Mereu primăvară în farfurie – povestea Salad Box
Dan Isai şi-a completat pregătirea de business în cadrul unui mare grup financiar, a deţinut o companie care activa în domeniul advertisingului şi a devenit investitor în diferite domenii.
„Practic, orice bussiness sau tentativă de bussiness mai mult sau mai puţin reuşită îşi are menirea să îţi deschidă ochii. Ei bine, datorită experienţei am putut cu uşurinţă să sesizez o nevoie pe piaţă, fiind ea chiar şi într-un alt domeniu decât cele în care activam în acel moment, domeniul alimentar”, îşi aminteşte Dan despre începuturile Salad Box.
Axa Cluj–Bucureşti–Europa
Primul local a fost deschis în anul 2012, în Iulius Mall din Cluj-Napoca, un loc mic de aproximativ zece metri pătraţi şi cu un număr de cinci angajaţi. Iar primul birou al lui Dan era masa din foodcourt, aflată chiar în apropierea standului cu salate. Produsul şi conceptul s-au confirmat rapid în piaţă, au fost practic semne clare că există potenţial de extindere, aşa că din primul an au început demersurile de definire a conceptului, căutarea spațiilor şi pregătirea pentru extindere. Extinderea efectivă a început în anul 2013, iar în prezent, sub brandul Salad Box, operează în jur de 40 de locuri, atât în regie proprie, cât şi francize, în cadrul cărora lucrează în jur de 500 de angajaţi. Din 2014, grupul s-a extins până în afara ţării, în Ungaria şi Germania, tocmai pentru că Isai dorea să ofere o alternativă sănătoasă la mâncarea de tip fast-food care există acolo, pentru cât mai multă lume şi la un preţ accesibil, conform cu noul brand driver: „Food is life. Make it good”. Oportunitatea de a deschide filiale în cele două ţări s-a conturat frumos după discuţiile cu diverşi parteneri şi s-a confirmat treptat că acestea sunt cele mai potrivite pentru extindere.
Salad Box are în plan să acaparaze noi pieţe, aşa că, în momentul de faţă, Dan Isai şi echipa sa sunt în discuţii să ajungă cu franciza în Italia, Spania şi Marea Britanie, zona Scandinavă, în ţări învecinate României, dar şi pe continentul african sau asiatic. Brandul construit are propria identitate. Totuși, pentru a se adapta fiecărei ţări, Salad Box a trebuit să sufere nişte schimbări. „Am observat că, aşa cum în interiorul unei ţări există regiuni cu diverse influenţe culinare, cu atât mai mult de la o ţară la alta comportamentul consumatorului se schimbă. Există adaptări care sunt necesare pentru a avea succes atât la produse, cât şi la legislaţie, angajaţi, furnizori, concurenţă”, ne lămureşte Dan Isai. Dar, indiferent de regiune sau de ţară, dacă brandul rămâne în regie proprie sau este dat în franciză, „valorile companiei trebuie să rămână aceleaşi”. Practic, obiectivele se mai adaptează, în timp ce ideea din spatele brandului trebuie să rămână neschimbată pentru a fi un concept sustenabil pe termen lung.
Pentru a pătrunde pe alte pieţe, Isai crede că trebuie să identifice cu succes particularităţile fiecărei ţări sau regiuni, pentru că afacerea este una dovedită de timp şi cifre. Obiceiul oamenilor de a se hrăni sănătos, specific ţărilor mediu şi bine dezvoltate, susţine şi el afacerea, conceptul este funcţional, rămâne adaptarea şi găsirea partenerilor potriviţi pentru pătrunderea pe pieţe externe. „Uneori, mai spune Isai, este greu să găseşti finanţare sau un amplasament premium, dar nimic nu este mai important decât identificarea partenerului potrivit. El reprezintă imaginea brandului în regiunea respectivă de aceea trebuie să se identifice cu pricipiile şi valorile companiei.”
