Manageri, vi se pregateste ceva! ERUDIO – Expresia educatiei
Discutam despre proiectul pe care cativa oameni entuziasti si idealisti, as spune eu, il pun la cale, despre ceea ce li se pregateste managerilor. La ce v-ati gandit? Managerilor li se pregateste o oferta foarte speciala, cum nu a existat pana acum pe piata romaneasca a educatiei: un program prin care vor dobandi abilitati care nu tin de o profesie sau alta. Este vorba de abilitati de sporire a puterii de influenta, de convingere, de expresie, utile oamenilor care vor sa avanseze intr-un spatiu public si vor sa faca asta intr-un mod profesionist, indiferent de domeniu. Punem pe picioare un program de educatie in sistem Executive MBA care va dura patru luni, organizat in doua serii pe an.
Pe cine vizati cu acest program?
Si denumirea asociatiei – ERUDIO – si numele primului program – ERISMA – sugereaza "eruditia", deoarece nivelul la care vrem sa livram managerilor abilitatile mai sus amintite este unul inalt, semnificativ mai elevat decat trainingurile obisnuite din firme. Ne adresam top managementului si celor cu aspiratii catre top management in viitorul apropiat si care se regasesc in conceptul nostru de "creative leadership". Am considerat necesar sa apara si pe piata romaneasca o oferta care sa diferentieze exponentii acestei categorii de leadership intre ei. Prin acest program bine organizat, vrem sa le dam sansa sa o poata face cu metoda, cu rezultate concrete in businessul lor. Ii vizam pe cei care au atins deja un nivel profesional substantial, care au ajuns in pozitii de top management sau in imediata lor apropiere si care, peste competentele profesionale, doresc sa-si adauge abilitatea de a da impact acestui continut profesional, doresc sa se miste in spatiul discursului public, in spatiul prezentei publice, mult mai confortabil decat o fac acum.
Din materialele de prezentare pe care le-am citit, am dedus ca totul a plecat de la comparatia intre felul in care se prezinta in public managerii occidentali si cei romani. Ce-si propune sa indrepte acest program?
In mod fundamental, totul pleaca de la sistemul romanesc de educatie. Ceea ce facem noi acum ar trebui facut din clasa I. In Vest si in SUA, chiar de la inceputul scolii, copiii sunt incurajati sa se ridice in picioare, sa se exprime liber, sa aprecieze sau sa critice; sunt incurajati sa aiba opinii in mod public. Curajul opiniei se poate invata si, cu cat incepi mai devreme, cu atat ai sanse sa inveti mai repede. Pentru noi, romanii, e mai greu, pentru ca avem deja un bagaj de inhibitii foarte bine "educat", dar nu e imposibil. Cultura de business in Romania este in mare masura o cultura a obedientei, nu a convingerii. E mult mai comod sa-i trasezi cuiva o sarcina decat sa-l convingi sa faca ceva. Noi, cei cinci care muncim la acest proiect, am observat o diferenta mare in instantele de comunicare publica intre managerii din Vest si cei romani. Asa ne-a venit ideea ca trebuie sa facem ceva, sa miscam lucrurile in directia asta si am pus pe picioare acest program. Ca sa se schimbe, lucrurile trebuie sa fie starnite si noi consideram ca e mai eficient sa fie starnite de sus in jos. Daca reusim sa facem modelul convingator pentru liderii organizatiilor, si ei, la randul lor, il vor face convingator pentru cei din interiorul acestora.
Puteti sa-i nominalizati pe cei cinci initiatori?
E vorba de Mihaela Ganju, Sales Manager la GTS, o firma care furnizeaza servicii de internet, Georgiana Dragomir, Director de Operatiuni pe cateva tari din regiune pentru HP Romania, Liviu Papadima, Decanul Facultatii de Litere din cadrul Universitatii Bucuresti, Adrian Stanciu, partener in compania Ascendis, furnizor de consultanta in dezvoltarea organizationala si eu, Cosmin Alexandru, care conduc propria companie de consultanta in branding si strategie, dupa ce, in ultimii 12 ani, am condus GfK Romania, cel mai mare institut de studii de piata din tara.
