactivă pentru Microsoft. A terminat liceul Tudor Vianu cu media 9,85 și a fost olimpic la 5 discipline: franceză, română, matematică, fizică şi informatică.
Până la 12 ani, el juca zilnic fotbal (cam 2-3 ore), lucru extrem de important pentru el, căci l-a făcut mai competitiv („mai ales când ai 6 ani și joci cu copii de 10 ani”) și l-a făcut să fie extrem de deschis în relaţiile cu alţii (erau copii de mai multe etnii). „Toți ne concentram doar pe a juca fotbal – erai bun, jucai, nu erai bun, nu jucai – o lecție despre competență și competivitate extrem de utilă”, explică Alex pentru Revista CARIERE.
El apreciază educația extraordinară din familie, pe care a primit-o de la părinți și bunici şi spune că a avut o curiozitate nativă. „La matematică am excelat, dar am avut o curiozitate nativă în foarte multe domenii, discipline și culturi”, mărturiseşte acesta.
În plus, încă de mic a fost concentrat pe execuție. Adică nu stătea să se gândească câteva zile dacă merită să se ducă la o olimpiadă sau nu, ci mai curând, preferă să studieze câteva săptămâni, să participe la concurs și să văda cu ochii care e treaba acolo. Cu alte cuvinte, îi plăcea încă de atunci să experimenteze. „De la 18-19 ani, finanțele și mai ales investițiile au devenit pasiunea mea reală, și au reprezentat cariera pe care am avut-o de la 19 ani până în prezent. Unul dintre motivele pentru care studiez Inteligența Artificială la Stanford este faptul că acest lucru mă ajută să evoluez ca investitor financiar și, în același timp, să creez inovație în sectorul financiar”, spune Alex.
În acest context, am fost curioşi să aflăm care sunt, din perspectiva lui, cele mai importante abilităţi pe care trebuie să ni le deprindem încă de pe băncile şcolii. „Cred că pentru un tânăr este vital să-și formeze gândirea critică și sceptică (am şi scris un articol despre asta), să își dezvolte curiozitatea nativă și să-i fie stimulat spiritul competitiv concomitent cu spiritul de colaborare (fotbalul este un sport extraordinar, ca orice sport de echipă). Curiozitatea nativă, deschiderea către alte culturi/discipline, spiritul de echipă, și gândirea critică/analitică, dar și abilitatea de a executa/gândi aplicat – cred că acestea sunt abilitați care vor fii relevante pentru mulți ani de acum înainte”, susţine acesta.
Despre învăţare continuă şi adaptare
La noi se vorbește foarte mult despre faptul că sistemul educațional din România pedepsește greșeala și ridică în slăvi elitele. Totodată, copiii din comunitățile sărace abandonează școala, profesorii nu prea acceptă alt sistem de predare decât cel bazat pe învățare mecanică și nu încurajează creativitatea. În consecinţă, învăţarea continuă şi adaptarea la schimbările rapide ale vremurilor sunt musai necesare, abilităţi pe care Alex le-a dobândit. Aşa că l-am întrebat cât contează pentru el să înveţe din erori, să se reinventeze şi care a fost cel mai recent eşec.
„În cazul meu, a trebuit să schimb trei cariere pe Wall Street, iar acum sunt singurul student cu background de business/investitor la Stanford care studiază inteligența artificială. Şi toate aceste lucruri s-au întâmplat până la vârsta de 30 de ani. Ce pot spune din toate aceste experiențe este că am învățat importanța de a mă adapta mediului și schimbărilor, de a evolua ca profesionist, chiar dacă pe termen scurt, acest lucru implică sacrificii semnificative. Cred că un fail cu care m-am confruntat este acela de a analiza o situație având anumite date, și paradoxal judecata a fost corectă, dar datele au fost incorecte sau s-au schimbat imediat. Și cred că este un eșec de ținut minute, fiindcă nu întotdeauna, când luam o decizie, avem toate datele necesare sau cele corecte. E important cum asimilăm această realitate ambiguă”, explică Alex.
Cum e, ca român, să studiezi în SUA la o facultate de top?
Cum a ajuns să studieze în SUA? A fost greu să intre la Stanford? Cum e, ca român, să studiezi în America? Și cum e, ca student, să înveți în America? S-a adaptat greu să ușor? Care sunt valorile pe care se bazează sistemul educațional american? Ce l-a impresionat cel mai mult (pozitiv și negativ)?
Iată cum a răspuns Alex la tirada mea de întrebări: „Nu știu dacă greu este cuvântul de folosit în acest context. Este un proces extrem de competitiv (1% rata de admisie), sunt primul român în departamentul meu (Institutul de Inginerie Matematică și Computațională), și cred că sunt probabil singurul student din tot Stanford-ul care are background în finanțe și de investitor și studiază acum Inteligența Artificială. Legat de studiile în America, și aici nu mă refer doar la Stanford, fiindcă nu este prima universitatea americană la care studiez, mie mi s-au potrivit ca personalitate fiindcă trebuie să fii o persoană extrem de pro-activă și independentă și puternică mental ca să studiezi la o facultate de top din SUA. Paradoxul este că, în general, cu cât e universitatea mai de prestigiu, cu atât mai mult profesorii sunt concentrați pe cercetare, ceea ce îl forțează pe student să fie independent și pro-activ – altfel nu ai cum să “reziști”. Însă dacă ești pro-activ și competent, ți se oferă foarte multă responsabilitate și abilitatea de a face performanță (poți face cercetare la vărsta de 18 ani și pentru profesor cu premiul Nobel). La americani contează ce știi să faci și ce personalitate ai, în mediul academic. Însă, în același timp, dacă nu ești proactiv și extrem de competent și cu abilitate de a te integra social, ești lăsat să te scufunzi – nu te ține nimeni de mână. În contextul acesta, pentru mine acomodarea în State a fost naturală. În primii 3 ani în State nu am întâlnit români și practic și asta m-a forțat să mă deschid foarte mult către alte culturi și a fost o experiență extraordinară – mi s-a potrivit personalității și curiozității native”.
Experienţa străinătăţii şi întoarcerea în România
Alex le recomandă să înveţe în străinătate acelor tineri care îşi doresc asta şi au un scop în minte. Dacă eşti competitiv şi vrei să te integrezi în respectiva societate, atunci studiul în afară reprezintă o experienţă extraordinară, după cum mărturiseşte acesta. Însă el crede că profiţi cu adevărat de şansă şi experimentezi tot ceea ce merită în cazul în care eşti printre primii din clasă, îţi faci relaţii cu oameni din cât mai multe naţiuni şi culturi, dar şi dacă eşti lider în cluburile respectivei universități.
În ce condiții ar reveni Alex în România? „Dacă aș avea șansa să am o carieră cu responsabilitate și impact, să fiu elită în domeniul meu, să fiu înconjurat de oameni de valoare, nu văd de ce nu m-aș întoarce în România. Pentru mine asta a reprezentat America, fie la nivel educațional sau profesional – oportunitatea de a fi o elită, de a mi se oferi oportunități și responsabilitate, precum şi șansa de a fi înconjurat de oameni extraordinari (deși la nivel de viză, America te restricționează ca oportunități, în mod semnificativ)”, încheie Alex.
Citeşte miercuri pe www.revistacariere.ro continuarea interviului cu Alex Săvoiu