Made in România: Măiastra vrea să cucerească Londra
Ca formare profesionala iniţială, Nicoleta Chirică, designerul şi fondatorul brandului Iutta, este economist. A absolvit Facultatea de Cibernetică din cadrul ASE – Bucureşti după ce studiase patru ani într-un un liceu de informatică, în Piatra Neamţ. A şi lucrat după absolvirea facultăţii câţiva ani într-o companie de telecomunicaţii, dupa care în 2012 şi-a dat demisia.
“Mi-am dat seama că nu vreau să mai fac asta şi m-am apucat de design. Am avut simţul estetic dintotdeauna. Când eram mică croiam rochiţe, făceam rochii păpuşilor, mai apoi prietenelor”.
„Vă pricepeţi ?”, întreb eu curioasă .
„Am lucrat foarte mult în atelier să învăţ”, spune Nicoleta Chirică „dar eu nu fac asta. Colaborăm cu diferite ateliere, nu sunt angajaţii noştri, au fost căutari şi alegeri pe care le-am făcut de-a lungul timpului, de ridicare a standardului calităţii. Ar fi excelent să mai înveţe cineva meseria asta. Pentru că nu mai sunt meşteri calificati în marochinărie. Sunt cei din generaţia veche. Nu sunt tineri care să ştie aceasta meserie. Şi e trist cumva”, spune Nicoleta Chirică.
Afacerea cu genţi a început-o în 2013, cu câteva mii de euro.
„Aveam o maşină pe care mi-o cumpărasem şi am vândut-o pentru că am zis ok, vreau să îmi dau demisia şi hai să vad ce pot face cu pasiunea mea. Şi am început practic, nu cu foarte mulţi bani” povesteşte Nicoleta.
Ce au spus părinţii
“A fost destul de şocant pentru ei. Vă daţi seama, făcusem economie, un liceu de informatică…deodată le-am zis că eu nu mai vreau să fac asta, pentru că, efectiv, nu îmi mai făcea plăcere să mă trezesc să merg la birou. A fost şocant pentru ei, pentru că se gândeau ce o să se întâmple, dacă nu merge afacerea, pentru că, ăsta e primul instinct. Dar indiferent ce mi-au zis ei şi alţii, eu nu am avut niciodată dubii”,spune Nicoleta.
Cum a început povestea genţilor
„Povestea genţilor a apărut înainte cu vreo doi ani de a-mi da demisia. Făceam genţi acasă. Locuiam cu o prietenă şi tatăl ei avea o legătorie de artă, de unde am mers şi am luat niste resturi de piele. Am ajuns acasa şi ne-am apucat să facem tiparul. Atunci am făcut primele mele genţi. Am mers apoi la un târg, de creatori, am avut succes şi am zis că înseamnă că ceva facem bine. Şi asta m-a încurajat”.
Tot i-a rămas gândul la genţi aşa că a vrut să vadă dacă îşi poate duce visul până la capăt.
În prima colecţie- Spirit eflorescent- a creat genţi din lemn, împreună cu tatăl său.
„Aveau nişte mânere sculptate, luasem nişte schiţe de ale lui şi le transformasem. Tata e sculptor. Nu a făcut afaceri din asta, dar partea artistică o am de la el. Mama e pe partea de financiar. Am luat un mix de aptitudini de la ambii”, spune Nicoleta râzând. „ Tata, nu e faimos” .
Există oare vreo legatură între faptul că tatăl e sculptor şi ea şi-a ales ca temă pentru noua colecţie simbolurile lui Brâncuşi ?
„E posibil”, spune cu modestie Nicoleta Chirică,„ inspiraţia de acolo vine.”
După- Spirit eflorescent –a venit „Dor de românesc”, în care materialele textile au fost înlocuite cu piele iar genţile au devenit brodate cu motive româneşti inspirate din desenele de pe ii.
Pentru că produsele lor plăceau şi exista cerere, s-au apucat să facă accesorii de mică marochinărie de genul portofelelor, brăţări, mănuşi şi …pantofi.