Ce se va studia pe parcursul celor patru luni?
Am structurat programul in patru module practice. De altfel, cuvantul de ordine al acestui program este "practica". Pe durata cursurilor, oamenii trebuie sa invete sa faca, nu neaparat sa afle sau sa stie. Sunt patru module practice, mai lungi, si patru inserturi teoretice foarte scurte, de cate o zi. Primul modul practic se refera la sporirea abilitatilor de "Utilizare creativa a limbajului". Va fi predat de Mircea Cartarescu si Florin Iaru si are ca scop sa scoata cursantii din zona limbajului de lemn, in care, din pacate, am plonjat cu totii extrem de entuziasti(!). Din limbajul de lemn comunist, am fugit spre cel al businessului corporatist, care ne ingradeste foarte mult posibilitatile de exprimare si de impact. Prin ERISMA, vom reface interesul pentru un limbaj alternativ. Mircea Cartarescu si Florin Iaru au misiunea de a crea interes pentru utilizarea creativa a limbii romane si nu numai.
Al doilea modul se refera la posibilitatile de exprimare scenica, la limbajul nonverbal. Se numeste "Tehnici teatrale" si va fi sustinut de Oana Pellea si de Marian Popescu. Obiectivul lor este sa insufle participantilor confortul prezentei lor publice in materie de gestica, de tonalitate, de respiratie, de tot ce tine de prezenta scenica intr-un spatiu public (privire, lucrul cu mainile, cu obiectele etc.). "Tehnicile teatrale" ii vor ajuta pe cursanti sa iasa din spatele laptop-ului, sa iasa "pe scena", spre bucuria proprie, dar si a celorlalti, carora le vor insufla entuziasmul lucrului impreuna pentru proiectele comune.
Entuziasm, nu doar respect.
De cate ori ti s-a intamplat, intr-o pozitie de conducere, sa simti respect dinspre ceilalti, nu si convingere? Sa le obtii acordul, nu si entuziasmul? Sa te gandesti ca, daca nu ai avea avantajul autoritatii ierarhice, cei din jurul tau nu s-ar mai ralia la fel de usor proiectelor tale? Sa-ti dai seama ca celor cu care lucrezi le lipsesc starile de spirit pe care ti-ai dori atat de mult sa le aiba – entuziasmul si initiativa?
E in puterea ta sa le insufli si sa le dezvolti.
Al treilea modul se refera la abilitatile de "Dialog si dezbatere". Uitandu-ne in jur si in spatiul mediatic, dar si in cel de business, remarcam ca de multe ori Romania este o suma de monologuri, chiar si cand stau de vorba doua persoane. Incercam sa spargem aceasta capcana si sa oferim din nou cursantilor beneficiile unui dialog real. Pe parcursul acestui modul, vor afla cat avantaj ai intr-o discutie si intr-o negociere daca asculti cu adevarat; ce inseamna sa folosesti diferite tipuri de argumente in situatii diferite, cum ar fi experienta unui dialog unu la unu cu o anumita audienta pe care trebuie sa o castigi sau sa o influentezi. Modulul acesta este predat de Robert Turcescu si Sorin Vulpe, oameni cu foarte multa experienta in domeniu. Ei functioneaza atat in spatiul media, cat si in spatiul de business si deci pot avea o privire de ansamblu asupra subiectului.
Al patrulea modul trebuie sa inglobeze abilitatile castigate in primele trei. Este un modul de "Discurs public si oratorie". Este partea cea mai grea, probabil, pentru ca aici cursantii trebuie sa dobandeasca abilitati intr-o situatie in care nu au feedback. Vorbesc unei sali cu cateva sute de persoane si trebuie sa-si atinga obiectivele in comunicarea respectiva fara sa beneficieze de un feedback direct. E un modul care va fi predat de Liviu Papadima, impreuna cu mine. Imbinam experienta practica si cunostintele teoretice pe subiectul acesta ca sa putem forma si in Romania o clasa de vorbitori in public. Ne-am obisnuit sa platim multe sute de euro ca sa ascultam vorbitori straini. Ei au o scoala a vorbirii in public, trebuie sa avem si noi ceva similar.