Deși businessul său capătă alură internațională, Dan Isai nu intenţionează să se mute din ţară. Cel puţin nu în viitorul apropiat. Motivul? În România există potenţial şi crede că se pot face lucruri frumoase aici. Totuşi, decizia de a se muta în altă parte, dacă va fi luată vreodată, nu o să fie decât atunci când va reuşi să consolideze o echipă fidelă şi competentă, astfel încât partea lui de „consultant” stabilit în străinătate să fie înţeleasă şi transpusă corect în afacerile pe care le va deţine în România.
„Momentan cred că pot să aduc un plus de valoare acestei companii. Când acest lucru o să se schimbe, pentru binele companiei o să predau ştafeta. Dar în viitorul apropiat nu am în vedere o plecare din ţară. Îmi place România, îmi place Cluj-Napoca, îmi plac prietenii pe care îi am aici şi, nu în ultimul rând, cred că este un loc bun în care să îmi cresc copiii”, spune Dan.
Longevitatea unui brand se măsoară în autenticitate
„Brandul este ca un copil, trebuie să îi anticipezi nevoile şi să nu aştepţi până ajunge să îți ceară el. Atunci când el cere, o face cu plânsete. Cred că un brand longeviv este un brand cu viziune clar stabilită şi trasată, cu valori morale corecte şi corect transpuse în cadrul companiei, cu o conducere fidelă şi ghidată după aceleaşi valori. Necesită investiţii făcute la momentul potrivit, relaţii transparente şi corecte cu clienţii şi furnizorii și să fie condus cu decizii sănătoase în cunoştinţă de cauză şi bine documentate, la intervale de timp oportune”, mai crede el. Lui Dan Isai îi place să spună că oferă un nou obicei de a lua masa – acela în care salata devine felul principal. Aşa că se bucură de fiecare dată când clienţii săi aleg să mănânce sănătos şi înțeleg că trebuie să aibă grijă de ei.
Încă de la lansarea pe piaţă a brandului, Dan a devenit un ambasador al lui Jamie Oliver în România. Este o asociere în care există valori comune în ceea ce priveşte stilul de nutriţie sănătos. Rolul acestui ambasador şi al companiei este să lase o amprentă în comunitatea în care trăiesc şi să aibă grijă ca generaţia următoare să ia decizii alimentare sănătoase şi să adopte un stil de viaţă în care se face mişcare din plin.
Programul lui Dan este unul flexibil, dar frecvent „depăşeşte 12 ore pe zi de lucru”, după cum mărturiseşte chiar el. „Nu cred că există antreprenor de succes care la un moment dat să nu fi avut un dezechilibru în ceea priveşte viaţa personală şi profesională. La unele persoane a durat un an, poate la altele, zece. Însă este important să ai susţinerea familiei mai ales în momentele când rezultatele bune întârzie să apară. În timp ce eu creşteam compania, soţia creştea fetele noastre. Din multe puncte de vedere nu au fost ani uşori pentru noi, dar toate sacrificiile au fost şi sunt pentru a lăsa o amprentă în urma noastră”, completează el.
Investiţii în oameni
Obiectivul brandului pentru următoarea perioadă este să poată creşte cantitativ şi calitativ. Creşterea cantitativă în ţară, dar şi pe plan internaţional este importantă pentru a avea un impact şi un cuvânt de zis cât mai serios în industria alimentară. Creşterea calitativă, pe de altă parte, este cea mai importantă pentru noi, de aceea am început un proces de rebranding cu implicaţii adânci, care nu se rezumă doar la schimbări de motto sau de siglă. Pentru noi anul 2016 o să fie anul resurselor umane. Resursa umană este un element esenţial pentru acest business. Experienţa pe care o au consumatorii este secretul SaladBox, servirea este mai importantă decât produsul sau preţul acestuia. Investiţiile mari în următoarea perioadă o să fie în oameni şi în imaginea brandului”, ne spune Dan. Dacă în ultimii 20 de ani, majoritatea conceptelor bune aveau traseul Europa de Vest–Europa Centrală–București şi abia apoi ajungeau în provincie, în cazul SaladBox a fost exact invers. Afacerea care a plecat de la Cluj a ajuns la București și își continuă drumul în lume.