Ovidiu Rusu, Head of Internal Audit, Romtelecom: „Noi suntem ochii si urechile actionarilor”
Ce background educational aveti?
Am studiat Finante-Contabilitate in California, in SUA, si am lucrat 6 ani in Los Angeles, California, pentru Deloitte&Touche. Apoi am venit in Romania si am lucrat pentru Deloitte&Touche aici. Dupa aceea, am lucrat pentru Ernst&Young in Romania, o alta companie din "Big 4 accounting firms". La Romtelecom am venit in septembrie anul trecut.
Dupa studiile de finante-contabilitate, ati avut nevoie de cursuri speciale pentru a deveni auditor?
Da, eu sunt CPA in statul California- Certified Public Accountant – si a trebuit ca doi ani sa fac o pregatire speciala, apoi sa dau un examen si in fiecare an am nevoie de 80 de ore de "continuing education" (formare continua), pentru a imi putea mentine permisul de practica, care se reinnoieste anual.
Si pentru a ocupa o functie de "internal auditor" in Romania ati avut nevoie de o certificare speciala?
In Romania, pentru a deveni auditor intern am devenit membru al Camerei Auditorilor din Romania. A existat intai un dosar care descria educatia si experienta pe care o am, apoi am mers la interviu cu presedintele Camerei Auditorilor si cu o comisie. In urma acestor etape parcurse, ei au decis ca sunt apt pentru a intra in Camera Auditorilor.
Puteti descrie pe scurt munca dumneavoastra?
"Internal Audit" reprezinta atat "ochii si urechile" actionarilor, cat si consultantul "in house" al managerilor companiei in toate aspectele afacerii. Practic, noi suntem un departament independent care se asigura ca managementul isi face treaba, ca resursele companiei sunt folosite intr-un mod optim, ca bunurile companiei nu sunt irosite si compania functioneaza in conformitate cu toate legile si regulile care exista, faptul ca scopurile si obiectivele companiei sunt indeplinite.
Exista diferente intre ceea ce faceti la Romtelecom, intr-un departament de audit intern al unei companii, si activitatea pe care o desfasurati inainte, in firmele specializate in audit extern in care ati lucrat?
Sigur, exista o mare diferenta, in sensul ca internal audit este mult mai complex decat external audit. Ceea ce am facut eu ca external audit este 99% financial audit. Internal audit inseamna atat financial audit (pentru situatiile financiare), cat si operational audit (monitorizarea diferitelor activitati ale companiei), si compliance audit (respectarea legislatiei si regulilor interne), si acopera mult mai multe aspecte ale business-ului.
Ce va place cel mai mult la ceea ce faceti?
Eu sunt un tip foarte curios din fire si de aceea meseria asta mi se potriveste fantastic, pentru ca este o meserie in care intrebi pe toata lumea ce face, cum face, de ce face, si apoi analizezi: "face bine ceea ce face?" si tragi o concluzie, bazata pe experienta ta, pe ceea ce ai mai vazut inainte, pe ceea ce crezi ca ar trebui sa se faca. Aici intervine o parte atat foarte importanta, cat si foarte interesanta a meseriei, in care problemele descoperite sunt analizate impreuna cu managerii companiei si se propun solutii.
Ce alte abilitati credeti ca va fac sa fiti "the right man on the right job"?
Chiar vorbeam cu colegii mei saptamana trecuta ca e extrem de important sa ai "common sense" (bun simt). Pentru ca nu poti sa stii totul despre toate, in general poti sa iti dai seama daca ceva e in ordine sau nu, daca ai cat de cat logica. Mai ai nevoie si de curiozitate, de o gandire libera, acel "think outside the box", trebuie sa iti folosesti foarte mult imaginatia.
Domeniul financiar pare departe de campul imaginatiei…
Spre exemplu, noi mergem la una dintre directiile unei companii si avem doua saptamani sa auditam ceva ce s-a facut acolo in ultimele 12 luni. Trebuie sa intelegi foarte bine ceea ce fac, este esential. Dupa ce intelegi ce fac, trebuie sa inventezi o metoda ca sa poti testa ce iti dau oamenii din directie. Aici iti folosesti foarte mult imaginatia.
Ce tip de strategii trebuie sa elaborati?
In primul rand, avem un audit plan, care e un plan pe urmatoarele 12 luni, avem un strategic internal audit plan, care e un plan pe urmatorii trei ani. Aceste planuri sunt dezvoltate pe baza unei analize foarte atente a riscului cu care se confrunta compania in operatiunile zilnice, exista un numar limitat de resurse care trebuie alocate conform prioritatilor. In acelasi timp, trebuie sa fim foarte atenti unde managementul executiv al companiei simte ca ar exista probleme si sa alocam resurse acolo. Practic, nu vrem sa fim numai un "cost center", ci vrem sa fim un "add value center", trebuie sa ajutam managementul executiv in activitatile lui.
Din cati oameni este formata echipa dv. in prezent?
Cred ca avem cam 50 de oameni care fac internal audit, suntem impartiti in echipe de audit, fiecare echipa acopera o regiune, care e formata din cateva judete. In momentul de fata avem noua echipe in toata tara, dar exista o dinamica a acestor echipe, numarul se schimba in functie de necesitatile companiei. Fiecare echipa are un lider, care e numit Supervisor, fiecare 2 sau 3 echipe au un Manager of Internal Audit. Acesti manageri sunt coordonati de Head of Internal Audit, pozitia pe care o ocup eu.
Care considerati ca este partea cea mai dificila a muncii dv.?
Partea cea mai dificila in Romtelecom este mentalitatea oamenilor, este o diferenta enorma intre mentalitatea oamenilor cu care am lucrat inainte si mentalitatea celor din Romtelecom. Lumea nu intelege ce facem noi si inca ne trateaza ca pe niste controlori, ceea ce nu suntem, noi vrem sa le dam consultanta, nu sa dam amenzi. Dar mentalitatile se schimba.
Considerati pozitia pe care o ocupati acum un apogeu al carierei sau doar o etapa in evolutia profesionala?
Oriunde ma voi afla va fi o perioada de tranzitie. Ce vreau sa ajung cand o sa cresc mare? Vreau sa fiu CEO of a billion dollar company, iar acesta e un popas in aceasta drumetie.