Ce ne puteti spune despre inserturi?
Inserturile sunt teoretice. Unul se refera la "Principiile influentarii", si va fi predat de Adrian Stanciu. Al doilea este cel de "Autocunoastere" si va fi predat de Alfred Dumitrescu, iar un altul se refera la "Personal branding". Unul dintre rezultatele acestui program speram sa fie si aparitia unor personalitati publice cu interes pentru brandul lor personal, interes care sa-i ajute in cariera si pe ei, si pe cei cu care intra in contact. Acest insert va fi sustinut de mine. Cel de-al patrulea insert este cel de "Arta a socializarii" si va fi sustinut de Gabriel Liiceanu. Aici intentionam sa atingem subiecte de oenologie, gastronomie, relationale – lucruri importante pentru socializarea la nivelul leadership-ului. Vom pune toate modulele acestea la un loc pe durata a patru luni, o zi pe saptamana, alternativ, cand vinerea, cand sambata. Avem doua serii pe an. Prima serie se va derula intre februarie si mai, iar a doua, intre septembrie si decembrie. Grupele sunt mici, de cate 15 persoane, tocmai pentru ca punem accent pe faptul ca ei, cursantii, fac lucruri. Practic, putem pregati 60 de oameni pe an, in stadiul actual al programului. Subiectul pare destul de tentant. Avem deja rezervari pentru un numar bun de locuri. E o nevoie pe care am intuit-o si care se dovedeste a fi adevarata. Oamenii chiar vor sa iasa din cutia businessului si a trainingurilor profesionale destul de rigide si de repetitive. Fiecare dintre noi am stat de vorba cu oameni din targetul pe care il vizam, iar ei si-au manifestat interesul activ.
Si-au identificat oamenii de afaceri puncte slabe in comunicarea de imagine?
Cred ca e vorba mai degraba de un potential neexploatat. Nimeni nu ajungea intr-o postura de conducere daca nu avea cate ceva din aceste atribute. Sunt oameni obisnuiti cu procesul de educatie continua, iar acest program raspunde nevoii lor de educatie la un nivel destul de inalt. Vor sa se simta mult mai confortabil cu ei insisi in spatiul public. Seinfeld, eroul principal al serialului cu acelasi nume, spunea ca "prefera sa fie cel din cosciug, decat cel care citeste necrologul". Cred ca e valabil pentru toata lumea. Toti avem frica de a ne expune, toti avem teama de feedback dupa ce ne expunem public. Nu e un lucru din care sa ne facem vreo vina. Dar el se poate educa, la fel ca oricare alte inhibitii, si cel mai bine se educa prin practica asistata de catre profesionisti.
Cum va arata o zi de curs?
Orarul va fi de la ora 9 la ora 18, o zi plina. Vor fi doua module in tandem: dimineata se fac ore dintr-un modul, dupa-amiaza, din alt modul. Merg in paralel "Limbajul creativ" cu "Tehnica teatrala" si "Dialogul si dezbaterea" cu "Discursul public si oratoria".
In ce moment din cariera unui manager e oportuna o astfel de educatie?
In momentul in care are nevoie de echipe consistente langa el, cu ajutorul carora sa-si poata pune in aplicare proiectele. Sunt manageri care conduc deja sute de oameni si care au o nevoie intrinseca de astfel de abilitati, dupa cum sunt si oameni care conduc echipe mai mici, in cadrul carora relatiile sunt mai degraba personale. Depinde de locul unde se afla fata de asemenea nevoi. Pe de-alta parte, tipul acesta de educatie e un fel de cireasa pe tort. Important e ca, pana la dobandirea unor astfel de abilitati, tortul sa fie bine facut.
Creative leadership, nu doar leadership.