“Există colecţii capsulă pe care le-am creat. Una este pentru Guban. În momentul în care s-au relansat, ne-au contactat şi ne-au rugat să lucrăm ceva şi împreună cu ei. Cumva am participat la revenirea brandului. Am creat o colecţie capsulă din genţi, pantofi, care s-a numit "Guban by Iutta. Colecţia a ajuns la Milano la un târg. “
Colaborarea cu Guban a venit la doar şase luni de la lansarea micii afaceri cu genţi inspirate din „Dor de românesc” şi a durat aproximativ un an.
Au venit apoi participările la târgul GDS din Düsseldorf şi la evenimente culturale care au avut loc în Portugalia, Dublin, Berna sau Haga.
Anul acesta, Iutta va merge la târgul de modă internaţional Pure London care va avea loc în perioada 14-16 februarie. Va merge la Londra cu două colecţii "Dor de Românesc" şi "Măiastra", o colecţie inspirată din dorul infinit al păsării care i-a fost muză şi lui Brâncuşi în sculpturile sale. (În legendele populare româneşti pasărea Măiastră are puteri magice, ea ajutându-l pe Făt Frumos să îşi întâlnească marea dragoste. Sculptată în 1910, Măiastra relevă aspiraţia lui Brâncuşi către perfecţiune).
„E simbolul zeiţei pasăre. Gândiţi-vă care este simbolistica unei păsări. E libertatea şi ţintirea către absolut pe care Brâncuşi a sculptat-o atât de frumos", spune Nicoleta Chirică.
Va fi o primă testare a pieţei din Anglia acolo unde îşi propune să îşi extindă afacerea anul acesta.
„ E a treia participare la un târg dacă luăm în considerare şi participarea cu colectia lansată împreună cu Guban. Acum avem puţină experienţă şi putem să ne prezentăm altfel. Şi din punct de vedere al calităţii, şi al brandului, şi a tot ceea ce am prezentat până acum. Parteneriatele pe care le-am avut până acum sunt o carte de vizită. Dorim să ne extindem internaţional. Nu mai e neapărat dorul de românesc, rămânem la aceleaşi simboluri şi motive pe care le aducem în contemporan însă le comunicăm pe limba lor. În engleză, dor de românesc l-am tradus că „Long in to be long”. E un altfel de dor".
Ce presupune extinderea pe piaţă externă
Extinderea pe piaţa externă presupune schimbări radicale.
„Se transformă în prima instanţa produsul care nu mai e unul inspirat din fiecare zona geografică a ţării noastre, e unul internaţional, e unul inspirat din simbolistica Maiastrei lui Brâncuşi şi e comunicat cum am zis deja într-un limbaj internaţional. Din punct de vedere financiar se schimbă bugetele, se schimbă platforma, se schimbă oamenii, etc"
Partenera cu care Nicoleta Chirică a lansat brandul este plecată în UK şi de aproximativ un an şi jumătate se ocupă de comunicarea brandului, de la Londra.
„ Ea a plecat şi s-a angajat într-o agenţie de PR. Ea este coordonatorul comunicării şi o să ne ajute foarte mult faptul că o parte din echipa noastră e deja acolo”.
Ca orice antreprenor îşi ia în calcul toate riscurile iar dificultăţile care pot apărea ţin de livrarea produsului.
„O să păstrăm termenul de 15 zile lucrătoare. Suntem în negocieri cu transportatorii cu care lucrăm deja, nu am bătut încă palma. Mi se pare că nu există o reglementare a transportului şi asta ne dezavantajează complet. Adică nu putem să mergem la privat şi să plătim 200-300 de lei pentru a trimite o geantă în UK. Sub nicio formă. În condiţiile în care dacă îţi comanzi ceva de pe un site din Anglia, transportul e 7 sau 10 lire”, afirmă dezamăgită Nicoleta Chirică.
Nicoleta Chirică spune că mai există varianta de a lucra cu stocuri pe care să le trimită la Londra înaintea lansării. „Noi ne-am propus în februarie să testăm şi tot ce înseamnă comunicare şi piaţă”.
