O poveste de alchimie în care lucrezi cu natura
De când face vinuri, de mai bine de 20 de ani, Aurelia Vişinescu a creat sortimente nenumărate, respectând sau nu tradiţia. Îi place să experimenteze şi apreciază inovaţia. Practica sa profesională în Lumea Nouă i-a deschis orizonturi noi. A învăţat şi învaţă de la oamenii pe care i-a întâlnit şi pe care îi întâlneşte. La începutul carierei a învăţat cel mai mult de la oenologii din Africa de Sud şi Australia, unde a văzut o serie de inovaţii în ceea ce priveşte procesul de vinificaţie. Şi foarte multe – din cărţi. E oricum o autodidactă, studiază în permanenţă şi ţine legătura cu specialiştii oenologi din străinătate. „Culege” câte ceva de la fiecare.
„Anul acesta n-am trimis nimic la concurs, dar anul trecut vinurile mele au primit opt medalii la concursuri internaţionale importante.”
Printre vinurile „excentrice” pe care le face se numără Tămâioasa Românească vinificată în sec – iată ceva destul de neobişnuit. Dar tot ea a baricat şi Fetească Albă, a cupajat un Merlot roze cu un Pinot Grigio pentru a obţine un roze complex, a cupajat trei ani de recoltă diferiţi de Fetească Neagră cu un rezultat spectaculos, care poartă numele „3 Fete Negre Anima”.
Domeniile Săhăteni
Fiecare zonă viticolă are specificul ei, pentru că solul şi condiţiile climatice sunt diferite. Chiar şi faimoasa regiune Bordeaux are subregiuni care diferă între ele. Fiecare cramă are specificul ei, dar oamenii care lucrează în cramă pot schimba rezultatul în mod semnificativ. Aurelia Vişinescu a ales cu bună-ştiinţă regiunea Dealu Mare, pentru că aici consideră că potenţialul terroir-ului este cel potrivit pentru obţinerea vinurilor de calitate. „E esenţial ca vinurile pe care le creez să reflecte zona din care vin, să poarte amprenta terroir-ului. În Dealu Mare, există soluri argilo-lutoase şi climă temperată, ceea ce asigură soiurilor roşii o calitate peste medie.”
Oenologul a reuşit să îşi îndeplinească visul: să contruiască o cramă, să adune 76 hectare de vie – din care a replantat 50 –, să creeze o echipă în jur, care trage în aceeaşi direcţie şi, cel mai important, să facă vinuri bune pe care consumatorii şi le doresc pe masă.
În aventura sa antreprenorială a avut parte şi de multe momente dificile, dar e conştientă că orice start-up implică riscul unor situaţii dificile din punct de vedere financiar sau chiar momente de „criză”.
Aşa a fost perioada în care a fost însărcinată şi imediat după ce a născut. Starea fizică nu-i permitea să facă multă mişcare, avea laptopul şi telefonul în permanenţă „ataşate”, şedinţele de birou se desfăşurau acasă. În bucătărie avea o „minicramă” cu probe din tancurile de vin, care erau înlocuite săptămânal. Asta în timp ce la cramă se desfăşurau lucrări de reamenajare şi un proces de rebranding era în plină derulare. Recunoaşte că i-a fost greu, dar n-ar fi renunţat în ruptul capului la responsabilităţile de manager pe care le avea şi nici la a-şi face meseria.
Aurelia este exemplul viu că poţi reuşi ca femeie într-un domeniu preponderent masculin. Tinerelor care şi-ar dori să îmbrăţişeze meseria de oenolog le spune că domeniul este fascinant şi reprezintă o provocare continuă, „o poveste de alchimie în care lucrezi cu natura, cu tehnologia, în care îţi pui amprenta personală pe propria creaţie”.
Munca nu e uşoară, implică studiu continuu, rezultatele diferă de la an la an şi depind mai mult de natură. E nevoie să fii prezent fizic în vie, pe câmp, în diferite condiţii meteorologice, deseori considerate nepotrivite pentru o femeie.
Dar, dacă vrei cu adevărat să faci ceva, atunci găseşti şi resursele necesare de care ai nevoie, pentru că pui în spatele planului tău de afaceri „toată energia şi priceperea pe care nici nu ştiai că le posezi”.
Aurelia Vişinescu se mândreşte cu vinurile pe care le creează, iar, când se întâmplă să fie recunoscute internaţional în cadrul concursurilor de specialitate, mândria sa este şi mai mare pentru că înseamnă o confirmare a calităţii. Iar pentru consumator, garanţia că regăseşte un vin de calitate în sticla pe care o achiziţionează.
Articol preluat din Revista Cariere de octombrie. Pentru detalii legate de abonare, click aici