Ai fost la cursuri si traininguri de leadership. Traineri straini ti-au spus ca trebuie sa fii vizionar, sa gandesti strategic, sa citesti ultimele articole si best-seller-uri din domeniu. Toate astea te-au ajutat, dar n-au schimbat semnificativ felul in care oamenii se arunca in lupta, impreuna cu tine sau pentru tine, cand vrei sa cuceresti noi redute. Simti ca mai ai nevoie de ceva, dar nu stii de unde ai putea obtine. Te gandesti ca o sa te descurci in continuare si fara. Nu neaparat.
E ceva ce poti dobandi sau perfectiona, cu metoda si rezultate.
Este esential ca educatia profesionala sa existe inaintea educatiei metaprofesionale, indiferent de industrie.
Cine sustine financiar proiectul?
Cei cinci asociati si fondatori punem acum proiectul pe picioare, urmand ca programul sa se poata sustine singur din taxele de participare ale cursantilor. Suntem in discutie si cu cativa sponsori, insa sponsorizarea nu va fi un element definitoriu, pentru ca intentionam sa facem din proiect o afacere care sa functioneze din ceea ce castigam.
Cartile de vizita ii recomanda din plin pe viitorii profesori de la ERISMA, dar ce criterii ati avut dv. cand i-ati ales?
Pe de-o parte, a stat la baza excelenta in domeniile lor, iar pe de-alta parte, a fost disponibilitatea lor. Cu programul ERUDIO, noi facem sa se intalneasca doua lumi, care au rar puncte comune. E vorba de lumea culturala si de cea a afacerilor. Din cate am vazut, nu e usor pentru exponentii nici uneia dintre lumile acestea sa faca un pas hotarat si un commitment catre lumea cealalta. Asadar, am incercat sa atragem oameni care au simtit nevoia de a veni la intalnire si de a-si pune la dispozitia celorlalti cunostintele, abilitatile si experienta pentru beneficiul comun. Si nu in ultimul rand, am cautat oameni interesati, la randul lor, sa invete. Sunt convins ca si noi vom avea multe de invatat de la cursantii nostri.
Cursantii vor avea si teme pentru acasa?
Vor avea de lucrat si acasa niste teme speciale, reduse insa ca numar, pentru ca ne e clar ca timpul este o resursa limitata. Greutatea va cadea insa pe orele de curs. La final, ei vor sustine doar niste teme prin care vor demonstra ca se simt confortabil cu ceea ce au facut si ca este o diferenta intre felul in care au intrat si cel in care au iesit din scoala. Va exista o diploma de absolvire, dar, dincolo de asta, rezultatul se va vedea in ei insisi: vor fi niste lideri mai creativi, diferiti de ceea ce exista pana acum. Tipul de abilitati pe care le furnizam noi nu se invata nicaieri in Romania.
Pragmatic vorbind, putem spune ca managerul care va trece pe aici va face mai multi bani, la propriu si la figurat?
Sunt convins ca da. Si nu atat ca va face mai multi, ci ca ii va face mai usor, pentru ca abilitatile de convingere, de comunicare iti usureaza munca. Acesta va fi un avantaj semnificativ.
V-ati gandit sa invitati ca vorbitori chiar pe unii dintre manageri?
Da, avem institutia guest speaker-ului. Pe parcursul celor patru luni vor fi opt invitati in domeniile respective, care vor vorbi in pauza de pranz. Sunt oameni de afaceri care au sau care practica deja abilitatile pe care le prezentam noi in scoala.
Ce forme de a face cunoscut demersul dv. ati conceput?
Am programat lansarea programului pe 22 noiembrie. Acolo vom demonstra practic avantajele dobandirii abilitatilor despre care am vorbit pana acum. Dincolo de campania media de lansare e proiectului, exista pagina de web, www.erudio.ro, unde sunt prezentate motivele demersului nostru, conceptul asociatiei, CV-urile trainerilor, programele ce vor fi sustinute. Vom avea un newsletter lunar, o revista la care se pot face abonamente de pe site, unde, cu timpul, intentionam sa cream un loc de intalnire.
Programul ERISMA este primul, noi avem un plan mai consistent de programe pentru diferite tipuri de audiente, pastrand acest concept de creativitate si de intalnire a celor doua lumi.