Deocamdată Iutta are comenzi de la românii plecaţi în străinătate.
„Trimitem cu Poştă Română. Avem comenzi din SUA, Irlanda, din toată lumea. Avem comenzi de la românii plecaţi afară. Am avut şi din Dubai. Nu era român, dar cred că era o comandă pentru o româncă” spune Nicoleta zîmbind. „Avem comenzi corporate, avem contracte cu diverse companii, cu discounturi pentru angajaţi. Lucrăm cu Medlife, Oracle, suntem în discuţii cu IBM" , spune Nicoleta.
„Ne gândim să ne dezvoltăm. Sunt în discuţii şi pentru un business nou în domeniul produselor pentru copii. Îmi doresc să am timp să fac mentorat şi pentru alţi creativi care în ultima perioadă au venit din ce în ce mai mulţi să îmi ceară sfaturi. Am fost la Incubator 107 unde timp de o lună de zile am ţinut seminarii săptămânale şi am lucrat cu un grup cu diverse idei de afaceri pe care să le aducem la viaţă. Mi-aş dori să pot face asta în continuare, în momentul asta din păcate, nu am foarte mult timp dar se va întâmplă la un moment dat”.
În plan personal Nicoleta Chirică spune că se simte împlinită.
„Călătoriile mă încarcă foarte mult şi mi-am propus să călătoresc măcar o dată pe luna. Fie şi până la Braşov . Pe partea de dezvoltare personală am fost în afară la diverse cursuri şi specializări. Lucrez cu mentori din afară, am lucrat şi probabil voi mai lucra în continuare. Ultimul program de coaching pe care l-am făcut a fost de creare şi manifestare a posibilităţilor în viaţă. Un coach nu îţi dă soluţia dar crează spaţiul în care tu să poţi să-ţi dai singur soluţiile. E importantă experienţa” .
Despre piedici în antreprenoriat
După coaching şi după toate programele de dezvoltare personală pe care le-a urmat, Nicoleta Chirică spune că „ toate piedicile au fost doar în mintea mea”.
Ca orice antreprenor se simte sufocată de partea birocratică „care mă omoară şi cu care chiar nu am răbdare nici s-o mai înţeleg şi nici să o mai accept”.
La programele pe care statul le-ar pune la dispoziţie pentru tinerii antreprenori nu a apelat, aşa încât nu poate să ne spună dacă sunt eficiente sau nu. Anul acesta va încerca să acceseze fonduri europene. Nu exclude şi varianta unui business angel sau fond de investiţii.
„Anul trecut mi-au oferit 80.000 euro pentru 30% din afacere. Şi am zis nu. Viziunea e cea mai importantă pentru un antreprenor” spune Nicoleta Chirică.
Brandul Iutta s-a lansat în 2013 iar primii doi ani au fost de break-even. Cifra de afaceri pentru 2015 este în jur de 40.000 euro.
„A fost întâi un hobby. Un vis care s-a transformat în realitate. Visez şi noaptea genţi” spune Nicoleta Chirică.
Designul românesc poate fi un posibil paşaport pentru România.
Branduri internaţionale au creat colecţii inspirate din portul popular românesc. Brandul american Anthropologie a creat o întreagă colecţie toamna/iarnă inspirată de costumele populare din Maramureş în 2011. În 2012 Philippe Guilet, un designer francez care a colaborat cu Jean-Paul Gaultier şi Karl Lagerfeld, a ajuns pe prima pagină a publicaţiilor de specialitate cu colecţia “Prejudice”, în care a folosit elemente ca păpuşi româneşti, ouă de Paşti şi modele elaborate inspirate din broderiile tradiţionale. Colecţia Tom Ford primăvară/vară 2012 a cuprins mai multe bluze care au avut că inspiraţie ia românească la fel şi Isabel Marant. Toate acestea arată cadrul perfect în care colecţia „Măiastra” a Nicoletei Chirică poate avea un real succes peste mări şi ţări.